Opiskelijat eivät halua syödä roskaruokaa

Opiskelijaravintolassa nautittu ateria on monelle opiskelijalle päivän ainoa lämmin ruoka. Siksi lounaan merkitys on opiskelijoille tärkeämpi kuin monille muille lounasasiakkaille. Tässä ikäryhmässä ruoan odotetaan olevan selkeästi ja kauniisti esillä sekä laadukasta, kertoo TNS Gallupin tuottama RISC Monitor 2011 -tutkimus.

Opiskelijoiden mielestä opiskelijaravintolan tulee tarjota opiskelijoille terveellistä ja täyttävää ruokaa miellyttävässä ympäristössä. Opiskelijaravintolan merkitys nuorten elämässä on keskeinen, sillä se on myös tärkeä sosiaalinen kohtaamispaikka.

– Opiskelijat ovat entistä laatu- ja hintatietoisempia. Lisäksi ruokailun pitää myös tapahtua nopeasti ja vaivatta, sanoo ruokailupalveluiden kehitysjohtaja Riikka Hynninen Sodexolta.

TNS Gallupin tuottaman RISC Monitor 2011 -tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti 15–44 -vuotiaat ovat ikäryhmää, joka haluaa syödä täyttävää mutta terveellistä ruokaa. Tälle ikäryhmälle helppous ja nopeus ovat ruokailutilanteessa keskeistä. Yhä useampi kiinnittää myös huomiota ruoan alkuperään ja etenkin pääkaupunkiseudulla asuvat ovat hyvinkin eettisiä valinnoissaan.

Sodexo on päättänyt uudistaa opiskelijaravintolansa uuden Campus-konseptin myötä opiskelijoiden toivomaan suuntaan. Konseptissa panostetaan ravitsemusviestinnän lisäksi lämpimän kasvilisäkkeen tarjoamiseen aterian yhteydessä. Opiskelijoiden toiveet on huomioitu palveluita suunniteltaessa – konseptin kehitystyössä on hyödynnetty kohderyhmän asiakaspalautteita, Sodexon TNS Gallupilla Suomessa teettämiä asiakastutkimuksia sekä Sodexo-konsernin patentoimaa, kansainvälistä Personix-tutkimusmenetelmää.

– Opiskelijat ovat meille tärkeä asiakasryhmä ja siksi haluamme tarjota heille ravintoarvoiltaan laadukasta ruokaa, joka on valmistettu valtaosin kotimaisista raaka-aineista. Konseptiamme kehitetään yhdessä oppilaskuntien ja -järjestöjen kanssa, jatkaa Riikka Hynninen Sodexolta.

Sodexon ravintolat uudistuvat myös ulkoasun, kalustuksen ja lisäpalvelujen suhteen. Tavoitteena on luoda rauhallisia keitaita, joissa opiskelijat voivat rentoutua ja nauttia ruuan lisäksi mukavasta yhdessäolosta.

Lisätietoja aiheesta antavat:

Riikka Hynninen, ruokailupalveluiden kehitysjohtaja, puh. 040 5454 333, riikka.hynninen@sodexo.com

Pirita Pohjanne, konseptipäällikkö, puh. 050 5380 265, pirita.pohjanne@sodexo.com

Aino Pajukangas, viestintäpäällikkö, p. 050 348 5620, aino.pajukangas@sodexo.com

Sodexo lyhyesti

Sodexo Oy työllistää Suomessa noin 2 100 palvelualan ammattilaista noin 375 toimipaikassa eri puolilla Suomea: henkilöstöravintoloissa, kouluissa, oppilaitoksissa ja päiväkodeissa. Yrityksen liikevaihto oli 150 milj. euroa 31.8.2011 päättyneellä tilikaudella. Parannamme asiakkaidemme päivittäisen elämisen laatua tuottamalla tilapalveluratkaisuja. Olemme osa Sodexo-konsernia, joka on maailman suurin ruokailu-, toimitila- ja kiinteistöpalveluiden tuottaja: 413 000 työntekijää 80 maassa. Pariisin pörssissä noteeratun konsernin liikevaihto oli 16 mrd. euroa elokuun 2011 lopussa päättyneellä tilikaudella. Lisätietoja www.sodexo.fi.