Tiedote: Siivouspalveluiden ostajat ovat löytämässä Ruoka.netin

Palvelunjanoinen uusi sukupolvi vaihtaa jo ruokaostosrutiininsa vapaa-aikaan Suomalainen käyttää edelleen kaupassa ja asioilla aikaa lähes kolme tuntia viikossa, vaikka ruokaa on voinut Suomessa tilata verkosta jo yli kymmenen vuotta. Uusi sukupolvi on kuitenkin jo oivaltanut uudistuneen nettiruokakaupan edut: yksilöllisen tuotevalikoiman ja lisääntyneen vapaa-ajan.

Tilastokeskuksessa perheiden ajankäyttöä tutkivan Hannu Pääkkösen mukaan kaupassa käydään eniten kolmen ja viiden välillä. Seurantatutkimuksissa on lisäksi havaittu, että viikkokohtainen kaupassakäyntiaika kasvaa noin kymmenellä minuutilla vuosikymmentä kohden. Naiset käyttävät kaupassa asiointiin vielä noin puoli tuntia kauemmin kuin miehet. Suomalaiset eivät siis ole vielä oivaltaneet, että töistä väsyneenä kauppaan raahautumiselle on verkossa olemassa stressittömämpikin vaihtoehto. – Vähään tyytyväiset suomalaiset käyvät vielä siinä omassa tutussa kaupassa, vaikka valikoimakaan ei vastaisi tarpeeseen. Muutos on kuitenkin jo tapahtumassa. Tavalliset kuluttajat ovat jo löytäneet siivouspalvelut. Seuraava askel on ruoka- ja päivittäistarpeiden tilaaminen kotiovelle, varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen Sopranosta uskoo. Verkkokaupan edut ovat sen yksilöllisyydessä. Hypermarketissa on usein liikaa valikoimaa ja kortteliruokakauppa vastaa asukkaidensa keskivertoon kysyntään. – Esimerkiksi Etu-Töölössä asuva sinkkuopiskelija ei välttämättä löydä korttelikaupastaan lempijukurttiaan. Verkkokaupassa on kaikkea ja jo sinne rekisteröityessään voi määrittää erikoisruokavalionsa, allergiansa tai ihan vain mieltymyksensä, Auvinen konkretisoi. Uusi sukupolvi tilaa jo – Ostotottumukset muuttuvat hitaasti, mutta nyt näkyy meidän asiakaskunnassa jo uutta sukupolvea, jotka tekevät ruokaostosten lisäksi paljon muitakin ostoksia netin kautta, kommentoi juuri uudistuneen Ruokanet oy:n toimitusjohtaja Jyri Stenberg. Ruoka.netin palvelua on vastikään muutettu vastaamaan paremmin tilaajansa yksilöllisiin tarpeisiin. Kuluttajan on nyt nopeampi ja helpompi tehdä tilauksensa, kun kauppa muistaa jo valmiiksi hänen yksilölliset tarpeensa ja mieltymyksensä. Verkkokauppa on julistettu mediassa kalliiksi. Kuljetuksesta ja ruoan keräilystä aiheutuukin kustannuksia palveluntarjoajalle, jotka usein näkyvät suoraan tuotteiden hinnoissa. Hinnoista puhuttaessa kuluttajan onkin otettava huomioon kaupassakäyntiin kulutettu aika, vaiva ja mahdolliset bensakustannukset. Yrityksillehän säästö on ilmeinen, kun ei tarvitse käyttää henkilöstöresursseja palaveritarjoilujen hakemiseen kaupasta. Netistä tilattaessa tulee myös vältettyä nälkäisenä tehdyt heräteostokset ja hermojen menetykset. Päivästä väsyneitä lapsiakaan ei tarvitse raahata kassoille kiukuttelemaan. – Koska emme voi kilpailla alennuskampanjoilla, meidän valttimme ovat laatu ja palvelu. Painavien ostoskassien kannon lisäksi valitsemme tukusta aina parasta laatua. Palvelua parannetaankin koko ajan yksilöidympään suuntaan, Stenberg kertoo. Lisätietoja: Soprano Oyj, varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen, p. 020 744 5002, riitta.auvinen@soprano.eu Ruokanet oy, toimitusjohtaja Jyri Stenberg, p. 0400 445 177, jyri.stenberg@ruoka.net Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiön erityisosaamista on teknologian ja kommunikaation yhdistäminen. Tuote- ja palveluvalikoima kattaa sekä tekniset verkkoratkaisut että viestinnällisen sisällöntuotannon. Sopranon ohjelmistoilla on toteutettu useita satoja verkkokauppoja sekä nykyaikaisia viestinnän, markkinoinnin ja myynnin sähköisiä kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle.