Google kouluttaa kotimaisia verkkokauppiaita sähköiseen markkinointiin

Ulkomaisen verkkokaupan kasvu ja talouden epävakaus tuovat yhä enemmän tulospaineita kotimaiselle verkkokaupalle. Suomalaisesta verkkokaupasta 17 % valuu ulkomaille. Google yhdessä kotimaisten verkkomarkkinointiyritysten kanssa ryhtyy valmentamaan suomalaisia kauppiaita verkkokaupan kilpailukyvyn edistämiseksi.

Google Finland, Soprano ja Digiostos Media kouluttavat syksyllä suomalaisia verkkokauppiaita sähköiseen markkinointiin ja myynnin tehostamiseen. Verkkomyyntini kasvu 2012 -valmennusseminaarisarjassa annetaan tosielämän esimerkkien avulla konkreettisia neuvoja, kuinka kasvattaa verkkokauppojen kävijätrafiikkia ja lisätä myyntiä.

– Suomalainen verkkokauppa on murroksessa. Nyt jos koskaan pitää verkkokauppojen panostaa näkyvyyteen. Verkkokauppiailla on intoa ryhtyä markkinoimaan itseään vahvemmin, mutta kaikkien mahdollisuuksien keskellä valintojen tekemiseen kaivataan apua. Haluamme koulutuksen avulla tukea verkkokauppojen kasvua ja tarjota konkreettisia työkaluja oman kaupan näkyvyyden parantamiseen, kertoo Google Finlandin toimialajohtaja Ari Ojansivu.

Suomalaisten nettiostajien asiointi ulkomaisissa verkkokaupoissa on lisääntynyt kaiken aikaa. Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin toteuttaman Verkkokauppatilasto 2010
mukaan viime vuonna ulkomaisen verkkokaupan osuus oli 17 %. Rahaa ulkomaisiin verkkokauppoihin käytettiin yhteensä 1,56 miljardia euroa. Eniten suomalaiset ostivat urheiluvälineitä (49%), erikoisharrastuksiin liittyviä tuotteita (42%) sekä lemmikkieläintarvikkeita (36%).

– Haluamme pitää nettieurot tiiviimmin kotimaassa. Suomalainen kuluttaja ei epäröi etsiä vaihtoehtoja ulkomailta. Kotimaiset verkkokaupat pystyvät kuitenkin kilpailemaan ulkomaisen kaupan kanssa, kunhan tuote on kunnossa, asiakaspalvelu toimii, ja asiakas löytää kaupan helposti, toteaa sähköiseen kauppaan erikoistuneen Digiostos Median toimitusjohtaja Olli Palomäki.

– Tänä päivänä suomalaiset eivät valitse verkko-ostospaikkaansa kotimaisuuden perusteella. Verkkokaupassa asiakkaat poimii se, kuka tekee aktiivista markkinointia. Työkaluja verkkomarkkinointiin on tarjolla jo runsaasti, mutta niitä ei osata hyödyntää. Seminaarien tavoitteena on tuoda tätä osaamista kotimaiseen verkkokaupan kenttään, kertoo Soprano Oyj:n varatoimitusjohtaja ja verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen.

Valmennuksen sisältöön kuuluvat mm. verkkokaupan brändin rakentaminen, tarjousmainonta, hakukonemainonta ja -optimointi, monikanavaisuuden hallinta ja viestinnän hyväksikäyttö osana markkinointikokonaisuutta. Ensimmäinen erä verkkokauppoja aloittaa valmennuksen syyskuussa. Valmennusseminaarit jatkuvat ensi vuoden puolelle.

Ari Ojansivu, toimialajohtaja, Google Finland Oy, puh 044 906 3725
ariojansivu@google.com