Kansallinen kesämediatutkimus: iPad ja netti-tv eivät kuulu kesälomaan

Loman aikana sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen sekä radion kuunteleminen kasvaa selvästi. Sen sijaan internetin käyttö vähenee. Sosiaalinen media ei ole kesällä lomalaisen aktiivikäytössä. iPad ja netti-tv eivät vielä ole lyöneet itseään läpi. Ilman televisiota suomalainen ei lomaansa vietä. Tulokset ilmenevät viestintäyhtiö Sopranon toteuttamasta kansallisesta kesämediatutkimuksesta, johon vastasi 1995 työntekijää kesäkuun aikana.

Painettu media ei jää verkon jalkoihin kesälomalla. Vastaajista 24 prosenttia sanoo viettävänsä sanomalehden parissa lomalla enemmän aikaa. Sama ilmiö liittyy aikakauslehtien lukemiseen, jopa 32 prosenttia käyttää aikakauslehtien lukemiseen enemmän aikaa lomalla. Suurin osa vastaajista ei katkaise lehtitilausta loman ajaksi, lisäksi 17 prosenttia vastaajista kääntää lehden kesäosoitteeseensa.

- Painettu sanomalehti kuuluu vahvasti suomalaisen kiireettömään loma-aamuun. Verkon ylivertaisuudesta uutislähteenä on puhuttu jo vuosikausia ja meitä on suorastaan peloteltu paperisen lehden kuolemalla. Tulosten valossa näyttää kuitenkin siltä, että painotalot tulevat työllistämään jatkossakin, kommentoi kyselytutkimuksen tuloksia Soprano Oyj:n varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen.

Internetin käyttö vähenee kesällä selkeästi. 67 prosentilla vastaajista on lomapaikassaan käytössä internet-yhteys matkapuhelimen ja 63 prosentilla tietokoneen kautta. Tästä huolimatta netin käyttöä vähennetään kesäaikana 52 prosenttia. iPadit ja muut kämmentietokoneet eivät ole vielä lyöneet itseään läpi. Vain kymmenesosalla lomallelähtijöistä on käytössään tabletti. Internetin käyttö keskittyy ilta-aikaan. Keskimäärin aikaa netissä kulutetaan noin tunti päivässä.

Sosiaalisen median käyttöä ilmoittaa vähentävänsä 35 prosenttia vastaajista. Facebook pitää edelleen pintansa, 30 prosenttia kommunikoi Facebookissa kesäaikana. YouTuben tarjontaa hyödyntää 16 prosenttia. Kolmanneksi eniten suomalaiset viettävät aikaa verkkolehtien keskustelupalstoilla ja neljänneksi nousee LinkedIn.

- Suomalaisen kesään ja lomaan kuuluu ihmisten tapaaminen kasvotusten. Virtuaalimaailmalla on aikansa ja paikkansa kiireisenä työaikana, mutta lomalla työntekijä haluaa irrottautua sähköpostistaan, sanoo Auvinen.

Radio on loma-ajan suurin voittaja. 95 prosentilla on kesäpaikassaan radiovastaanotin ja kuuntelua lisää vastaajista 51 prosenttia. Vain 2 prosenttia ei kuuntele radiota lainkaan. Kuuntelu jakautuu tasaisesti aamuun, keskipäivään ja iltapäivään. Alkuillasta lähtien radion ääreltä poistutaan ja kuuntelijoiden määrä vähenee entisestään myöhäisillasta. Joka kolmas vastaaja arvelee kuuntelevansa radiota yli 3 tuntia vuorokaudessa.

Televisio on yhä vahvemmin osa lomailijan arkea. Televisiovastaanotin löytyy nyt jo 83 prosentista kesänviettopaikoista, ja tallentava digiboksi on 30 prosentilla.  Kesällä tv:n katselu painottuu myöhäiseen ilta-aikaan. Tv:stä katsotaan monipuolisesti niin viihdettä, uutisia, säätä kuin urheiluakin. Televisiota katsellaan maltilliset 1-2 tuntia päivässä. Netti-tv ei ole lomalaisen suosikki. Netin kautta ohjelmia ilmoittaa katsovansa vain 5 % vastaajista.

Kansallinen kesämediatutkimus toteutettiin sähköisesti 15.–17.6.2011. Tutkimukseen vastasi 1995 työntekijää. Vastaajista 55 % oli naisia ja 45% miehiä.

Riitta Auvinen, varatoimitusjohtaja Soprano Oyj
gsm 041 533 4010
riitta.auvinen@soprano.fi

Verkkoviestintäyhtiö Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu viestintään ja verkkopalveluihin erikoistunut julkinen yhtiö. Konsernin tuotevalikoima kattaa markkinoinnin ja viestinnän kokonaispalvelut, dynaamiset verkkoratkaisut sekä verkkopalveluiden sisällöntuotannon. Soprano toteuttaa Suomen tunnetuimpia verkkopalveluja, käytetyimpiä tilausjärjestelmiä ja verkkokauppoja sekä markkinoinnin ja myynnin kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle.

www.soprano.fi