Olympiastadionin logokilpailuun saatiin lähes 200 työtä

Olympiastadionin avoimeen kansalliseen tunnuskilpailuun toimitettiin määräaikaan 10.10.2011 mennessä 199 ehdotusta. Esiraati valitsi logoehdotuksista kahdeksan työtä, joista omaa suosikkiaan voi äänestää Olympiastadionin Facebook-sivustolla. Kisan voittaja julkistetaan 2.11.2011 Stadionin kunnostetun tornin avajaistilaisuudessa.

Suuren suosion saavuttaneen kilpailun tavoitteena oli löytää Olympiastadionille perinteitä, historiaa ja aktiivista tulevaisuutta viestivä, sekä aikaa kestävä tunnus. Edellinen, rakennuksen arkkitehtien suunnittelema tunnus oli käytössä kymmeniä vuosia.

-    Tunnuksella haetaan suomalaisuutta, urheilullisuutta, yhteisöllisyyttä, perinteitä sekä uutta aikaa, lisäksi tunnuksen pitää olla monikäyttöinen, luonnehtii Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen.

Kilpailuun lähetettiin kaikkiaan 199 yritystunnusehdotusta.

-    Olemme iloisia, että kilpailu herätti niin paljon mielenkiintoa. Saimme mahtavan määrän kilpailutöitä määräaikaan mennessä, toimitusjohtaja Innanen sanoo.

Esiraati valitsi lähetetyistä logoehdotuksista kahdeksan työtä, joita Suomen kansa voi äänestää Olympiastadionin Facebook-sivustolla http://www.facebook.com/olympiastadion.helsinki 18.10.2011-23.10.2011 välisenä aikana. Facebook-äänestyksen jälkeen raati valitsee nimettöminä esitetyistä töistä voittajatyön, ja huomioi valinnassaan Facebook-äänestyksen tulokset.

-    Kilpailuun osallistuneista töistä suurin osa on hyviä, joten raadin työ on osoittautumassa hyvin vaikeaksi, Maija Innanen pohtii.

Raatiin kuuluvat Stadion-säätiön hallituksen puheenjohtaja Otto Lehtipuu, kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki, Stadion-säätiön hallituksen jäsen ja Suomen Palloliiton puheenjohtaja Sauli Niinistö, EM 2012 -kisaorganisaation yhteyspäällikkö Mikaela Ingberg, Helsingin kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haatainen, Grafian varapuheenjohtaja, taiteen tohtori, Aalto-yliopiston vanhempi tutkija Marja Seliger, kansainvälisen muotoilujärjestö Icsidin hallituksen jäsen, Teollisuustaiteen liitto Ornamon puheenjohtaja Tapani Hyvönen, Stadion-säätiön hallituksen jäsen Riitta Hämäläinen-Bister, Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen, ja esittelijänä Stadion-säätiön markkinointipäällikkö Marju Paju.

Voittanut tunnus julkistetaan ja voittaja palkitaan Olympiastadionin kunnostetun tornin avajaistilaisuudessa 2.11.2011. Tuloksista tiedotetaan myös Olympiastadionin internet-sivuilla osoitteessa www.stadion.fi.

-    Tunnuskilpailuumme osallistuneiden töiden suuri määrä kertoi ilahduttavasti, kuinka merkittävä asema Olympiastadionilla on suomalaisten sydämessä, toimitusjohtaja Innanen sanoo.

Maija Innanen
Stadion-säätiö
puh. 040-5305522
maija.innanen@stadion.fi

Rakennustaiteellisesti arvokas Olympiastadion vihittiin käyttöön 12.6.1938. Olympiastadionin merkittävin tapahtuma on ollut XV Olympiadin kesäkisat vuonna 1952. Olympiastadionia hallinnoi Stadion-säätiö, jonka päätehtävä on rakennuksen ja toiminnan kehittäminen. Säätiön hallinnossa ovat edustettuina Helsingin kaupunki, Opetusministeriö sekä keskeiset urheilujärjestöt.