Jaakko Puro suunnittelee Finlandia-talon laajennusosan sisustuksen

Finlandia-talon toukokuussa alkaneessa laajennustyössä on edetty sisustussuunnittelijan valintaan. Alvar Aallon taidonnäytteen jatkajaksi valittiin helsinkiläinen Jaakko Puro.

Sisustussuunnittelu koskee uusia näyttely- ja kokoustiloja, laajennukseen tulevaa kahvilaa, sekä olemassa olevia sisääntuloauloja. Suunnittelijaksi valitun Jaakko Puron toimisto on suunnitellut useita tunnettuja hotelleja ja ravintoloita, joista yksi on paljon julkisuutta saanut ja Ruotsin kuninkaallistenkin suosima Hotel Haven.

Finlandia-talon laajennusprojektissa on jo alun suunnittelussa tehty sisustuksen linjaukset, joten tarjouspyynnössä määriteltiin tarkasti kohdat, joihin sisustussuunnittelussa voi vaikuttaa. Finlandia-talo painotti erityisesti tilojen monikäyttöisyyttä ja muokattavuutta.

– Tiedostimme heti projektin aluksi, että sisustussuunnittelu tulee olemaan kaikkien reunaehtojen ja säännösten vuoksi haasteellinen. Puro on oivaltanut hyvin mahdollisuuden luoda uusia elämyksiä elementein, jotka eivät muuta arkkitehtonista rakennusta itsessään, vaan korostavat sen parhaita puolia, toimitusjohtaja Auni Palo Finlandia-talosta kertoo.

Puron visiona on kehittää asiakkaan liiketoimintaa ja ympäristöä sisustuksen ja toiminnallisuuden keinoin.
– Kysymys on mielestäni enemmänkin tilanteiden suunnittelusta kuin tilan suunnittelusta. Meidän on löydettävä sellaiset välineet, joilla nykyiset tilat muuntuvat tilaisuuksiin sopiviksi. Arvostettu arkkitehtuuri ja ympäristö säilyvät, mutta asiakkaan kokemusmaailma on uusi, toteaa sisustusarkkitehti Jaakko Puro.

”Jos tämä elää, niin tämä säilyy”

Finlandia-talo on rakennuslailla suojeltu kohde. Rakenteisiin ja kiintokalusteisiin ei voi tehdä muutoksia. Kaikkiin muutoksiin tarvitaan lausunnot ja hyväksyntä Museovirastolta. Purolla ja Museovirastolla on kuitenkin yhteinen missio.

– Paljon vanhaa arvokasta rakennuskantaa muuttuisi tai häviäisi ilman valtion suojelua ja Museoviraston valvontaa, Puro toteaa.

Puro haluaa suunnitella kokonaisuuden, jolla pystytään toimimaan vahvemmin tulevaisuudessa, mutta kaikki muutokset tehdään rakennuslain puitteissa. Suunnitelmissa otetaan kantaa muunneltavuuteen, elävyyteen, valoihin, ääniin ja pintoihin. Puhtauden tunne on myös yksi tavoitteista.

Uutta Aaltoa

Laajennusosan värimaailma on Finlandia-talon yleistä ilmettä tummempaa. Lattiamateriaali on asfaltinväristä graniittia, seinät ruskehtavan harmaat, materiaaleina marmoria, ja kobolttia. Kalusteissa ratkaisevat keveys, kuljetettavuus, säilömisen helppous ja istumisen miellyttävyys. Kalusteissa arvostetaan vihreitä arvoja, kotimaisuutta ja designia.

Laajennusosaan tulee myös moderni kahvila.

Laajennuksen näyttävin osio on Töölönlahden puoleisen seinän kattava täysin kehyksetön ikkunalasi.
– Lasi on materiaalina vahva, se pitää lämpöä, ja ääntä. Ja kun lasiseinä toteutetaan tyylikkäästi ilman kehyksiä, mahdollistaa se pinnan muunneltavuuden valaisemalla lasiseinän kunkin tilaisuuden näköiseksi, Puro toteaa.

Ison lasiseinän hankaluudet on myös tiedostettu. Kokoustiloissa valaistuksen himmentämiseen rakennetaan ikkunoihin säädettävä kaihdinjärjestelmä luonnon valon säätelemiseksi. Lisäksi vastavaloefektiä poistetaan ikkunakalvoratkaisuilla.

Finlandia-taloon valmistuu kesällä 2011 yli 2 200 neliömetriä uusia tiloja. Uudistuksen myötä talo keskittyy kongressi- ja tapahtumakeskukseksi.

LISÄTIETOA:

Helena Survonen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Finlandia-talo
gsm. 050 5149775, helena.survonen@finlandiatalo.fi

Jaakko Puro, sisustusarkkitehti, toimitusjohtaja, Jaakko Puro Oy
gsm. 0400 409 621, jaakko.puro@puroplan.fi

Finlandia-talo on monipuolinen kongressien ja tapahtumien keskus Helsingissä. Finlandia-talo kehittää ja tarjoaa asiakkailleen uusia ja aiempaakin monipuolisempia palvelutuotteita. Finlandia-taloon tulee yli 2200 m2 laajennusosa. Uudet kokous-, näyttely- ja juhlatilat; neljä tilaa ja kahvila oheistiloineen sijoittuvat Töölönlahden puolelle, rakennuksen itäsivuun. Laajennustyöt käynnistyivät toukokuussa 2010 ja uudet tilat ovat käytettävissä kesällä 2011.

Liite: Pohjapiirros laajennuksesta