Kasvuyritykset yhdistävät voimansa työnhaussa

Pk-yrityksen on vaikea pärjätä tunnettuudessa, vaikka sen markkinapotentiaali olisikin suuri ja tulevaisuus lupaava. Yritystä, jota ei tunneta, eivät löydä potentiaaliset asiakkaat eivätkä työnhakijat. Kasvuyritykset hakevat vipuvoimaa yhteismarkkinoinnista.

Toista kerta toteutettavalla Software Success Stories 2008 -rekrytointiohjelmalla pyritään entistä suurempaan määrään tyytyväisiä työnantajia ja onnellisia uusia työtekijöitä. Ohjelmassa on nyt mukana 18 yritystä, ja työtehtäviä on tarjolla teknisestä kaupalliseen, kaikkiaan kuuden toimenkuvan verran. Ohjelmalla tehdään tunnetuksi suomalaisia ohjelmistoalan kasvuyrityksiä, jotka ovat sitoutuneet jatkuvaan työntekijöidensä osaamisen kehittämiseen. Yritykset ovat yhteistuumin kustantaneet ohjelman markkinointibudjetin.

Työnhakija tarvitsee tietoa yrityksistä ja toimialasta, jolle on suuntautumassa. Alan tunnetuimmat yritykset onnistuvat houkutteleman työnhakijoita hyvin markkinoidulla brändillään. Pienemmissä ja keskisuurissa yrityksissäkin olisi hyvät etenemismahdollisuudet ja haasteellisia työtehtäviä aivan alan kehityksen etulinjassa. Niihin eivät hakijat kuitenkaan helposti löydä.

– Kasvuyrityksessä on usein tarjolla töitä aivan uusimpien tekniikoiden tai liiketoimintamallien parissa, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen puheenjohtaja Matti Heikkonen. – Mutta niissä tarvitaan kipeästi myös kaupallista myynnin ja markkinoinnin osaamista.

Ohjelmistoalan kasvuyrityksissä on usein käytössä uusimmat teknologiat. Siksi uusien ihmisten työllistäminen, niin vastavalmistuneiden kuin pitkään alalla olleiden, vaatii tavallista enemmän osaamisen päivittämistä. Monessa kasvuyrityksessä onkin käytännöksi muodostunut teknologioita ja prosessimalleja koskeva perehdytys. Software Success Stories 2008- ohjelmassa mukana olevat kasvuyritykset sitoutuvat osaamisen kehittämiseen nyt ja jatkossa.

Rekrytointiohjelman ensimmäisellä kierroksella mukana oli Frends Technology Oy. Yritys joutuu kouluttamaan kaikki rekrytoidut työsuhteen alussa, koska ammattilaisia ei markkinoilta löydy. Frends Technology on vuoden sisällä rekrytoinut 16 uutta henkilöä. Toimitusjohtaja Aino Maija Fagerlund kertoo, että tärkeintä oli oikeanlaisten hakijoiden houkutteleminen ja löytäminen.

– Etsimme ihmisiä, jotka haluavat kehittyä maailman parhaaksi prosessi-integraatiossa. Viimeksi haimme tuotekehitykseen henkilöä, jolla on kokemusta liiketoimintakriittisten tuotteiden kehityksestä. Ohjelman avulla saimme juuri oikeanlaisia hakijoita, Fagerlund sanoo.

Software Success Stories 2008 –ohjelma toteutetaan jo toistamiseen vuoden 2008 aikana. Ohjelmasta vastaavat Ohjelmistoyrittäjät ry yhteistyössä ict-alan rekrytointiasiantuntijan Saranen Consultingin ja valmennuksesta vastaavan FC Sovelton kanssa. Hakuaika jatkuu lokakuun 19. päivään asti.

Ensimmäistä kertaa keväällä 2008 toteutetun Software Success Stories 2008 rekrytointiohjelman tavoitteena oli tuoda esiin tuntemattomia kasvuyrityksiä, jotka houkuttelivat työvoimaa pitkäjänteisellä ja monipuolisella koulutuksella. Ensimmäisellä kierroksella rekrytoitiin ohjelmistokehittäjiä ja projektipäälliköitä yhteentoista ohjelmistoyritykseen. Hakemuksia saatiin kaiken kaikkiaan 386. Ohjelmaan osallistuneet yritykset arvioivat myös tunnettuutensa työnhakijoiden keskuudessa kohonneen. Paremmasta tunnettuudesta kertoo muun muassa lisääntynyt työpaikkahakemusten virta.

Software Success Stories 2008 -ohjelman kautta haetaan ihmisiä kuuteen eri työrooliin. Rekrytoivia yrityksiä on 18 kappaletta. Tarkemmat hakuohjeet ja lisätietoa yrityksistä ohjelman nettisivuilta: www.sss2008.fi/