Kyselytutkimus: Facebook näyttelee isoa roolia kotimaisen kuluttajan arkisissa valinnoissa

Viestintätoimisto Soprano Communicationsin ja digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurion tekemä kyselytutkimus paljastaa, että Facebook vaikuttaa merkittävästi suomalaiskuluttajien elintarvikkeita koskeviin kulutuspäätöksiin. Elintarvikepäivä 2013 -seminaarissa esitellyn tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista kuluttajista uskoo, että elintarvikebrändin Facebook-viestintä voi vaikuttaa positiivisesti kyseistä tuotemerkkiä koskevaan ostopäätökseen.

“Sosiaalisen median merkitystä myynninedistämisessä on suomalaisessa markkinointikeskustelussa edelleen kyseenalaistettu. Selvitimme, mitä mieltä elintarvikebrändien fanit itse ovat Facebookin roolista kulutuskäyttäytymisensä muovaajana ja tulokset olivat positiivisesti yllättäviä. Elintarvikkeista tykkääminen on perin henkilökohtainen asia ja ruokabrändeistä pidetään usein muista perinteisistä fanituksen kohteista poikkeavalla intensiteetillä. Sillä on väliä, minkälaista keskustelua ylläpitävää ruokaa kuluttajat suuhunsa pistävät”, kertoo Soprano Communicationsin toimitusjohtaja Samuel Sorainen.

Sitouttaminen on tärkeää, sillä valtaosa suomalaisista kuluttajista ilmoittaa tykkäävänsä valikoidusti vain muutamasta elintarvikebrändistä. Kun omat suosikkibrändit ovat löytyneet, jopa 60 prosenttia ilmoittaa suosittelevansa tykkäämänsä brändin tuotteita eteenpäin ystävilleen. 39 prosenttia vastaajista katsoo mielipiteensä brändistä muuttuneen positiiviseen suuntaan yrityksen Facebook-julkaisujen perusteella. Vain joka sadas ilmoittaa sisältöjen vaikuttaneen negatiivisesti brändikuvaan.

“Ajankohtaisen, pelkkää tuoteinformaatiota laajemmin arkea luotsaavan viestinnän lisäksi yritysten on syytä panostaa helposti jaettavaan sisältöön. Joka neljäs on jakanut fanittamansa elintarvikebrändin sisältöjä eteenpäin – vertauksen vuoksi vain joka kahdeksas on kommentoinut sivun postauksia. Hyvä keino jakamisen ruokkimiseen on kuvien käyttö. Niitä jaetaan eteenpäin kymmenkertainen määrä tekstimuotoisiin postauksiin verrattuna”, kertoo Kurion toimitusjohtaja ja perustaja Jari Lähdevuori ja jatkaa:

“Elintarvikebrändien fanikunta on keskimääräistä alemmin koulutettua. Pelkästään keskiasteen koulutus on 62 prosentilla vastanneista, kun väestössä vastaava luku on 35 prosenttia. Kyselyn valossa on selvää, että markkinointi Facebookissa kannattaa. Hedelmällisen vuorovaikutuksen aikaansaamiseksi brändien tulee kuitenkin tuntea kohdeyleisönsä ja puhutella juuri heitä.”

Kilpailut aktivoivat, mutta eivät sitouta ja myy

71 prosenttia vastanneista on osallistunut kilpailuihin elintarvikebrändin sivulla ja peräti 40 prosenttia sanoo tykkäävänsä sivusta, koska voi voittaa siten kilpailuissa. Tutkimuksesta kuitenkin ilmenee, että aktiivisuuden, suosittelun ja ostoaikeiden kanssa kilpailut korreloivat negatiivisesti.

“Sosiaalisessa mediassa on vielä runsaasti tilaa erottautumiselle. Leijonanosa kotimaisista elintarvikesivuista keskittyy viihdyttämiseen, tiedottamiseen ja kilpailujen pyörittämiseen. Brändeillä olisi kuitenkin edelleen erinomaista potentiaalia löytää oma, erilainen sosiaalisesti keskusteleva ja kuunteleva roolinsa, jolla kuluttajat saadaan pelkän aktivoinnin sijaan sitoutetuiksi”, jatkaa Samuel Sorainen.

Kyselyyn vastasi huhti–toukokuun vaihteessa 1 226 suomalaista Facebookin käyttäjää, jotka tykkäävät vähintään yhdestä elintarvikebrändin sivusta.

Lisätiedot:

Samuel Sorainen, toimitusjohtaja, Soprano Communications (lomalla 8-16.5.)

samuel.sorainen@soprano.fi, p. 0407203172, www.soprano.fi

Jari Lähdevuori, toimitusjohtaja, Kurio

jari@kurio.fi, p. 050 530 6639, www.kurio.fi

Soprano Communications
Soprano on Pohjoismaiden johtava verkkoviestintäkonserni, asiakkailleen digitaalisen maailman kumppani. Yhtiön asiantuntijat  auttavat asiakkaita konkreettisesti kommunikoimaan, palvelemaan ja ansaitsemaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa aikaisempaa tehokkaammin. Yhtiö hakee strategista kilpailuetua yhdistämällä viestinnän ja teknologian. Soprano palvelee kuudessa kaupungissa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa, verkoston kautta 98 maassa ja virtuaalisesti ympäri maailman. Soprano Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä, osakkeen tunnus on SNO1V.

Kurio // Digital Marketing Think Tank
Kurio on digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo ja strateginen kumppani. Teemme asiakkaillemme tutkimukseen pohjaavaa digitaalisen markkinoinnin suunnittelua. Kurio on akateeminen, ravisteleva ja synnynnäisesti digitaalinen. Markkinointi on intohimomme. Olemme uteliaita, innostuneita ja haluamme olla muutoksen harjalla, päivän polttavan keskustelun keskipisteessä.