Olympiastadionin uudistamissuunnitelmat

Stadion-säätiö esittää, että Olympiastadion uudistetaan vastaamaan tulevien vuosikymmenien tarpeita. Toiminta-ajatus on, että uudistettu Olympiastadion on Suomen tärkein suurtapahtumien areena sekä liikunnan, urheilun, kulttuurin, viihteen ja turismin kohtauspaikka. Lisäksi stadion voi toimia valtakunnallisten urheilujärjestöjen kotipesänä ja valtakunnallisena olympiavalmennuskeskuksena. Stadion on kansalaisten käytössä ja sitä ympäröi viihtyisä Olympiapuisto. Käytännössä esitykset tarkoittavat, että stadionin katsomot katetaan, nykyiset tilat uudistetaan, ja samalla lisätilaa rakennetaan myös maan alle.

Helsingin Olympiastadionin rakentaminen ja vuoden 1952 Olympialaiset kisat yhdistivät kansakunnan. Olympiastadionilla on ainutlaatuinen tapahtumahistoria. Rakennustaiteellisesti arvokas funkkisrakennus ja toiminnaltaan perinteikäs Olympiastadion on toiminut monien arvokisojen sekä suurtapahtumien näyttämönä. Rakennussuojelulain nojalla vuonna 2006 suojeltu Olympiastadion on myös suosittu matkailu- ja vierailukohde. Stadionin kaikki toimistotilat on vuokrattu, ja sen liikuntatilat ovat aktiivisessa käytössä päivittäin.

Tällä hetkellä vuonna 1938 rakennettu Olympiastadion on erittäin huonossa kunnossa. Stadionin perusteellinen kuntotutkimus valmistui alkuvuodesta 2010, ja sen tulokset osoittavat, että Olympiastadionin nykyiset tilat, pintarakenteet ja tekniset järjestelmät ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Nykyisessä kunnossa Olympiastadionin käyttöikä on arviolta noin viisi, korkeintaan kymmenen vuotta.

- Olympiastadionin uudistaminen on välttämätöntä, jotta suurtapahtumia voidaan jatkossa järjestää. Uudistaminen lähtee toiminnasta, ja haluamme toteuttaa sen niin, että Olympiastadionin kulttuurihistoriallinen arvo säilyy ja vahvistuu. Käytännössä tämä tarkoittaa, että stadionin ulkoasu pysyy nykyisellään, ja sen ympäristö muuttuu viihtyisäksi Olympiapuistoksi. Lisärakentaminen toteutetaan pääasiassa maan alle ja nykyisen rakennuksen piirin sisäpuolelle, sanoo Stadion-säätiön puheenjohtaja Otto Lehtipuu.

Lisäkapasiteettia noin 16 000 neliötä
Stadion-säätiö esittää, että Olympiastadion uudistettaisiin vastaamaan tulevien vuosikymmenien tarpeita. Stadion esitetään uudistettavaksi siten, että se tarjoaa liikunnan ja urheilun arvokilpailuille ja muille suurtapahtumille toimivat ja hyväksyttävät puitteet. Lisäksi sen on mahdollista toimia valtakunnallisten urheilujärjestöjen (SLU-yhteisö) ja muiden urheilujärjestöjen kotipesänä ja valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus voi toimia stadionilla ja sen ympäristössä. Uudistetut liikuntatilat mahdollistavat urheiluseurojen päivittäisen harjoituskäytön. Stadion on kansalaisten käytössä, ollen avoin, kutsuva, kiinnostava, turvallinen ja monipuolisesti palveleva.

Käytännössä nämä tarkoittavat muun muassa sitä, että nykyiset tilat perusparannetaan ja uudistetaan, ja samalla lisätilaa rakennetaan myös maan alle. Sisäliikunta- ja kokoustilat suunnitellaan helposti muunneltaviksi monitoimitiloiksi ja toimistotilat modernisoituvat avotoimistoiksi. Stadionin palvelukonsepti uudistetaan uusien ja nykyaikaisten tilojen tuomien mahdollisuuksien mukaiseksi.

