Innovaatiot jäämässä vaille toteuttajia

Ohjelmistoalan kasvuyritysten työvoimapula tarvitsee tehokkaita toimenpiteitä. Ohjelmistoyrittäjien Matti Heikkosen mukaan luovuuden huumassa on unohdettu perusasiat: visioille ei kohta löydy toteuttajia. Isot yritykset tarvitsevat strategisia kumppanuuksia ohjelmistoyritysten kanssa jatkossakin.

Ohjelmistoalan pula työntekijöistä on kärjistynyt siinä määrin, että työvoimapula on kasvun rajoite jo monelle lupaavalle kasvuyritykselle. Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtaja Matti Heikkonen on tilanteesta huolissaan. – Jos Suomen talouden tukijalan annetaan rapistua, on sillä vaikutuksia koko kansantalouteen, Heikkonen sanoo. – Ohjelmistoalan yritykset toimivat tyypillisesti isojen yritysten strategisena kumppanina. Näiden yritysten kilpailukyky on yhä enenevässä määrin ohjelmistoyritysten varassa.

Heikkosen mukaan on korkea aika tiedostaa, että innovaatiot tapahtuvat suurelta osin pienissä ja nopealiikkeisissä yrityksissä, joiden yrityskulttuurikin on usein joustavampi kuin isojen yritysten. Näiden yritysten kuihtuessa kuihtuu iso osa ideoista.

Ohjelmistoyrittäjät ry on nyt omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, että kasvuyritysten ääni kuuluisi. Rekrytointiohjelma Software Success Stories 2008 pyrkii nostamaan lupaavien kasvuyritysten tunnettuutta alan opiskelijoiden ja alalla toimivien ammattilaisten keskuudessa.

Kysyntää olisi, tekijät puuttuvat

Osa ohjelmassa mukana olevista yrityksistä on jo hyvän matkaa kansainvälistymisen tiellä, osa vasta ottamassa tulta alleen. Sosiaaliseen mediaan keskittynyt Muxlim on onnistunut saamaan jo kansainvälistäkin huomioita. Se on arvostettu finalistina vuoden 2008 Red Herringin TOP100 teknologia start-upien listalla.

Muxlimin toimitusjohtaja Mohamed El-Fatatry kertoo törmänneensä ennakkoluuloihin yrityksensä työntekijöiden kansallisuudesta. - Olemme globaali, mutta suomalainen yritys; suurin osa työntekijöistämme on suomalaisia. Meillä on myös kansainvälistä rahoitusta, ja tarjoamme aidosti ihmisiä arvostavan työpaikan alan kehityksen kärjessä, El-Fatatry sanoo.

Sininen Meteoriitti on puolestaan yksi Suomen johtavista Microsoft .NET-arkkitehtuuriin osaajista. Sen asiakkaita ovat muun muassa Metsäteollisuus ry, Sodexo ja Suomen yleiset kirjastot. Toimitusjohtaja Aki Antman kertoo yrityksen kasvaneen orgaanisesti viiden hengen yrityksestä yli 50 ammattilaisen työllistäjäksi.

- Sininen Meteoriitti on kasvanut 70 prosentin vuosivauhtia liikevaihdolla mitattuna. Kasvumme esteenä koko kuuden vuoden toimintamme ajan on ollut pula työntekijöistä, toimitusjohtaja Antman sanoo. – 2000-luvun alun it-kuplan puhkeaminen on tehnyt alallemme paljon hallaa. Siksi on tärkeää, että ohjelmistoalaa ja erityisesti sen kasvuyritysten potentiaalia kiinnostavina ja hyvinä työpaikkoina tuodaan esiin.

Software Success Stories 2008 -ohjelman toteuttavat Ohjelmistoyrittäjät ry yhteistyössä ict-alan rekrytointiasiantuntijan Saranen Consultingin ja valmennuksesta vastaavan FC Sovelton kanssa. Hakuaika jatkuu toukokuun puoleen väliin asti. Hankkeen vetäjät lupaavat kaikille hakijoille kontaktitakuun – kaikki hakemuksen jättäneet pidetään ajan tasalla kaikissa hakuprosessin vaiheissa.