Pääsiäisen huippusesongista huolimatta hiihtokeskuksissa on vielä tilaa

Pääsiäinen on hiihtokeskusten huippusesonkia, mikä näkyy mökkien ja loma-asuntojen varaustilanteessa etenkin pohjoisen hiihtokeskuksissa. Muualla Suomessa tilaa löytyy vielä hyvin.

Mikäli pääsiäisenä mielii laskettelemaan, kannattaa suunnata Pohjois-Savon ja Kainuun hiihtokeskuksiin Tahkolle, Vuokattiin tai Ukkohallaan, joista saa vielä hyvin vuokrattua mieleisensä mökin tai loma-asunnon.

-          Etelä-Suomen lumeton talvi ja aikainen kevät vaikuttavat mökkien ja loma-asuntojen varaustilanteeseen eteläisimmissä hiihtokeskuksissa, koska oletetaan, että lumitilanne niissä on huono. Rinteet Pohjois-Savon ja Kainuun hiihtokeskuksissa ovat kuitenkin loistokunnossa, toteaa Lomarengas Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola.

Pohjoisen hiihtokeskuksissa Ylläksellä, Levillä, Pyhällä ja Rukalla lomamökit ovat varatumpia, mutta myös niistä löytyy jonkin verran valikoimaa. Esimerkiksi Rukan ja Ylläksen kohteista 80 prosenttia on jo varattu.

Hiihtokeskuksista mökkejä ja loma-asuntoja vuokraavista Lomarenkaan asiakkaista puolet suosii perinteistä murtomaahiihtoa ja loput laskettelee. Etenkin laskettelijoiden kannattaa suunnata Tahkolle, Vuokattiin tai Ukkohallaan, joissa on vielä tilaa.

Jos hiihtäminen tai lasketteleminen ei enää houkuta, pääsiäisen voi myös viettää seuraamalla kevään tuloa rantamökillä, joita on hyvin tarjolla koko maassa.

Venäläisten osuus pysynyt ennallaan

Olkkolan mukaan tiukka taloustilanne ei ole näkynyt lomakohteiden vuokrauksessa, vaan kuluneen talven myynti on sujunut viimevuotisella tasolla. Myös ulkomaisten asiakkaiden, etupäässä venäläisten osuus on pysynyt suunnilleen ennallaan.

-          Jos vertaamme maalis-huhtikuun yhteismyyntiä vuoden takaiseen, niin myynti on sujunut tänä keväänä jopa hieman paremmin, kertoo Juha-Pekka Olkkola.

Lomarengas Oy, toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola

puh. 050 374 7747, juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on majoitus- ja luontomatkailuun keskittyvä yksityinen yritys, jonka liiketoiminta yhtiöitettiin vuonna 1997. Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas on yli 3800 lomakohteella Suomen suurin mökkivuokraaja. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy ja Ylläksen Matkailu Oy sekä omana liiketoimintayksikkönä Villi Pohjola. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2013 noin 22 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 35. www.lomarengas.fi, www.villipohjola.fi, www.yllaksenmatkailu.fi