Muistiliiton Välitä! -kävely kerää satoja kävelijöitä ympäri Suomen

Suomessa muistisairaita on jo yli 130.000 ja välillisesti sairaus koskettaa yli miljoonaa suomalaista. Kun muistisairas saa diagnoosin on hän itse ja hänen lähipiirinsä uuden tilanteen edessä. Päällimmäisiä kysymyksiä ovat etenkin se, miten elämä jatkuu sairaudesta huolimatta ja miten sairastuneen arjesta rakennetaan turvallinen. Muistin heikentyessä arjessa syntyy paljon riskitilanteita, joihin tulee varautua. Liikkuminen tutuillakin reiteillä voi koitua kohtaloksi kun sairastunut eksyy. Kertue päättyy lauantaina Helsinkiin.

Oikeus aktiiviseen arkeen ei lopu muistisairausdiagnoosiin. Tästä näkökulmasta ihmisoikeuksien toteutuminen on olennainen kysymys sairauden eri vaiheissa. MEP Sirpa Pietikäinen puhuu Helsingin kävelytapahtumassa muistisairaiden perusoikeuksien puolesta:

-       Muistisairaiden perusoikeuksia loukataan joka päivä hiljaisen leimaamisen kautta. Leimaaminen on aina yksilön arvon riistämistä ja ihmisten typistämistä sekä karkeaa määrittelemistä. Lakkaamme silloin antamasta toiselle yksilön arvoa ja kunnioitusta, emme anna hänen itsensä määrittää itseään.

Muistiliitto ja sen jäsenyhdistykset järjestävät Muistiviikon aikana useilla paikkakunnilla Välitä! -kävelyjä. Kävelytapahtuman aikana ja ohessa on paljon muutakin ohjelmaa sekä tietoa saatavilla muistisairauksista. Kävelytapahtumat käynnistettiin maanantaina Rovaniemellä ja tapahtumat etenevät kohti etelää päättyen lauantaina Helsinkiin.

Helsingin Välitä! –kävelytapahtuma järjestetään Kampin Narinkkatorilla la 21.9. klo 15 alkaen ja tapahtumaan on vapaa pääsy. Paikalle odotetaan satoja kävelijöitä, jotka kävelevät vajaan 2 kilometrin reitin Helsingin keskustassa. Narinkkatorilla ovat mukana Muistiliiton ja jäsenyhdistysten lisäksi myös Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Helsingin Pelastusliitto, Vapepan etsintäkoirat sekä poliisi. Tapahtumassa jaetaan tietoa muistisairauksista sekä turvallisuudesta.

Eila Okkonen
Muistiliiton toiminnanjohtaja

Leena Erola
Välitä! –kampanjan projektikoordinaattori

www.välitä.fi, www.muistiliitto.fi

Muistiliitto ry toimii muistisairaiden ja heidän läheistensä kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestönä. Liiton tarkoituksena on edistää tämän kohderyhmän elämänlaadun ja hyvinvoinnin yleisiä edellytyksiä.

Muistiliitto viettää tänä vuonna 25 -vuotisjuhlavuotta Välitä. Muista! -kampanjan merkeissä. Kampanjan päätavoite on lisätä ymmärrystä muistisairauksista ja parantaa muistisairauteen sairastuneiden ihmisten arjen turvallisuutta. Älä kävele sairastuneen ohi. Välitä Muista.