TIEDOTE: Juha Kankkunen ja ministeri Anu Vehviläinen haastavat Joensuun nuoret turvavyön käyttöön

TIEDOTE
Julkaisuvapaa 6.4.2009 klo 11.30

JUHA KANKKUNEN JA MINISTERI ANU VEHVILÄINEN HAASTAVAT JOENSUUN NUORET TURVAVYÖN KÄYTTÖÖN

Liikenne- ja viestintäministeriö ja Liikenneturva ovat käynnistäneet yhdessä Suomen autourheilun huippunimien kanssa valtakunnallisen kampanjan liikenneturvallisuuden puolesta. Hanketta tukemaan ovat lupautuneet seuraavat autourheilijat: Toni Gardemeister, Marcus Grönholm, Aki Hintsa, Mika Häkkinen, Jyrki Järvilehto, Juha Kankkunen, Heikki Kovalainen, Tommi Mäkinen, Jussi Pinomäki, Mika Salo ja Harri Toivonen.

”Elämäsi tilaisuus” -kampanjan koulukiertue jatkui Joensuussa 6. huhtikuuta. Pohjois-Karjalan ammattiopistossa järjestetyssä tilaisuudessa esiintyi liikenneministeri Anu Vehviläinen sekä ralliautoilija Juha Kankkunen. Tilaisuuden juonsi Tomi Tuominen. Tilaisuuden päätteeksi nuorilla oli mahdollisuus kokeilla pyörähdysautoa. Autossa voi kokeilla turvavyön merkitystä auton pyöriessä ympäri, sekä saada opastusta, kuinka tulla ulos katollaan olevasta autosta.

”Elämäsi tilaisuus” -kampanjan tavoitteena on puhutella valtakunnallisesti yhtä suurinta liikenneturvallisuuden riskiryhmää, nuoria autoilusta kiinnostuneita miehiä. Keskeisenä tavoitteena on kannustaa nuoria turvavyön käyttöön.

Hankkeessa toteutetaan maalis-huhtikuun aikana valtakunnallinen koulukiertue, jossa tavataan kymmenellä eri paikkakunnalla kasvokkain tuhansia nuoria. Hankkeeseen vihkiytyneet autourheilijat vierailevat vuorotellen koulukiertueella viemässä nuorille tietoa turvallisesta ajotyylistä. Koulukiertueen avulla tavoitetaan yli 14 000 opiskelijaa.

- Uskon että tunnetut autourheilijat ovat myönteisiä roolimalleja monille nuorille. Heidän viestinsä turvavyön käytön puolesta on myös nuorille uskottavampaa kuin viranomaisen tai ministerin. Tavoitteemme onkin puhua kampanjassa nuorille nuorten kielellä, mennä heidän luokseen ja käyttää nuorten suosimia viestinnän keinoja,
sanoi liikenneministeri Anu Vehviläinen kampanjan avajaistilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona 11. maaliskuuta.

Eniten henkilövahinkoja liikenteessä sattuu 15—24 -vuotiaille nuorille. Liikenteessä kuolee keskimäärin 83 ja loukkaantuu noin 2900 nuorta vuodessa. Miehiä menehtyneistä on yli 75 %.

Erityisesti nuorten kuolonkolareissa näkyy selvästi turvavöiden käytön puute. Kuolleista mieskuljettajista kahdella kolmesta ja naiskuljettajista puolella ei ollut turvavyö kytkettynä onnettomuushetkellä. Liikennevahinkojen tutkijalautakunnat ovat arvioineet, että turvavyön käyttö olisi pelastanut kolmanneksen menehtyneistä kuljettajista ja yli kaksi kolmannesta matkustajista.

”Elämäsi tilaisuus” -kampanjan avulla pyritään vaikuttamaan myönteisesti nuorten ajoasenteisiin ja kannustetaan heitä turvalliseen liikennekäyttäytymiseen. Turvavyön käyttö ja maltillinen nopeus ovat ensiarvoisen tärkeitä liikenneturvallisuudesta puhuttaessa.

Erityisavustaja Kari Jääskeläinen, lvm, puh. 044 058 1030
viestintäjohtaja Taina Pieski, lvm, puh. 050 535 1574