Puoluekanta vaikuttaa pelivoittojen käyttöön

Puoluekanta näyttäisi vaikuttavan siihen, miten ihmiset haluaisivat pelivoittoja käyttää, varsinkin tämä näkyy halussa lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Yllättävästi jopa 10 % suomalaisista ei lahjottaisi edes yli 10 miljoonan euron voitosta lainkaan hyväntekeväisyyteen, ilmenee uunituoreesta rahapelisivuston asiakaskyselystä. Kyselyyn vastasi noin 3 500 suomalaista.

Pääosin suomalaisomisteinen rahapelisivusto Kolikkopelit.com toteutti loppukeväästä asiakaskyselyn, johon vastasi noin 3 500 suomalaista. Kyselyssä tutkittiin muun muassa miten suomalainen käyttäisi voitettua rahaa. Naisten ja miesten vastauksissa löytyi erikoisia piirteitä. Eroja löytyi niin iän, puolueen kuin koulutustasonkin perusteella. Suomalainen mies haluaisi tarjota puolisolleen romanttisen kynttiläillallisen mikäli voittaisi rahaa, kun naisista puolestaan reilu kolmannes ottaisi kauneusleikkauksia.

Varsinkin perussuomalaisia ja keskustaa äänestävät naiset satsaisivat rahaa kauneuteen

Naisilta kysyttiin muun muassa, että jos he voittaisivat rahaa, lähtisivätkö he omatoimimatkalle maailman ympäri vai teettäisivätkö he mieluummin kauneusleikkauksia ja hampaiden valkaisuja sisältävän kauneusremontin. Naisista noin 40 % vastasi tekevänsä mieluummin kauneusremontin. Eniten kauneusremonttia suosivat vain peruskoulun käyneet (noin 42 %) sekä tiukassa taloudellisessa tilanteessa olevat (40 %). Eläkeläiset tai työttömät tekisivät kauneusremontin lähes yhtä todennäköisesti kuin toteuttaisivat maailmanympärysmatkan. Vähiten kauneusremonttia toivoivat hyvin toimeentulevat, heistä noin 65 % toteuttaisi maailmanympärysmatkan. Puolueista keskustan ja perussuomalaisten kannattajat suosivat eniten kauneusremonttia, kokoomusta äänestäneet vähiten.

Isyyslomalaiset romanttisempia

Miehiltä kysyttiin muun muassa valitsisivatko he voiton hetkellä kaveripokeri-illan vai tarjoaisivatko romanttisen kynttiläillallisen kumppanilleen. Miehistä leijonanosa, lähes 70 %, valitsi romantiikan. Eniten romantiikan puolella olivat yli 36-vuotiaat. Avo- tai avioliitossa olevista yli 80 % sekä eronneistakin noin puolet järjestäisi kynttiläillallisen. Miehistä vain peruskoulun käyneet olivat hiukan muita romanttisempia ja lukion käyneet puolestaan järjestäisivät peli-illan hiukan keskivertoa useammin. Isyys- ja vanhempainlomalla olevat miehet olivat kaikkein useimmin kynttiläillallisen kannalla ja opiskelijat sekä työttömät puolestaan peli-illan puolella.

Hyväntekeväisyys puolueriippuvaista

Kyselyssä tiedusteltiin, kuinka paljon tulisi voittaa, jotta luovuttaisi rahaa hyväntekeväisyyteen. Valtaosa vastaajista näki, että pitäisi voittaa vähintään 100 000 euroa, jotta siitä liikenisi hyväntekeväisyyteen. 15 % oli sitä mieltä, että vähintään 10 miljoonaa tulisi voittaa ennen kuin siitä voisi antaa yhtään pois. Naisista 23 % antaisi jo 10 000 euron voitosta hyväntekeväisyyteen, ja miehistä 10 % ei antaisi mistään voitosta rahaa hyväntekeväisyyteen. Siviilisäädyistä eronneet olivat kaikkein haluttomampia antamaan rahaa. Koulutuksella oli myös tämän kysymyksen kohdalla vaikutusta - mitä vähemmän koulutusta sitä todennäköisemmin ei antaisi hyväntekeväisyyteen lainkaan rahaa. Puolueista löytyi eroja; RKP:n äänestäjät antaisivat rahaa kaikkein nihkeimmin (heistä 10 % ei antaisi mistään voitosta) ja SDP:n äänestäjät puolestaan antaisivat muita puolueita äänestäneistä pienemmistä voitoista rahaa. Kokoomuksen äänestäjissä oli vain viisi prosenttia niitä, jotka eivät antaisi mistään voitosta rahaa hyväntekeväisyyteen ja kristillisten äänestäjistä kukaan ei jättäisi antamatta.

Miljoonalla eroon lainoista, työpaikasta ja jopa puolisosta

Voittaessa miljoona euroa, moni asia muuttuisi. Suurin osa vastaajista maksaisi omat velat pois (noin 70 %) ja noin kolmannes (miehistä 30 %, naisista noin 40 %) maksaisi myös sukulaisen tai läheisen lainat pois. Autoakin havitellaan (miehistä noin 20 %, naisista noin reilu 15 %). Voitosta myös kerrottaisiin lähipiirille (miehistä hieman alle 30 % ja naisista noin 35 %). Noin joka kymmenes eroaisi nykyisestä työpaikastaan. Koulutustaustoissa oli hieman eroja, lukion käyneet matkustaisivat useimmiten ulkomaille ja maksaisivat vähiten omia velkoja pois. Kaksoistutkinnon suorittaneet puolestaan ilmoittivat muita useammin eroavansa omasta puolisostaan, mikäli voittaisivat miljoona euroa. Puolueista kokoomusta äänestäneet sijoittaisivat muita useammin ja SDP:n äänestäjät taas maksaisivat läheisten tai sukulaisten lainat muita useammin. Puolueista keskustaa äänestäneet muuttaisivat ulkomaille muiden puolueiden äänestäjiä harvemmin.

Yleiset vastaajatiedot:
Survey Monkey -kyselytyökalulla toteutettu kysely toteutettiin 2.-9.4.2013. Kysely lähetettiin Kolikkopelien suomalaisille rekisteröityneille asiakkaille, ja siihen vastasi 3 508 palvelun käyttäjää. Vastaajat edustivat iältään 18 - 84-vuotiaita. Naisia vastaajista oli 38,7 prosenttia ja miehiä 61,3 prosenttia. Vastaajat tulivat ympäri Suomea, ja edustivat kaikkia yhteiskuntaluokkia. Kysely toteutetaan vähintään kerran vuodessa, ja siinä tutkitaan muun muassa palvelun käyttäjien mielipiteitä ja haaveita.

Risto Myllymäki
operatiivinen johtaja
Kolikkopelit.com
Puh. Tel: +356 7994 6772