LEHDISTÖTIEDOTE: Tutkimustuloksia uudesta veren hyytymiseen vaikuttavasta lääkkeestä

LEHDISTÖTIEDOTE 7.9.2009 New England Journal of Medicine: Uusi veren hyytymiseen vaikuttava lääke vähensi sydänkuolemia sepelvaltimotautia sairastavilla riskipotilailla nykyhoitoon verrattuna Tikagrelori (Brilinta™) on ensimmäinen veren hyytymiseen vaikuttava tutkimuslääke, jolla on nyt osoitettu yleisesti käytössä olevaan klopidogreeliin (Plavix®/Iscover®) verrattuna sydän- ja verisuoniperäisten kuolemien väheneminen ilman vakavien verenvuotojen lisääntymistä. Tulos saatiin potilailla, joilla on suurentunut riski saada sepelvaltimotautikohtaus. PLATO -tutkimuksen päätulokset julkaistiin New England Journal of Medicine (NEJM) —lehdessä (1). “Veren hyytymiseen vaikuttavien uusien lääkkeiden haasteena on parantaa hoidon tehoa potilailla ilman, että hoitoon liittyvät riskit - kuten verenvuoto - suurenevat. Nyt julkaistut tutkimustulokset viittaavat siihen, että tikagrelori saattaa olla arvokas vaihtoehto potilaille, joilla on suurentunut valtimoveritulpan riski," kommentoi PLATO-tutkimuksen suomalainen päätutkija, osaston ylilääkäri Riitta Lassila HYKSin hematologian klinikan Hyytymishäiriöyksiköstä. ”Ainutlaatuisen vaikutusmekanisminsa vuoksi tikagrelori tehoaa nopeasti ja yksilölliset vaihtelut lääkkeen tehossa ovat vähäisiä. Tärkeää on myös se, että lääkkeen vaikutus loppuu nopeasti ja tarvittaessa potilaalle voidaan suorittaa leikkaustoimenpide jo samana päivänä. Klopidogreeliä käytettäessä verenvuodolle altistavaa toimenpidettä joudutaan odottamaan viisi päivää hoidon lopettamisesta”. Nyt julkaistujen tutkimustulosten mukaan: - tikagrelori vähensi tehokkaammin ns. ensisijaisia päätetapahtumia (sydän- ja verisuoniperäinen kuolema, sydäninfarkti, aivohalvaus) kuin klopidogreeli. Vuoden seurannassa: 9,8 % vs. 11,7 %; (16 %:n suhteellisen riskin pieneneminen (RRR); 95 %:n luottamusväli (CI) 0,77-0,92; p<0,001) ilman vakavien verenvuotojen lisääntymistä (11,6 % vs. 11,2%, p=0,43). - tulos saavutettiin tilastollisesti merkitsevän sekä sydän- ja verisuoniperäisten kuolemien (4,0 % vs. 5,1 %, p=0,001) että sydäninfarktien (5,8 % vs. 6,9 %, p=0,005) vähenemisen perusteella. Aivohalvauksen suhteen eroja ei todettu (1,5 % vs. 1,3 %, p=0,22). PLATO (A Study of Platelet Inhibition and Patient Outcomes) oli satunnaistettu ja sokkoutettu suora vertailututkimus, jossa asetyylisalisyylihapon (ASA) rinnalle lisättiin joko tikagrelori tai klopidogreeli. Siihen osallistui 18 624 potilasta, joista 154 Suomesta. Tutkimus oli suunniteltu selvittämään, vähentääkö tikagrelori sydän- ja verisuoniperäisiä päätetapahtumia ja turvallisuutta riskeeraavia verenvuotokomplikaatioita äkillistä sepelvaltimotautikohtausta sairastavilla potilailla. PLATO-tulokset vahvistavat AstraZenecan aikomusta jättää valmisteen myyntilupahakemus viranomaisille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. AstraZeneca on Suomen toiseksi suurin lääkeyritys. Haluamme toimia suomalaisten potilaiden parhaaksi kehittämällä yhä parempia lääkkeitä ja palveluja. Investoimme suomalaiseen yhteiskuntaan panostamalla voimakkaasti lääketutkimukseen, terveydenhuoltohenkilöstön koulutukseen ja potilaille suunnattuihin, hoitomyöntyvyyttä lisääviin palveluihin. Lähde: 1. Wallentin L ym. Ticagrelor versus Clopidogrel in Patients with Acute Coronary Syndromes. http://nejm.highwire.org/cgi/content/full/NEJMoa0904327 Lisätiedot: Ann-Leena Mikiver +46-8-553 26020 GSM: +46-70-742 88 36 Kristian Sjöholm +46-8-553 23135 GSM: +46-73-335 14 26 Sarah Lindgreen +44 20 7304 5033 GSM: +44 7827 843 832