IKH:lle Suomen ensimmäinen älykkäällä valaistusratkaisulla toteutettu logistiikkakeskus

Isojoen Konehalli Oy (IKH) on valinnut energiatehokkaiden valaistusratkaisujen markkinajohtajan Greenled Oy:n toimittajakseen logistiikkakeskukseensa. Tuloksena on ensimmäinen kokonainen logistiikkakeskus, joka on toteutettu kokonaisuudessaan led-valaisin-, älykkäällä ohjausjärjestelmä- ja liiketunnistinyhdistelmällä.

Energiatehokkaiden valaistusratkaisujen markkinajohtaja Greenled Oy ja työkalujen sekä -varaosien maahantuoja IKH ovat solmineet valaisinratkaisusopimuksen, jonka tuloksena IKH:n logistiikkakeskuksen valaistus uusitaan energia- ja kustannustehokkaaksi. Sopimuksen mukaan Greenled Oy toimittaa IKH:n logistiikkakeskuksen valaistuskokonaisratkaisun, jossa valaistuksen ohjausjärjestelmätoimittajana toimii Greenledin sopimuskumppani Helvar Oy. Energiapihi toteutus pohjautuu kustannustehokkaaseen led-valaistusjärjestelmään, jossa on hyödynnetty edistyksellistä ohjausteknologiaa ja liiketunnistimia.

”Tällä sopimuksella vahvistamme yhteistyötä IKH:n kanssa. Yhteistyö Helvarin kanssa mahdollisti tämän merkittävän projektin toteutuksen. Meille on tärkeää, että ohjaus toteutetaan standardien mukaisella uuden teknologian ratkaisulla. Toteutus on hyvä esimerkki asiakkaalle toimitettavasta kokonaisuudesta, jossa Greenled-valaistusratkaisu pitää sisällään myös valonohjauksen”, kertoo Greenled Oy:n toimitusjohtaja Mikko Aaltonen.

Edistyksellistä valaistusohjausta

IKH:n uusi valaistusratkaisu edustaa edistyksellisintä valaistustekniikkaa. Greenled Oy:n toimittaman valaistuksen ohjaus on toteutettu DALI (Digital Addressable Lighting Interface) -ratkaisulla. DALI on digitaalinen valaistuksen ohjausväylä, joka on noussut viime vuosina selkeästi käytetyimmäksi valonohjausprotokollaksi.

”Älykkäällä ohjauksella mahdollistetaan energiatehokas valaistusratkaisu järkevällä takaisinmaksuajalla. Kyseinen projekti on ensimmäinen kokonainen logistiikkakeskus, joka on toteutettu kokonaisuudessaan led-valaisimilla, DALI-ohjauksella ja liiketunnistin-kombinaatiolla. Suomeksi sanottuna valoja ei pidetä turhaan päällä, ja kun vielä led-valo on jo itsessään energiatehokas, niin sähköä säästyy merkittävästi,” kertoo IKH:n varatoimitusjohtaja Tuomas Hilakari.

”IKH:n logistiikkakeskusprojekti on erinomainen esimerkki led-valaistuksen ja DALI-valonohjausjärjestelmän eduista valaistuksen toimivuudelle ja energiatehokkuudelle. Valonohjausjärjestelmä -ja komponenttivalmistajana pystymme takaamaan koko järjestelmän saumattoman toimivuuden”, sanoo liiketoimintajohtaja Olli Heinonen Helvar Oy:stä.

Mikko Aaltonen
Greenled Oy