Kotien matot ovat bakteeripesiä

Pieksämäelle on rakenteilla Keski-Suomen Cleantech-keskus

Entisaikaan matot pestiin keväisin mattolaiturilla tai kunnan matonpesupaikassa ja tuotiin pesun jälkeen taas raikkaina kotiin. Nyt mattolaiturit ovat vain romanttinen muisto, sillä järvissä ei mattoja enää saa pestä. Kunnallisia mattojen pesupaikkoja taas suljetaan heikentyneen kuntatalouden ja uusien ympäristösäännösten puristuksessa.

Nykykoteihin hankitut aidot matot ovat kooltaan vanhoja räsymattoja suurempia ja raskaampia, eikä niiden liikuttelu märkänä kotioloissa onnistu. Pesupaikkojen häviämisen ja mattojen koon kasvamisen seurauksena useimmissa suomalaiskodeissa ei mattoja enää pestä lainkaan. Imurointi ei valitettavasti kuitenkaan poista matoista suurinta osaa bakteeritartunnan aiheuttajista tai allergeeneistä.

Puhdastilayritys rakentaa EU:n tuella koepesulan Pieksämäelle

Terveydenhuollon puhdastilatekstiileihin erikoistuneen Rusanen Microclean Oy:n ensimmäinen kotimattojen koepesula on käynnistetty Pieksämäen uudella Cleantech-yritysten alueella. Yritys kehittää nyt puhdastilaosaamistaan bakteerien ja allergialähteiden poistamiseksi kotimatoista. Uuden ekologisen innovaation ansiosta mattojen pesuvedet puhdistetaan ja kierrätetään uudelleen järjestelmässä, vettä ja energiaa kuluu aikaisempaa vähemmän, mattoja ei tarvitse pestä kemiallisesti ja turhat kuljetukset minimoidaan. EU tukee innovaation konseptoimista ja sen viemistä lähelle kuluttajavirtoja.

– Kotimattoihin kerääntyy huomaamattamme suuret määrät bakteereja ja allergeeneja. Pöydältä pudonneet ruuan tähteet pilaantuvat ja matolle kaatunut maitotilkka happanee. Kotieläinten karvat ja hilse sekä omalta iholtamme jatkuvasti irtoava kuiva iho aiheuttavat allergisia reaktioita. Huolellisinkaan isä tai äiti ei voi tietää mitä pikkulapsi matolta suuhunsa löytää, sanoo Rusanen Microclean Oy:n toimitusjohtaja Sami Koskimaa.

– Matot tulisikin pestä vähintään kaksi kertaa vuodessa bakterologisesti oikein suunnitellussa mattopesulassa ja samalla käsitellä antibakteerisesti. Näin matot pysyvät mahdollisimman pitkään turvallisesti puhtaina ja kodin tuoksu kertoo hengitysilman raikastumisesta, korostaa puhdastilayrityksen toimitusjohtaja Koskimaa.

Pieksämäestä on tulossa sijaintinsa ansiosta Cleantech-keskus

Pieksämäestä on hyvien liikenneyhteyksiensä ansiosta tulossa Keski-Suomen Cleantech-keskus. Etola-yhtiöt rakennutti kaupunkiin muutama vuosi sitten huippunykyaikaisen tekstiilipalvelukeskuksen. Nyt laitoksen liiketoimintaa pyörittää Lindström-yhtiöt ja sen toimintaa tukee samalla alueella toimiva Bovallius-säätiön omistama sosiaalinen pesupalveluyritys. Parhaillaan 1800 henkeä työllistävä N-Clean Oy hakee uudelle hotellitekstiileihin keskittyvälle laitokselleen sijoituspaikkaa Pieksämäeltä ja lähikaupungeista, synergisesti mahdollisimman läheltä Pieksämäen Cleantech-keskusta.

Rusanen Microclean Oy:n koepesula hakee nyt kotimattojen vastaanottopisteiksi halukkaita yrityksiä Varkaudesta, Mikkelistä, Kuopiosta, Jyväskylästä, Savonlinnasta sekä Juvalta, Hankasalmelta, Joroisista, Kangasniemeltä, Haukivuorelta ja Suonenjoelta. Mukaan valittaville yrityksille koepesula tarjoaa lisätuloja ilman riskiä.

Rusanen Microclean Oy,
toimitusjohtaja Sami Koskimaa, p. 0400 462279, sami.koskimaa@rusanen.eu