Mielipide: Verkkopalaverit vievät työn takseiltakin

Arvoisa toimitus Pyydän, että ystävällisesti julkaisisitte ajankohtaisen mielipidekirjoitukseni lehdessänne. Arto Tenhunen, CEO Soprano Oyj Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan elvytysohjelma 0400-413314 arto.tenhunen(at)soprano.fi ______________________ Verkkopalaverit vievät työn takseiltakin Yritysten kokoukset netissä yleistyvät nopeasti. Rutiinipalaveriin ei enää tarvitse matkustaa, ajaa, lentää, junailla eikä perillä yöpyä. Osanottaja vain avaa oman tietokoneensa nettikameran ja osallistuu livenä kokoukseen. Kukin näkee toisen esitykset ja muut osallistujat sekä pitää omat esityksensä kuin tavallisessa palaverissa. Ensi alkuun verkkopalaverit hiukan jännittävät, mutta nopeasti niistä tulee talon tapa. Aika, raha ja ympäristö säästyvät. Verkkopalavereihin kerran tottunut ei enää halua lähteä kokouksiin perinteiseen tapaan matkustamaan, ellei siihen ole aivan erityistä syytä. Tämä kehitys näkyy jo korkeaan teknologiaan keskittyneissä kaupungeissa Suomessakin. Oulussa paikallinen taksikuski purkautui kärttyisenä, että Nokian jokapäiväinen matkustusrumba lentokentältä keskustaan on vähentynyt, ”kun ne nykyään pitävät kokouksetkin netissä". Lentoyhtiöt ympäri maailmaa ovat ongelmissa kun bisnesmatkustaminen on vähentynyt, eikä helpotusta ole luvassa, päinvastoin. Soprano Oyj:n keväällä toteuttaman päättäjätutkimuksen mukaan jo kolmannes yritysjohtajista oli osallistunut videoneuvotteluihin. Saman selvityksen mukaan kaksi kolmesta yritysjohtajasta aikoo jatkossa käyttää verkkoneuvottelun mahdollisuutta ja lähes neljä viidestä uskoo verkkopalaverien vähentävän matkustamista. Kehityksen suunta on vääjäämätön. Ympäristöä ja kukkaroa kuormittava bisnesmatkustaminen vähenee - myös laman jälkeen. Yritysten on kaiken aikaa löydettävä uusia keinoa säästää turhista menoista parantaakseen kilpailukykyään. Se on epämiellyttävä totuus monille liikkuvista liikemiehistä tulonsa saaville yrittäjille, kuten takseille, hotelleille ja ravintoloille. Onneksi kolikolla on toinenkin puoli. Verkkopalavereiden yleistymisen ansiosta suomalaiset yritykset ovat jatkossa aikaisempaa kannattavampia ja ympäristön kuormitus pienenee. Arto Tenhunen Soprano Oyj Kirjoittaja on verkkoviestintään erikoistuneen Soprano Oyj:n toimitusjohtaja ja Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan elvytysohjelman johtaja. Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä alan johtavien yritysten kanssa käynnistänyt elvytysohjelman sähköisen liiketoiminnan ja asioinnin edistämiseksi. Ohjelman ensimmäinen tavoite on osoittaa, että sähköisen liiketoiminnan aloittaminen tuottaa konkreettisia hyötyjä heti ja jatkuvasti. Näin varmistamme Suomen kilpailukyvyn, kun talous taas alkaa elpyä. soprano.fi vivere.fi