Kesämediatutkimus: Sosiaalinen media ja tv ovat kesän häviäjät, radio ja painetut lehdet voittavat

Suomalaisista 77 prosenttia ilmoittaa vähentävänsä television katselua kesän aikana. Myös sosiaalinen media menettää käyttäjiä, 36 prosenttia ilmoittaa vähentävänsä käyttöä kesäkuukausina. Radio sen sijaan saavuttaa kuulijoita huomattavasti enemmän, 49 prosenttia ilmoittaa radion kuuntelun lisääntyvän.  Myös painetut sanoma- ja aikakauslehdet saavat enemmän huomiota. 22 prosenttia ilmoittaa viettävänsä sanomalehtien ja 32 prosenttia aikakauslehtien parissa enemmän aikaa. Tulokset ilmenevät viestintäyhtiö Sopranon toteuttamasta sähköisestä kesämediatutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten median käyttöä kesäaikana. Kyselytutkimukseen vastasi kesäkuun alkupuolella 3883 suomalaista.

Television katselu vähenee siitäkin huolimatta, että 80 prosentilla vastaajista on televisiovastaanotin kesäpaikassaan. Tallentava digiboksi löytyy 27 prosentilla. Tästäkin huolimatta 41 prosenttia ilmoittaa katsovansa ohjelmat silloin, kun ne tulevat. Netti-tv ei ainakaan vielä tänä kesänä tule saavuttamaan suurta suosiota, vain 3 prosenttia käyttää tietokonetta television katseluun.

– Osasyy television katselun vähenemiseen löytynee ohjelmatarjonnasta. Suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että tv:stä tulee liikaa uusintoja. Tämä ei voi olla osaltaan vaikuttamatta mediavalintoihin, kommentoi kyselytutkimuksen tuloksia Soprano Oyj:n varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen.

Sosiaalisessa mediassa Facebook ja YouTube keräävät eniten käyttäjiä. Vastaajista 36 prosenttia kommunikoi Facebookissa kesäaikana. YouTuben tarjontaa hyödyntää 16 prosenttia. Kolmanneksi eniten suomalaiset viettävät aikaa verkkolehtien keskustelupalstoilla ja vasta neljännellä sijalla on Suomi24:n keskustelufoorumit. Yleisesti ottaen Internetin käyttöä ilmoittaa vähentävänsä 57 prosenttia. Väen vähenemistä tapahtuu siitäkin huolimatta, että vastaajista yli puolella on kesäpaikassaan Internet-yhteys.

– Olisikohan niin, että suomalaiset tapaavat kesän aikana ystäviään ja tuttujaan reaalimaailmassa enemmän ja näin virtuaalimaailman käyttämisen tarve vähenee, pohtii Auvinen.

Suomalaiseen kesään kuuluu radio. 95 prosentilla on kesäpaikassaan radiovastaanotin. Radion kuuntelua lisää 49 prosenttia vastaajista. Vain 2 prosenttia ei kuuntele radiota lainkaan. Kuuntelu jakautuu tasaisesti aamuun, keskipäivään ja iltapäivään. Alkuillasta lähtien radion ääreltä poistutaan ja kuuntelijoiden määrä vähenee entisestään myöhäisillasta. Kysyttäessä aika-arviota kuuntelulle päivittäin, 34 prosenttia vastaa kuuntelevansa yli 3 tuntia vuorokaudessa.

Painettu sanomalehti pitää pintansa myös kesällä. Vain 12 prosenttia vastaajista katkaisee tilauksensa loman aikana. Lehti halutaan lukea siellä missä lomaa vietetään, 55 prosenttia siirtää tilauksensa lomaosoitteeseen. 89 prosenttia kertoo, että sanomalehden ehdottomasti kiinnostavimmat artikkelit ovat uutisia. Urheilua seuraa 27 prosenttia.

– Kesällä on enemmän aikaa lukea päivän uutisia, suurin osa viettää päivälehden parissa tunnin. Näillä lukemilla verkkolehden tulemista saadaan todennäköisesti odottaa vielä muutaman kesän ajan, toteaa Riitta Auvinen.

Painetut aikakauslehdet pärjäävät vielä sanomalehtiäkin paremmin. Niiden parissa vietetään enemmän aikaa (32 %) ja tilauksia ei katkaista juuri lainkaan. Suurin osa viettää aikakauslehtien parissa aikaa vain hetkisen, vastaajista 54 prosenttia arvioi käytettävän ajan olevan alle puoli tuntia.

Kansallinen kesämediatutkimus toteutettiin sähköisesti 14.–18.6.2010. Tutkimukseen vastasi 3883 henkilöä.

Riitta Auvinen, varatoimitusjohtaja Soprano Oyj
gsm 041 533 4010
riitta.auvinen@soprano.fi

Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiön erityisosaamista on teknologian ja kommunikaation yhdistäminen. Tuote- ja palveluvalikoima kattaa sekä tekniset verkkoratkaisut että viestinnällisen sisällöntuotannon. Sopranon ohjelmistoilla on toteutettu useita satoja verkkokauppoja sekä nykyaikaisia viestinnän, markkinoinnin ja myynnin sähköisiä kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle. www.soprano.fi