Suomalaiset nanotekstiilit kansainvälisille markkinoille

Tänään Helsingissä järjestettävässä ammattilaistilaisuudessa julkistetaan uusi suomalainen nanotekstiilien tuoteperhe. Suomesta kadonneeksi luultu tekstiiliosaaminen on kokemassa renesanssin nanoteknologian ja Finnish designin yhdistämisen myötä.

Nanoteknologiaan (millimetrin miljoonasosa) perustuvaa liiketoimintaa on toistaiseksi Suomessa vähän. Tänään kuitenkin suomalainen Tefi Oy julkistaa Vallila Interiorin ja Rusanen Microcleanin kanssa uudet suomalaiset nanotekstiilit medialle ja alan ammattilaisille hotelli- ja ravintola-alan tapahtumassa.

Julkitilojen ei tarvitse olla tylsiä

Tefin patentoiman suomalaisen menetelmän pohjalta on luotu valmis nanotekstiilien tuoteperhe. Likaa hylkivät kattaustekstiilit, palamattomat verhot ja bioaktiiviset, bakteereita syövät väliverhot painetaan asiakkaan toivomalla kuosilla. Maailmassa ainutlaatuiset nanotekstiilit yhtiö lupaa toimittaa halutulla kuosilla painettuna ja viimeisteltyinä jopa kahdessa viikossa tilauksesta.

Toimitusjohtaja Jori Rusanen: ”Luova suunnittelu, vaikuttavuus ja toteutuksen helppous ovat avainsanoja kun rakennetaan ravintolan, julkitilan tai vaikka hoitolaitoksen visuaalista ilmettä. Yhdessä Vallila Interiorin ammattilaisten kanssa rakennamme uutta Finnish design -käsitettä Suomessa ja kansainvälisesti."

Personoidut suomalaiset nanotekstiilit

Nyt julkistettavaan nanotekstiilien perheeseen kuuluu seuraavat tuotteet:

1. Uniikit kattaustekstiilit, likaa hylkivät pöytäliinat - liinat joihin lika ei tartu.
2. Uniikit kuituna palosuojatut tekstiilit - turvalliset verhot julkitiloihin.
3. Uniikit bioaktiiviset tekstiilit - bakteereita syövät väliverhot sairaaloihin ja hoitolaitoksiin.

Testattu tuoteinnovaatio

Tefi Oy:n aiemmin kehittämät likaa hylkivät pöytäliinat ovat käytössä jo noin 60 000 suomalaisessa ravintolapöydässä. Nyt uusimman teknologian ja Vallila Interiorin kuosien avulla yhtiö on murtautumassa myös kansainvälisille markkinoille. Yhtiön kehittämä, kuituna palosuojattu verhomallisto on saanut VTT:ltä korkeimman paloturvaluokituksen. Erityisesti palvelukoteihin, sairaaloihin ja hoitolaitoksiin tarkoitetut bioaktiiviset, siis bakteereita syövät verhot ja väliverhot ovat herättäneet kiinnostusta erityisesti kodinomaisten kuosiensa vuoksi.

Finnish designia maailmalle

Suomalaisen tekstiilisuunnittelun vientimahdollisuudet ovat teknologian läpimurron ansiosta hyvät. Ensimmäiset tarjouspyynnöt yhtiö on jo saanut Pohjoismaista, Baltiasta, Keski-Euroopasta ja Kanadasta, vaikka yhtiö on yrittänyt pitää kehitystyötä salassa. Uuden pöytäliina- ja kattausmalliston sekä verhokuosien suunnittelusta on vastannut Vallila Interior ja suomalaiset sisustussuunnittelijat.

Toimitusjohtaja Rusanen: "Edustajamme on parhaillaan Saksassa esittelemässä tuotteitamme mahdolliselle maaedustajalle heidän pyynnöstään. Myös Etelä-Euroopan valkoisten pöytäliinojen vyöhykkeellä on talousongelmien myötä entistä enemmän pyrkimystä kustannustehokkuuteen, myös ravintoloissa.”

Ekologinen ratkaisu ravintoloille

Nanoliina tuntuu normaalilta puuvillaliinalta, mutta siitä tahrat ja viinit pyyhkäistään pois puhtaassa vedessä kostutetulla liinalla. Tuotetta ei tarvitse itse pestä eikä pesulaan kuljettaminen ole kovassakaan käytössä tarpeellista kuin useiden viikkojen välein. Ravintoloille tuotteet vuokrataan ja sopimukseen kuuluu sekä pesut että nanopinnoitteen elvytys.

Kallis mutta kustannustehokas ratkaisu

Vaikka yksittäinen nanopöytäliina ei ole halpa valmistaa, niin liinoja tarvitaan ravintolapöytää kohti paljon aikaisempaa vähemmän ja pesukertoja tarvitaan vain murto-osa aikaisemmasta. Kun mukaan lasketaan kuljetukset ja henkilökunnan vähentynyt työmäärä, niin kustannus ravintolalle on tavallista liinaa edullisempi.

Yksityiskoteihin kansainvälisen verkkokaupan kautta

Yhtiö harkitsee tuotteiden myymistä myös yksityisille kuluttajille kansainvälisen verkkokaupan kautta. Tällä hetkellä ainoastaan Jukka Rintalan kuoseilla painettuja nanoliinoja voi ostaa suoraan hänen näyttelyistään.

Suomessa Tefi Oy:n tuotteita myy Vallila Interior ja Rusanen Microclean. Yhtiön nanotekstiilit valmistetaan Mikkelissä ja niiden pesu-, huolto ja elvytys tapahtuu Pieksämäellä. Kuosit ovat esillä myyntinäyttelyssä Vallila Interiorin tiloissa Helsingin Vallilassa.

Lehdistölle ja kutsuvieraille tuotteita on esillä viestintätoimisto Soprano Promoden showroomissa Helsingin Korkeavuorenkadulla.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Jori Rusanen, Tefi Oy, 0400 559763, jori.rusanen@tefi.fi, jori.rusanen@rusanen.eu

Tefismart Pro on teollisen pesun kestävä puuvillapolyesteripöytäliina, joka on käsitelty likaa hylkiväksi Tefi Oy:n kehittämällä menetelmällä. Nanoteknologiaan perustuvan käsittelyn avulla saadaan kankaan kuidun pintaan huomaamaton ja näkymätön likaa torjuva kerros. Lian hylkivyys syntyy fluorokemikaalin aikaansaamasta pintajännityksestä, joka muodostaa ilmatilan kuidun ja tahra-aineen välillä ja torjuu näin vesi- ja öljypitoisia tahroja.

Painettava kangas: Wizard, paino: 230 g/m2, max leveys: 158 cm, laatu: Pes/Co 90/10, kudonta: Twill, kuosit: Vallila Interior ja suomalaiset tekstiilisuunnittelijat.

Avainsanat: