Huomenaamuna klo 9 muuttuvat TV:n kanavat

Kaikkien televisionkatsojien tulee huomenna tehdä digivastaanottimissaan kanavahaku uudelleen. Maanpäällisen antennitelevision kanavanumerointi muuttuu seuraavasti: maksullinen NelonenSportPro siirtyy kanavapaikalta 12 kanavapaikalle 23. SuomiTV puolestaan siirtyy kanavapaikalta 33 kanavapaikalle 12 muiden ilmaiskanavien rinnalle.

Kanavapaikkamuutoksen tekninen työ tehdään antenniverkossa 1.9. klo 9.00 - 9.30. Antennitalouksissa saattaa tuolloin esiintyä kyseisillä kanavilla lyhyitä katkoksia tv-lähetyksissä. Kaapeli-tv-verkon lähetyskatkoksista saa tietoa paikallisen kaapeli-tv-yhtiön asiakaspalvelusta.

Aiemmilla kerroilla digiboksien ja digitelevisioiden valtakunnalliset kanavahaut ovat aiheuttaneet varsin paljon palautetta, kun kanavahaku ei olekaan kaikilta onnistunut. Pimeät kanavat kiukuttavat, etenkin jos oma suosikkisarja jää näkemättä. Nyt alalla kuitenkin luotetaan, että television lähetysverkosta vastaava Digita on varannut riittävästi resursseja asiakaspalveluunsa sekä verkossa www.digitv.fi että puhelimessa 020 411 7676.

– On harmi, että kanavapaikkamuutos tuo katsojille ylimääräistä vaivaa. Toivoisin voivani luvata, että tämä on viimeinen kerta, mutta valitettavasti kanavia joudutaan jatkossakin päivittelemään jopa kuukausittain, toteaa SuomiTV:n toimitusjohtaja Jarmo Kalliola. – Liikenne- ja viestintäministeriö on käsittelemässä useita kanavalupia eri toimijoille. Uusia kanavia ja uusia palveluita on syntymässä, joten digibokseja joudutaan päivittämään vielä monet kerrat. Tältä riesalta kansalaiset välttyvät vasta, kun televisioiden käyttöliittymät kehittyvät nykyistä käyttäjäystävällisemmiksi.

Useimmat digivastaanottimet etsivät kanavat automaattisesti. Kuluttajan tulee vain käynnistää laitteestaan kanavahaku. Jotkut vastaanottimet saattavat kuitenkin vaatia tehdasasetusten palauttamisen ennen kanavahaun tekemistä. Ohjeet kanavien viritykseen löytyvät laitteen käyttöoppaasta.

Nyt tapahtuva kanavanumeromuutos noudattaa TV-toimialalla sovittua kanavanumeroinnin perusperiaatetta, jonka mukaan vapaasti katsottavat televisiokanavat ovat järjestyksessä ennen maksullisia TV-kanavia. Tällä hetkellä viimeisin ilmaiskanavilla käytössä oleva kanavapaikka on 11 (JIM), ja muutoksen myötä SuomiTV siirtyy kanavapaikalle 12.

–  Kanavanumeromuutos niputtaa kaikki valtakunnalliset ilmaiskanavat yhteen, jotta katsojakokemus on mahdollisimman myönteinen ja helppo. Muutos helpottaa ilmaiskanavien löytämistä ja eri kanavien ohjelmatarjonnan vertailua, toteaa Jarmo Kalliola. – Kanavanumeron muutos osuu sopivaan aikaan, sillä SuomiTV:llä on alkamassa useita uusia menestyssarjoja ja kanavan ohjelma-aika pitenee. Syyskuun alussa alkaa mm. Jerry Seinfeldin uusi hittisarja Aviotuomari ja hiukan myöhemmin käynnistyy seikkailusarja Fort Boyardin suomalaisversio.

Muista tehdä uusi kanavahaku digiboksissasi!
Television kanavanumerot muuttuvat 1.9.2010. Kotitalouksien tulee virittää digiboksinsa uudelleen kanavien löytymiseksi. Tarkemmat ohjeet www.digitv.fi tai Digita Info puh. 020 411 7676, info@digita.fi.

Lisätiedot:
Jarmo Kalliola, toimitusjohtaja, SuomiTV
gsm 040-5028890
jarmo.kalliola@suomitv.fi
www.suomitv.fi

SuomiTV näkyy valtakunnallisesti sekä antenni- että kaapelitalouksissa. Antennitalouksissa SuomiTV:n kanavapaikka on 1.9. lähtien 12. Ohjelmisto koostuu muiden täyden palvelun TV-kanavien tapaan uutisista, ajankohtaisohjelmista, viihteestä, elokuvista, draamasarjoista, dokumenteista ja urheilusta. Kaikki kanavan lähetykset lähetetään teräväpiirtona. SuomiTV lähettää koko perheelle sopivaa korkeatasoista viihdettä ja ajankohtaisohjelmaa.