Tällä hetkellä Olympiastadionin pinta-ala on 19 984 neliötä, ja uudistuksen myötä pinta-ala kasvaa 36 160 neliöön. Uudistus esitetään toteutettavaksi vuosien 2012-2018 välisenä aikana.

Tarveselvityksen mukaan stadionilla on hankkeen valmistuttua liikunta-, yleisöpalvelu-, ravintola-, urheilumuseo-, kokous-, toimisto-, varasto- ja teknisiä tiloja, katetut katsomot sekä yleisurheilun ja jalkapallon kansainväliset vaatimukset täyttävät suorituspaikat. Katsomoiden kattaminen lisää merkittävästi rakennuksen käyttöikää, käyttövolyymiä ja toiminnan laatua. Katsomoon tehdään uusia yleisö- ja poistumistiereittejä. Katsomopaikkoja on uudistuksen jälkeen noin 35 000.

Kokonaisuus suunnitellaan arkkitehtuuriltaan korkeatasoiseksi ja moderniksi Olympiastadionin historiaa sekä suomalaisuutta arvostaen. Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja laatutasoltaan hyviksi, elinkaarikestäviksi ja muuntojoustaviksi. Hankkeen suunnittelu ja toteutus tehdään tiiviissä yhteistyössä Museoviraston kanssa. Vaadittavien nykyaikaisten toimintojen, palveluiden ja turvallisuusnäkökulmien mahdollistamiseksi stadionin tonttia laajennetaan. Tontin osalta esitetään käynnistettäväksi asemakaavamuutos.

Tuotot kattavat vuosittaiset kulut
Uudistuksen myötä stadionin arvioitu kävijämäärä on noin miljoona henkilöä vuodessa. Uudistettu Olympiastadion, jota ympäröi Olympiapuisto, on toimiva ja turvallinen suurtapahtumien areena, viihtyisä ja monipuolisesti palveleva ihmisten kohtauspaikka sekä kiinnostava matkailukohde. Lisäksi se on päivittäisen liikunnan harrastamispaikka, urheilujärjestöjen työpaikka, urheilijoiden valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus ja kunnossa oleva arvorakennus.

Uudistuksen veroton hinta on 197 miljoonaa euroa sisältäen katsomoiden kattamisen osuuden, 26 miljoonaa euroa (alv 0%). Stadionin uudistaminen esitetään toteutettavaksi valtion ja Helsingin kaupungin tuella niin, että osapuolet rahoittavat hankkeen puoliksi. Lisäksi Stadion-säätiö käynnistää Stadionin uudistamista tukevan yhteistyö- ja varainhankintahankkeen.

- Olympiastadionin toiminnan tuotot kattavat vuosittaiset kulut, kertoo Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen.

Tammikuussa 2012 valmistunut tarveselvitys kartoitti Olympiastadionin nykytilan ja tulevaisuuden tarpeet liittyen rakenteisiin, tiloihin, ympäristöön sekä asiakas- ja yleisöpalvelumahdollisuuksiin. Työ perustui vuonna 2010 valmistuneeseen kuntotutkimukseen, rakennushistorialliseen selvitykseen, Stadion-säätiön tulevaisuustyöhön 2010, paikalla tehtyyn inventointiin sekä Stadionin sidosryhmien kuulemisiin.
Olympiastadion on mainittu Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa.

Otto Lehtipuu
Stadion-säätiön puheenjohtaja
puh. 040-8622014

Maija Innanen
Stadion-säätiön toimitusjohtaja
maija.innanen@stadion.fi

Rakennustaiteellisesti arvokas Olympiastadion vihittiin käyttöön 12.6.1938. Olympiastadionin merkittävin tapahtuma on ollut XV Olympiadin kesäkisat vuonna 1952. Olympiastadionia hallinnoi Stadion-säätiö, jonka päätehtävä on rakennuksen ja toiminnan kehittäminen. Säätiön hallinnossa ovat edustettuina Helsingin kaupunki, Opetusministeriö sekä keskeiset urheilujärjestöt.