Greenled siirsi tuotantonsa Suomeen

Johtava energiatehokkaiden valaistusratkaisuiden tuottaja, Greenled Oy, siirsi tuotantoaan Suomeen. Siirron ansiosta yhtiön LED-ratkaisujen kustannustehokkuus sekä toimitusvarmuus paranevat entisestään. Samalla luodaan paremmat edellytykset yritystoiminnan kannattavalle kasvulle niin kotimaassa kuin globaaleilla markkinoillakin.

Suomalainen energiatehokkaiden LED-valaistusratkaisuiden toimittaja Greenled Oy on siirtänyt suuren osan tuotannostaan Suomeen. Vaikka tuotanto siirrettiin alemman tuotantokustannuksen maista Suomeen, nostaa tuotannon siirto yrityksen kustannustehokkuutta, samalla kun tuotteiden laadunvalvonta sekä toimitusvarmuus paranevat entisestään.

Hyvä toimintamalli kotimaassa saavutettiin yhdistämällä eri yhteistyökumppaneiden ydinosaaminen sekä resurssit. Kustannuksia säästyy muun muassa sillä, että Greenledin mallissa ei tarvita omia tuotantolaitoksia. Sen sijaan tuotanto on hajautettu kotimaassa toimivien kumppanien tuotantoympäristöihin, joissa hyödynnetään jo olemassa olevia resursseja. Konseptin toimivuus perustuu tehokkaasti integroituun tuotannonohjausjärjestelmään sekä optimoituun toimitusprosessiin.

”Oman tuotantolaitoksen perustamisen sijaan Greenledin tuotantomallissa toteutetaan tehokasta tuotannonohjausta luomalla meidän ja kotimaisten kumppaniyritystemme välille tiivis yhteistyömalli”, kuvailee Greenled Oy:n toimitusjohtaja Mikko Aaltonen.

Tiimityö tuottaa tulosta
Pk-yritykset tehostavat Greenledin luomaa arvoketjua yritysrajat ylittävällä tiimityöllä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että yhteistyömallissa kootaan yhteen useiden pk-yritysten ydinosaaminen ja hyödynnetään tehokkaammin tuotannollinen kapasiteetti kotimaassa. Mukana noin kymmenen yrityksen kumppaniverkostossa on muun muassa oululainen elektroniikan erikoistuotteiden valmistaja Defia Oy.

”Greenled osoittaa tuotannon siirrolla hyvää esimerkkiä koko Suomen yrityskentälle”, Defian toimitusjohtaja Tomi Lehmus kertoo. “Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhömme Greenledin kanssa ja uskomme, että tällaisella yhteistyömallilla yhtiö menestyy vielä entistä paremmin.”

Greenledin liiketoiminnan kannalta yhteistyömalli tuottaa useita hyötyjä vaikka kustannusrakenne muuttuu. Esimerkiksi käyttöpääoman kierto nopeutuu ja logistiikkakustannukset pienenevät huomattavasti. Nämä yhdessä vapauttavat pääomaa tukemaan yrityksen kasvustrategiaa.

”Kun aiemmin merkittävä osa ostoihin käytetystä pääomasta valui ulkomaille, putoaa osuus nyt vain murto-osaan, joka sekin koostuu peruskomponenteista. Kaikki lisäarvo tuotetaan Suomessa”, Aaltonen kuvaa tilannetta.

Koko Suomen hyöty
Tuotantotoiminnan siirtäminen kotimaahan tarkoittaa myös, että käyttöpääoma kiertää nyt Suomen sisällä. Lisäksi toimitusajat vähintäänkin puolittuvat, toimitusvarmuus kasvaa, tuotanto on joustavampaa ja inventaariokustannukset ja -riskit pienenevät.

Greenled Oy:n Mikko Aaltonen näkee pk-yritysten yhteistyömallin hyödyt koko Suomelle.

”Tämän tyyppisellä yhteistyömallilla me kotimaiset pk-yritykset voimme keskittyä toiminnassamme huomattavasti enemmän omaan ydinosaamiseemme, mikä auttaa myös pitämään asiakashinnat kilpailukykyisinä haastavilla markkinoilla. Makrotalouden näkökulmasta pk-yritysten välinen yhteistyömalli voi osaltaan edesauttaa Suomen kauppataseen hallintaa sekä työllisyystilanteen paranemista”, toimitusjohtaja Aaltonen kiteyttää.

Lisätietoja antaa:
Toimitusjohtaja Mikko Aaltonen
mikko.aaltonen@greenled.fi

Greenled Oy
Greenled on Suomen johtava led-valaistusratkaisujen toimittaja. Greenled Oy kehittää, valmistaa ja toteuttaa energiatehokkaita, kustannustehokkaita sekä ympäristöystävällisiä valaistusratkaisuja yrityksille ja julkiselle sektorille. Yrityksen tuotteet valmistetaan vastuullisesti Suomessa. Greenled Oy:n toimipisteet sijaitsevat Vantaalla, Oulussa ja Tampereella. Yrityksen toiminta kattaa koko Suomen. www.greenled.fi

Avainsanat: