Tiedote: Maksutapojen vähyys rajoittaa verkkoliiketoiminnan kasvua

Lehdistötiedote Julkaisuvapaa
13.11.2008

Maksutapojen vähyys rajoittaa verkkoliiketoiminnan kasvua

Suomi on eurooppalaisittain jäljessä verkkoliiketoiminnan kehityksessä erityisesti pk-sektorilla. Rajoittavia tekijöitä ovat olleet muun muassa maksutapojen rajoitteet ja suomalaisten haluttomuus tietojen luovuttamiseen verkossa. Soprano ja Lindorff tarjoavat nyt yrityksille verkkokauppaohjelmiston, joka sisältää täyden laskutuspalvelun.

Tällä hetkellä verkko-ostoksia tekevällä kuluttajalla on lähes poikkeuksetta oltava käytössään joko kansainvälinen luottokortti tai verkkopankkitunnukset. Lisäksi hänen on oltava valmis luovuttamaan tietonsa verkossa, mikä on rajoittaa tutkimusten mukaan jopa kolmanneksen verkko-ostamista. Vielä suurempi syy verkko-ostosten välttämiseen on epävarmuus kaupan luotettavuudesta.

Lähes 40 prosenttia suomalaisista arvioi, että hinnoitteluun liittyvien tekijöiden jälkeen tärkein tekijä, joka saisi heidät lisäämään verkko-ostamista, on mahdollisuus maksuun laskulla tuotteiden vastaanottamisen jälkeen.

- Varsinkin kiristyvässä taloustilanteessa yritykset tarvitsevat uusia tapoja kasvattaa myyntiä, ja toimiva etämyynti on siinä yksi tehokkaimmista keinoista. Sopranon verkkokauppaohjelmisto ja Lindorffin laskutustuote muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka helpottaa niin myyjän kuin ostajan toimintaa, uskoo verkkokauppa-asiantuntija Riitta Auvinen Sopranosta.

- Mahdollisuus laskulla maksamiseen lisää verkkokaupan volyymeja. Se kasvattaa luottamusta ja kannustaa erityisesti konservatiivisempia kuluttajia, jotka vierastavat nykyisin tarjolla olevia maksuvälineitä, eivätkä ole vielä tehneet ostoksia verkossa, sanoo johtaja Turkka Kuusisto Lindorffilta.

Kuluttaja haluaa maksaa laskulla

Vain 12 prosenttia suomalaisista verkkokaupoista tarjoaa Lindorffin selvityksen mukaan maksutavaksi laskua toimituksen jälkeen. Joka kolmas kuluttaja pitää kuitenkin laskua mieluisimpana maksamisen muotona verkossa.

Luottokortti- ja verkkopankkimaksujen vaihtoehtona onkin toistaiseksi ollut käytännössä vain postiennakkomaksu. Se on kuitenkin kallis ja hankala tapa niin ostajalle kuin myyjälle. Lindorffin laskutuspalvelu tuo kuluttajille uuden maksuvaihtoehdon verkkokauppaan. Kauppiaan on helppoa tarjota palvelu asiakkailleen: se ei edellytä laskuihin liittyvää hallinnointia tai asiakaspalvelua eikä välttämättä edes luottoriskiä. Koko luottoriskien ja laskutuksen hallinta voidaan antaa ulkopuolisen toimijan hoidettavaksi.

- Verkkokaupan tulevaisuus riippuu kuluttajasta. Suomalaisyritysten pitää tarjota kuluttajille mahdollisuus tehdä ostoksia ilman maksutapaan liittyviä rajoitteita, Turkka Kuusisto painottaa.

Soprano toteuttaa verkkokaupparatkaisuja sekä kuluttajakauppaan että yritysten väliseen sähköiseen liiketoimintaan ”avaimet käteen” -periaatteella. Lindorffin palvelut kattavat koko asiakassaatavan elinkaaren luottopäätöksestä ja laskutuksesta erääntyneiden saatavien perintään.

- Yhteistyömme tuo uutta vapautta niin kuluttajille kuin verkkokauppaa harjoittaville yrityksille. Uskomme, että tämä on tärkeä askel Suomen nousussa verkkokaupan peränpitäjästä huipulle, Riitta Auvinen toteaa.

Soprano Oyj
varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen
Ludviginkatu 1
riitta.auvinen@soprano.fi

Lindorff Oy
Johtaja Turkka Kuusisto,
turkka.kuusisto@lindorff.fi

Tutkimustulokset, lähde TNS Gallup Online Shopping 2008 -tutkimus

Soprano Oyj on OMX Helsingin Pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiö tarjoaa helppokäyttöisiä verkkoliiketoiminnan ratkaisuja sekä täyden palvelun viestintäpalveluja. Yhtiön ohjelmistoilla on toteutettu yli 500 verkkokauppaa suomalaisille pk-yrityksille sekä laajoja verkkoliiketoimintaratkaisuja suomalaisille ja kansainvälisille suuryrityksille.
Lindorff Oy on johtava asiakkuuksien ja saatavien hallintaan liittyvien palvelujen tarjoaja Euroopassa. Palvelut kattavat myynnin ja taloushallinnon toiminnot asiakastietojen hallinnasta ja asiakasvalinnasta laskutukseen, perintään ja saatavien ostoon.

Lindorff toimii kymmenessä maassa: Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Hollannissa, Saksassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Suomessa. Uusi laskutusratkaisu on Lindorffin kehittämä palvelusovellus verkkokaupankäynnin tarpeisiin. www.lindorff.fi