• Soprano Oyj OLD/

Selvä viesti sote-uudistukseen: 75 % sote-vaikuttajista pitää järjestäjän ja tuottajan erottamista tärkeänä

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen jatkovalmistelu on käynnissä. Lakiluonnosta on lupailtu kesäkuun aikana. Puolueiden maaliskuinen linjaus jätti auki valtavan suuria kysymyksiä.

Aula Research toteutti huhti-toukokuussa Terveyspalvelualan Liiton, Lääkäripalveluyritysten yhdistys LPY:n ja Terveydenhuollon palveluntuottajien toimeksiannosta tutkimuksen, jossa selvitettiin sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttajien näkemyksiä terveydenhuollon kehittämisestä ja sote-uudistuksen toteuttamisesta. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat keskeisimmät poliittiset vaikuttajat, virkamiehet terveyspolitiikan sektorin ministeriöistä ja virastoista, sairaanhoitopiirien johto ja muut mielipidevaikuttajat, kuten yliopistojen ja tutkimuslaitosten edustajat ja järjestökenttä. Tutkimukseen vastasi 173 sote-vaikuttajaa.

75 % vastaajista oli sitä mieltä, että uudistuksessa on tärkeää erottaa järjestäjä ja tuottaja toisistaan. Vastaajien näkemys on tärkeä viesti sote-uudistuksen jatkovalmisteluun.

Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvosen mukaan sote-uudistus voi edelleen kääntyä kumpaan suuntaan tahansa.

– Suomeen on mahdollista luoda maailman paras terveydenhuoltojärjestelmä, tai uudistus voi kääntyä tehottomien tuotantomonopolien suuntaan. Olennaista on se, erotetaanko uudistuksessa palveluiden järjestäjä ja tuottaja toisistaan, Hirvonen toteaa.

Lääkäripalveluyritysten yhdistyksen toiminnanjohtaja Ismo Partanen sanoo, että järjestäjän ja tuottajan eron hahmottaminen on usein hankalaa.

– Järjestäjä vastaa palvelusta ja valitsee tuotantotavan. Tuottaja valitsee keinot järjestäjän tilaaman palvelun laadukkaaseen tuottamiseen. Järjestäjän ja tuottajan erottamisella haetaan avoimuutta ja kokonaisuutena parasta mahdollista tapaa tuottaa palveluita, Partanen kertoo.

Terveydenhuollon palveluntuottajien toiminnanjohtaja Suvi Aherto toteaa, että suomalainen hyvinvointimalli perustuu ajatukselle julkisesta sektorista palveluiden järjestäjänä, eikä sitä olla romuttamassa.

– Järjestämisen ja tuottamisen erottaminen tuo järjestelmään sen tarvitsemaa läpinäkyvyyttä sekä laadun että talouden näkökulmista. Koko terveydenhuoltojärjestelmä kehittyy, kun järjestäjä voi vertailla ja hyödyntää monien tuottajien osaamista, Aherto päättää.

Tutkimus julkaistaan 12.6. klo 11 Lasipalatsissa. Tilaisuudessa tutkimusta esittelee Aula Researchin tutkija Melina Mäntylä ja tuloksia kommentoi EVA:n johtaja Matti Apunen.

Toimitusjohtaja Merja Hirvonen, p. 040 588 0841

Toiminnanjohtaja Ismo Partanen, p.040 518 5799