Laajennus on nyt valmis: Finlandia-talo kääntyy toisin päin

40-vuotisyntymäpäiviään viettävän Finlandia-talon historian suurin laajennushanke on nyt valmis. Pimeä ajoluiska on nyt purettu, ja tilalle rakennettu valoisa Veranda. Verandan valmistuminen pyöräyttää Finlandia-talon pääjulkisivun Töölönlahden puolelle, samalla talon toiminnallisuus kääntyy monipuolisempaan ja nuorekkaampaan suuntaan.

Vuosia suunniteltu ja toukokuusta 2010 rakenteilla ollut Finlandia-talon laajennushanke on nyt valmistunut. Alun perin pimeänä ajoluiskana sekä katettuna pysäköintitilana toimineet uudet tilat nostavat Alvar Aallon suunnitteleman Finlandia-talon uuteen suuruusluokkaan tilakapasiteetiltaan. Rakennushanke valmistui aikataulussaan ja pysyi budjetissaan, mikä on harvinaista tämän kokoiselle hankkeelle.

Veranda tuo Finlandia-talon kokous- ja tapahtumakapasiteettiin lisää noin 2200 neliötä. Laajennus muodostuu yhdestä suuresta tilasta, joka voidaan jakaa useisiin pienempiin tilayhdistelmiin. Verandan myötä Suomen pääkaupungin ytimessä sijaitseva Finlandia-talo tarjoaa kansainväliseen tasoon yltävän tapahtumatilan jopa yli 5500 hengelle.

Moderni 40-vuotias

40-vuotista Finlandia-taloa on vuosien saatossa uudistettu ja saneerattu niin ulkoa kuin sisältäkin, mutta yhtä suurta rakennushanketta ei talon historian aikana ole ennen toteutettu. Koska talo on rakennuslailla suojeltu kohde, on Museovirasto ollut mukana hankkeessa alusta lähtien.

- Finlandia-talo edustaa suomalaisuutta parhaimmillaan, ja on maamme tunnetuin rakennus. Siksi oli tärkeää, että myös laajennustyö istui talon arkkitehtuuriin saumattomasti, kertoo Finlandia-talon viestintä- ja markkinointipäällikkö Helena Survonen.

Verandan pääsuunnittelijana toimi Jyrki Iso-Aho, jonka suunnittelemien tilojen näyttävin elementti on noin 100-metrinen lasiseinä Töölönlahdelle. Yleisilmeeltään tilat ovat modernit, tyylipuhtaat sekä avarat.

- Töölönlahti muuttuu muutaman vuoden päästä kaupunkilaisten olohuoneeksi puistoineen ja vesialtaineen. Lattiasta kattoon ulottuvan lasiseinän kautta uusi puisto tulee aikanaan jatkumaan Verandan läpi Finlandia-talon alkuperäiseen klinkkeriverhoiltuun ulkoseinään saakka, kertoo Iso-Aho.

Sisustusarkkitehtina Verandassa on toiminut helsinkiläinen Jaakko Puro.

- Missionani oli luoda Aaltoa kunnioittaen uutta ja modernia, aikaa kestävää suunnittelua. Halusin korostaa talon parhaita puolia, Puro kertoo.

Laajennusosassa toimii uusi, runsaasti myönteistä palautetta saanut Cafe Veranda. Kahvila on yleisölle avoinna arkisin klo 10-17, ja tarjoaa runsaasti itse leivottuja tuotteita sekä luomukahvia. Konserttien yhteydessä kahvila toimii juhlien etko- ja jatkopaikkana klo 24:ään asti. Niin ikään Cafe Verandan sisustus on Puron käsialaa.

Kävijämäärät kasvavat

Finlandia-talossa vierailee vuosittain noin 300 000 kävijää. Verandan ja Cafe Verandan myötä asiakasmääriin odotetaan reipasta lisäystä.

Helsingin ydinkeskustaan sijoittuvalle korkealaatuiselle yritystapahtumapaikalle löytyy selkeä kysyntä. Pääosa Finlandia-talon tuotoista tulee kokousvieraista, ja varauksia uuteen Verandaan sekä koko Finlandia-taloon onkin tehty innokkaasti.

- Tarve riittävän suurelle näyttely- ja kokoustilalle musiikkia ja juhlia unohtamatta pääkaupungin ytimeen oli suuri, ja jo nyt kysyntä on ylittänyt kaikki odotuksemme. Tiloja varattiin heti ensimmäisestä mahdollisesta päivästä niin paljon, että jouduimme siirtämään avajaisiakin suunniteltua myöhemmäksi, iloitsee Helena Survonen.

Finlandia-talon aiempaa monipuolisemmat tilat mahdollistavat aivan uudenlaisia tapahtumia, ja joustavien tilaratkaisujensa ansiosta Finlandia-talossa voidaan järjestää nyt myös esimerkiksi autonäyttelyitä. On nähtävissä, että tunteita herättävä talo kiehtoo monentyyppisiä tapahtumajärjestäjiä. Rakennus muuttuu kirjaimellisesti vastaamaan nimeään, ollen nyt kaikkien suomalaisten talo.

Helena Survonen
Viestintä- ja markkinointipäällikkö