Kysely: Yrityksiltä odotetaan enemmän vastuuta Suomen urheilumenestyksessä

Suomalaiset haluavat ammattiurheiluun enemmän sponsoreja. Doping-skandaalien, sopupelien ja väkivallan pelätään lisääntyvän kisakentillä. Tero Pitkämäki on suomalaisen urheilun kiinnostavin nousukas. Talviurheilun kiinnostavimmat nimet ovat olympiahopeamitalisti lumilautailija Enni Rukajärvi ja hiihtäjä Krista Lähteenmäki.

Pelipalvelu Leijonakasinon tammikuussa teettämän kyselyn mukaan suomalainen ammattiurheilu tarvitsee kipeästi lisää yritysten ja yhteisöjen tukirahoitusta. Ehdoton enemmistö kyselyyn vastanneista 1011 henkilöstä (70%) on sitä mieltä, että suomalainen urheilu tarvitsee lisää sponsorointia.

“Urheilun tukia leikataan yrityksissä jatkuvasti. Tiukassa taloustilanteessa on vaikea nähdä panoksen tuomaa hyötyä. Sponsoriyhteistyö tarjoaa arvokkaita mahdollisuuksia nuorille urheilijalupauksille täyden potentiaalinsa saavuttamiseen. Todellinen menestyminen vaatii taloudellisesti paljon kisamatkojen, välineiden ja lisenssien vuoksi. Sponsorituella voidaan auttaa urheilijoita keskittymään olennaiseen ja menestymään kisoissa,” kertoo Leijonakasinon operatiivinen johtaja Mikko Hirvonen ja jatkaa: ”Toisaalta mainostaja saa näkyvyyden lisäksi mahdollisuuden viestiä kisakatsomoon omista arvoistaan ja tahdostaan edesauttaa Suomen urheilumenestystä”.

Mainostajien Liiton keväällä toteutetun Sponsorointibarometrin mukaan liki neljännes liiton jäsenyrityksistä aikoo vähentää sponsorointia. Urheiluun liitetyt negatiiviset ilmiöt ovat osaltaan vaikuttaneet sponsorikohteiden siirtämiseen pois urheilusta.

“Erityisesti vähemmän tunnetut nousussa olevat lajit tarvitsevat sponsoritukia. Valtion tukirahat eivät yllä pienen marginaalin lajeihin, vaikka osaaminen olisi huipputasoa. Seuraavat menestystarinat saattavat ponkaista odottamattomista lajeista. Itse haluamme olla mukana kirjoittamassa Suomen urheiluhistoriaa”, Hirvonen sanoo.

Negatiiviset ilmiöt vahvistuvat urheilussa

Suomalaisurheilun rehellisyys huolettaa vastaajia. Joka toinen uskoo sopupelien ja pelimanipulaation yleistyvän Suomessa (52%). Erityisesti pesäpallo ja jalkapallo ovat ryvettyneet sopupelisyytöksissä. Doping-skandaalien uskotaan myös yleistyvän. Yli puolet vastaajista uskoo kiellettyjen aineiden käytön lisääntyvän tulevaisuudessa (54%).

Väkivallan uskotaan edelleen lisääntyvän suomalaisessa jääkiekossa (58%). Nyrkkitappelut ja rajut taklaukset tuomitaan kuitenkin vahvasti. Vastaajista 76 prosenttia pitää väkivaltaa urheilussa negatiivisena asiana, eikä se innosta heitä katsomaan urheilua.

Penkkiurheilusta adrenaliinia ja silmäniloa

Suomalaisen urheilun kiinnostavimmat nousukkaat ovat keihäsmiehet Tero Pitkämäki (45%) ja Antti Ruuskanen (38%). Talviurheilulajien kirkkaimpia tähtiä ovat naishiihtäjä Krista Lähteenmäki (36%) sekä Sotshin talviolympialaisista hopeamitalin kotiuttanut lumilautailija Enni Rukajärvi (35%).

Suomalaiset ovat joukkueurheilukansaa. Vastaajien katselutottumuksia selvitettäessä 72 prosenttia kertoi katsovansa mieluiten joukkuelajeja, kuten jääkiekkoa (84%), jalkapalloa (69%) tai koripalloa (34%). Yksilölajeista kiinnostavimmat ovat yleisurheilu (59%), mäkihyppy (37%) ja hiihto (34%).

Penkkiurheilija hakee urheilun katsomisesta laadukasta ajanvietettä (66%), äärimmäisiä suorituksia (55%), vauhtia ja nopeutta (48%). Viidesosa katsoo urheilua saadakseen puheenaiheita kahvipöytään. Jopa 78 prosenttia myöntää katsovansa urheilua silmänilon vuoksi. Vastaajien mielestä seksikkäimmät vartalot naisurheilijoista ovat tanssijoilla (22%), yleisurheilijoilla (21%) ja taitoluistelijoilla (17%). Miesurheilijoista valiovartaloita on uimareilla (41%) ja jalkapalloilijoilla (25%).

Suomalaisomisteisen pelipalvelun Leijonakasinon tammikuussa 2014 teettämään kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 1011 vastaajaa, jotka edustivat urheiluhenkisiä suomalaisia. Vastaajista 70 prosenttia oli miehiä, 30 prosenttia naisia, ja heistä yli puolet harrasti liikuntaa myös itse aktiivisesti (56%).

Leijonakasino.com mukana tukemassa suomalaista huippu-urheilua

Urheiluhenkinen Leijonakasino-pelisivuston keväällä 2013 perustama Team Leijonakasino tukee pieniä, mutta nousussa olevia urheilulajeja ja urheilijoita. Urheilijat saavat Leijonakasinolta rahoitusta sekä varusteita menestyäkseen ja nostaakseen lajin tunnettuutta. Tähän mennessä Team Leijonakasinon riveihin on värvätty vapaaottelijat Anton Kuivanen, Tom Niinimäki, Timo Hirvikangas, Kai Puolakka, Juho Valamaa, sekä fitness-puolelta alansa huippu Elina Tervo.

Mikko Hirvonen
Operatiivinen johtaja
Leijonakasino, Plus One Dreams
mikko.hirvonen@leijonakasino.com