Metsästäjät kärsivät kuulo-ongelmista

Valtaosa metsästäjistä ei suojaa kuuloaan metsästäessä. Vain joka viides metsästäjistä kertoi käyttävänsä kuulosuojaimia metsästyksen aikana.  Yli puolet vastaajista oli huomannut kuulossaan heikkenemistä metsästyksen myötä.

Lähes 80 prosenttia metsästäjistä luottaa siihen, että oma kuulo kestää metsästyksen aikana kohoavat desibelit. Ikäluokkia vertailtaessa huomattiin, että 31-40 -vuotiaat suojaavat kuulonsa hieman yleisemmin (27%) kun vanhemman ikäpolven (51-60 -vuotiaat) metsästäjät (17%).

Kuuloaan suojaava viidennes metsästäjistä käytti kuulon suojaukseen yleisimmin metsästykseen tarkoitettuja kuulosuojaimia (59%). Seuraavaksi käytetyimpiä olivat tavalliset korvatulpat (10%), tavalliset kuulosuojaimet (9%) ja kuulevat korvatulpat (9%). Muutama vastaaja kertoi suojaavansa kuuloaan laittamalla sormet korviin ammuttaessa.

Reilu kolmannes (35%) vastaajista ei kokenut tarvetta kuulosuojaimille ja 16 prosenttia ei tietoisesti halua käyttää kuulosuojaimia. 14 prosentille vastaajista kuulosuojaimet olivat vasta hankinnassa. Kuuloaan suojaamattomat metsästäjät perustelivat runsain erilaisin syin: kuulosuojaimet koettiin käytössä hankaliksi tai epämiellyttäviksi, ne olivat tiellä ja hiostivat.  Osa vastaajista myös koki, että eläinten ja luonnon kuuleminen vaikeutuu kuulosuojainten kanssa.

”Jo yksi laukaus voi vaikuttaa kuuloon merkittävästi. Erilaisten metsästykseen suunniteltujen kuulosuojaimien valikoima on runsas. Oikeanlaisella kuulon suojaamisella vältyttäisiin myöhemmin ilmeneviltä, elämänlaatua heikentäviltä kuulo-ongelmilta”, kommentoi tuloksia Kuulotekniikka Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakala.

Metsästykseen tarkoitetut aktiivikuulosuojaimet vahvistavat hiljaisia ääniä sekä puheääniä, samalla kuitenkin suojaten kuuloa. Näin tärkeät äänet eivät jää kuulematta. Aktiivikuulosuojaimet valmistetaan yksilöllisesti käyttäjän korvien muodon mukaan, jolloin niitä on myös miellyttävää käyttää pidempiä aikoja.

Kuulosuojaimet estäisivät kuulon heikentymisen

Yli puolet (51%) vastaajista oli huomannut kuulossaan heikkenemistä metsästyksen myötä. Vaikka heikkeneminen oli monilla vähäistä, kyseessä saattaa olla vähitellen paheneva ongelma mikäli kuuloa ei suojata. Moni ei välttämättä tiedosta hiljalleen pahentuvaa kuulon heikentymää, sillä 52 prosenttia vastaajista oli testannut kuulonsa viimeksi yli 3 vuotta sitten.

Ikäluokkia vertailtaessa yli puolet (58%) 51–60 -vuotiaista metsästäjistä oli huomannut heikentymää kuulossaan, kun nuoremmista 31–40 -vuotiaista metsästäjistä alenemaa kuulossaan oli huomannut 45 prosenttia. Vanhemman ikäpolven metsästäjät ovat tottumattomampia kuulon suojauksessa, joten yhteys kuulosuojainten käytöllä ja kuulon alenemisella on havaittavissa.

Osa vastaajista kertoi metsästävänsä tarkoituksella ilman kuulosuojaimia, sillä heillä on jo todettu huonokuuloisuutta, joten he kokivat suojauksen tarpeettomana.

”Kuulon huononemista on mahdollista hidastaa, sekä kuntouttaa kuulokojeiden avulla mikäli tutkimuksiin ja hoitoon hakeudutaan ajoissa. Näin vältytään myös pahentamasta ongelmaa”, kommentoi Hakala.

Yllättäen kolmasosa vastaajista pitää tinnitystä normaalina metsästäjän vaivana.

Valtaosa vastaajista (89%) ymmärtää, että kuulon vaurioitumiseen riittää yksi laukaus.  Kuulonsa suojaavat metsästäjistä suurin osa (72%) oli sitä mieltä, että kuulosuojaimia käytetään metsällä koko ajan, ei ainoastaan ampuessa.

Metsästäjät ilmoittivat olevansa valmiita maksamaan kuulosuojaimesta yleisimmin 50-100 euroa (43%). Kuulosuojausta jo käyttävät maksaisivat enemmän, 100-300 euroa (52%).

Kuulotekniikka Oy toteutti yhteistyössä Suomen Metsästäjäliiton kanssa sähköisen kyselytutkimuksen metsästäjien kuulosta ja kuulonsuojauksesta. Tutkimukseen osallistui 1616 Suomen Metsästäjäliiton jäsentä valtakunnallisesti aikavälillä 9.11. – 23.11.2012. Vastaajat olivat pääosin kokeneita metsästäjiä, 82% kertoi metsästäneensä yli 10 vuotta. Tutkimuksen toteutti ja tulokset analysoi Soprano Oyj.

Lisätietoja kuulosuojaimista: http://www.kuulotekniikka.com/?sivu=tuotteet&sub=secureear

Juha Hakala, toimitusjohtaja
Kuulotekniikka Oy
juha.hakala@kuulotekniikka.com

www.kuulotekniikka.com

Kuulotekniikka Oy on Suomen johtava kuuloalan yritys, joka tarjoaa Siemens-kuulokojeita ja kuuloratkaisuja. Yritys on erikoistunut myös tuottamaan kuulontutkimus- ja kuulokojesovituspalveluita yksityis- ja vakuutusyhtiöasiakkaille, sekä tuotteita kuulonsuojaukseen. Yrityksellä on yksityiset kuulo- ja lääkäriasemat Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Tampereella. Kuulotekniikka Oy on myös HUS:n ja TAYS:n palveluntuottaja.

Avainsanat: