Tiedote: Henkilöstöpalveluala osoittaa luotettavuutta auktorisoinnilla

Lehdistötiedote 17.9.2009 Henkilöstöpalveluala osoittaa luotettavuutta auktorisoinnilla Henkilöstöpalvelualan yritykset ovat päättäneet erottaa jyvät akanoista. Henkilöstöpalveluyritysten Liitto (HPL) ryhtyy auktorisoimaan jäsenyrityksiään. Liitto vastaa auktorisoinnilla alaa kohtaan esitettyyn kritiikkiin ja ennakkoluuloihin. Auktorisoinnilla halutaan tuoda esille se, että henkilöstöpalvelualan yritykset noudattavat paitsi lakeja, myös Henkilöstöpalveluyritysten Liiton alalle luotsaamia eettistä toimintaa korostavia sääntöjä ja periaatteita. Päätös tehtiin tänään Haikon kartanossa pidetyssä HPL:n liittokokouksessa. - Tämä on erittäin merkittävä ja tervetullut uudistus henkilöstöpalvelualalla. Asiakasyritysten ja vuokratyöntekijöiden taholta on tullut esille tarve tunnistaa alan rehelliset ja luotettavat toimijat. Tämä on uusin askeleemme eteenpäin, iloitsee Henkilöstöpalveluyritysten Liiton toimitusjohtaja Merru Tuliara. Auktorisoinnin myöntämiseksi yrityksen on täytettävä tiukat edellytykset. Vain auktorisoitu yritys saa käyttää auktorisoiduille yrityksille myönnettävää auktorisointitunnusta. Auktorisointiprosessiin kuuluu mm. määriteltyjen todistusten toimittaminen liittoon tarkastettavaksi, koulutusta, yritystarkastuksia sekä jatkuvaa ohjausta ja valvontaa. Jos yritys ei täytä auktorisoinnin edellytyksiä, jäsenyys liitossa on vaakalaudalla. Auktorisoitavia yrityksiä tulee valvomaan auktorisointilautakunta, johon pyydetään mukaan edustajia työntekijä- ja työnantajajärjestöistä sekä viranomaistaholta. Tämä varmistaa auktorisoitavien yritysten puolueettoman valvonnan. - Kun sekä asiakkaat että työntekijät pystyvät paremmin luottamaan valitsemaansa henkilöstöpalveluyritykseen, sillä on myös työllistävä merkitys. Toivomme, että tulevaisuudessa henkilöstöpalvelualan asiakkaat ja työntekijät valitsevat luotettavan auktorisoidun yrityksen yhteistyökumppanikseen, toteaa liiton toimitusjohtaja Merru Tuliara. TIETOKULMA Henkilöstöpalveluyritykset tarjoavat asiakasyrityksilleen monenlaisia henkilöstöpalveluja. Palveluvalikoimaan kuuluvat mm. henkilöstövuokrauspalvelut, rekrytointipalvelut, suorahakupalvelut, ulkoistamis- ja alihankintapalvelut, henkilö- ja soveltuvuusarvioinnit, henkilöstövalmennus ja uudelleensijoittumisvalmennus. Vuokratyö on monelle nuorelle portti työelämään. Taantumasta huolimatta vuokratyöntekijät työllistyvät nopeasti henkilöstöpalveluyritysten kautta. Tutkimusten perusteella puolet vuokratyöntekijöistä on saanut töitä jopa viikon kuluessa työn hakemisesta. Kokonaisuudessaan henkilöstöpalveluala työllisti vuonna 2008 noin 32 000 työntekijää henkilötyövuosiksi muutettuna. Tämä vastaa reilua prosenttia kokonaistyövoimasta. Lisätietoja: HPL:n toimitusjohtaja Merru Tuliara, 040 562 6466