Kyselytutkimus: Suomalaisuus ei myy joulun verkkokaupassa

Suomalaiset eivät valitse verkko-ostospaikkaansa kotimaisuuden perusteella. Yli puolet suomalaisista on jo tehnyt jouluostoksia verkkokaupasta. Rahaa verkko-ostoksiin käytetään maltillisesti. Muun muassa nämä asiat selviävät viestintäyhtiö Sopranon toteuttamasta kansallisesta joulun verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi marras-joulukuun vaihteessa lähes 1800 henkilöä.

Kotimaisuudella ei ole merkitystä, vain 6 prosenttia valitsee ostospaikan suomalaisuuden perusteella. Eniten verkko-ostospaikan valintaan vaikuttaa hinta. Vastaajista 67 prosenttia pitää hintaa kaikkein tärkeimpänä valintakriteerinä. Hinnan jälkeen toiseksi tärkein tekijä on laatu (31 %) ja kolmanneksi tärkein on toimitusnopeus (26 %).  Lähes joka viides valitsee ostospaikakseen jo entuudestaan tutun verkkokaupan.
 – Vanha sanonta suosi suomalaista ei näytä verkossa saavan kannattajia. Muutoin verkkokaupassa pätevät samat lainalaisuudet kuin elävän elämän kaupankäynnissäkin. Myös kivijalkakaupassa hinta sekä laatu ovat arvossaan ja nykyiset asiakkaat tuottavat tulosta, kommentoi tuloksia Soprano Oyj:n varatoimitusjohtaja ja verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen.

Rahaa verkko-ostoksiin käytetään maltillisesti. Suurin osa vastaajista (36%) arvioi verkko-ostosten vievän 100-200 euroa. Alle 100 euron arvelee pääsevänsä 23 prosenttia. Yli 500 euron ostoksia suunnittelee alle 5 prosenttia vastaajista.

Suomalaiset ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä. Vastaajista 51 prosenttia on jo tehnyt jouluostoksia tänä vuonna verkon kautta. Viime vuonna vastaajista 71 prosenttia suoritti jouluostoksia verkon kautta. Verkkokaupan yksi suurimpia vahvuuksia ostoskanavana on ruuhkien välttäminen. 67 prosenttia vastaajista pitää virtuaaliostamista miellyttävämpänä vaihtoehtona.
– Verkkokauppiailla on ennen näkemätön mahdollisuus joulukaupassa. Se joka tekee aktiivista markkinointia ja auttaa kiireiden keskellä painivia kuluttajia, tekee varmasti kunnon tuloksen tänä jouluna, toteaa Auvinen.

Joululahjojen top 5 tuotteet ovat tuttuja: 1. Kirjat ja lehdet, 2. Pääsyliput, 3. Vaatteet ja asusteet, 4. Musiikki ja 5. Elektroniikka ja kodinkoneet. Sen sijaan suklaat ja makeiset  eivät ainakaan tänä jouluna ole verkko-ostoksen kohteena. Vain 2 prosenttia vastaajista aikoo ostaa näitä verkkokaupan kautta. Myös kosmetiikka ja terveydenhoitotuotteet saavat vähänlaisesti ostajia liikkeelle, alle 10 prosenttia.

Kysyttäessä minkä suomalaisten verkkokauppojen valikoiman aikoo katsastaa, ovat NetAnttila ja Verkkokauppa.com ehdottomat suosikit. Lähes puolet vastaajista pitää näitä mahdollisina ostospaikkoina. Kolmanneksi suosituin on Hobby Hall, neljänneksi kiri Lippupalvelu. Verkkokauppatarjonnan uusimpiin tulokkaisiin lukeutuva Stockmann kiinnosti 23 prosenttia vastaajista. Ulkomaisista verkkokaupoista Amazon keräsi eniten mainintoja.
– Vahvat brändit ovat vahvoja myös verkossa. Suosikkilistan yritykset ovat niitä, jotka panostavat markkinointiin ja saavuttavat top of mind -aseman kuluttajien mielissä, sanoo Auvinen.

Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti 25.11.–3.12.2010. Määräaikaan mennessä tutkimukseen vastasi 1781 henkilöä. Vastaajista 54 prosentti oli naisia ja 46 prosenttia miehiä.

Soprano Oyj, varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen
gsm 041 533 4010
riitta.auvinen@soprano.fi

Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiön erityisosaamista on teknologian ja kommunikaation yhdistäminen. Tuote- ja palveluvalikoima kattaa sekä tekniset verkkoratkaisut että viestinnällisen sisällöntuotannon. Sopranon ohjelmistoilla on toteutettu useita satoja verkkokauppoja sekä nykyaikaisia viestinnän, markkinoinnin ja myynnin sähköisiä kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle. www.soprano.fi