Tiedote: KIESI-KOHU SYNNYTTI KANSANLIIKKEEN – YLI 9000 VASTAAJAA ALLE VUOROKAUDESSA

Viestintäyhtiö Sopranon toteuttamaan Kiesi-kohua käsittelevään sähköiseen mielipidekyselyyn on vastannut vajaan vuorokauden aikana yli 9000 henkilöä. Kohu on saanut sekä naiset että miehet liikkeelle. Vastaajista 49 % edustaa naissukupuolta. Suurin osa vastaajista on 30–60-vuotiaita. - Kohu on osunut tunneherkälle alueelle ja monet haluavat ehdottomasti kertoa oman mielipiteensä ja olla mukana vaikuttamassa. Mikään aikaisemmin toteuttamistamme kyselytutkimuksista ei ole saanut näin nopeasti ja näin laajasti suomalaisia liikkeelle, kommentoi Soprano Oyj:n varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen Naiset teilaavat – miehet antavat armoa Miehistä 56 % on sitä mieltä, että Audin ex-myyntijohtaja Esko Kiesi oli liikkeellä huumorimielellä. Naisista vain 20 % näkee lausunnoissa vitsikkyyttä. Naiset leimaavat Kiesin sovinistiksi 90 % rintamalla. Miehistä lähes joka neljäs ei tunnista Kiesin lausunnoissa sovinistisia piirteitä. Molemmat sukupuolet ovat lähes yhtä mieltä siitä, että harkintakyky petti. Audi menettää naisasiakkaita Naisista 77 % katsoo Audin imagon kärsineen kohusta ja vain 38 % ostaisi Audin. Miehet eivät hyljeksi Audia näin vahvasti. 44 % miehistä sanoo, että Audin imago ei kärsi kohusta ja 65 % ostaisi Audin. – On mielenkiintoista nähdä syntyykö tästä kohusta miesten vastareaktio, jonka seurauksena Audin ”miehekäs” brändi vahvistuu ja saako Audi jopa lisää asiakkaita hieman muuttuneen brändipositionsa ansiosta, pohtii Riitta Auvinen. Kiivasta keskustelua työpaikalla ja kotona Kyselytutkimuksessa vastaajilta kysyttiin missä foorumissa on osallistunut kohuun liittyvään keskusteluun. Eniten keskustelua käydään työpaikalla (62 %), kotona (54 %) ja ystävien parissa (50 %). Vastaajat eivät olleet erityisen aktiivisia keskustelupalstoilla eivätkä lehtien mielipidekirjoituksissa. – Esko Kiesi sohaisi alueelle, joka herättää vahvan tunnereaktion. Ihmisillä on tarve jakaa oma arvomaailmansa ja kertoa kummalle puolelle he asettuvat – puolesta vai vastaan, kommentoi Auvinen. - Kiesin ilmoitettua erostaan, kohu todennäköisesti laantuu nopeastikin. Ihmiset odottivat vastuunkantamista ja reagointia. Kiesin ja Audin tehtyä johtopäätökset tilanteesta, on odotettavaa, että mielenkiinto kohdistuu nopealla aikataululla muihin asioihin, arvioi Auvinen. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti 2.–3.9.2009. Vastaanottajina tutkimuksessa olivat suomalaisten yritysten ja julkishallinnon työntekijät johtajista työntekijöihin. Lisätietoja: Soprano Oyj varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen gsm 041 533 4010 ´riitta.auvinen(at)soprano.fi Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiön erityisosaamista on teknologian ja kommunikaation yhdistäminen. Tuote- ja palveluvalikoima kattaa sekä tekniset verkkoratkaisut että viestinnällisen sisällöntuotannon. Sopranon ohjelmistoilla on toteutettu useita satoja verkkokauppoja sekä nykyaikaisia viestinnän, markkinoinnin ja myynnin sähköisiä kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle.