TIEDOTE: Silmäasema tarjoaa maksutonta silmänpaineen mittausta

Suomalaiset ikääntyvät ja glaukooma eli silmänpainetauti yleistyy Suomessa. Glaukooman varhainen diagnosointi parantaa hoitoennustetta, ja hoitamattomana se voi johtaa sokeuteen.

– Kansainvälisenä Glaukoomapäivänä 12. maaliskuuta Silmäasemat ympäri Suomea tarjoavat asiakkailleen ilmaista silmänpaineen mittausta. Toimipisteissä jaetaan silloin myös tietoa glaukoomasta, kertoo Silmäaseman kehityspäällikkö Kari Lähteenmäki. Silmäasema investoi voimakkaasti ikääntyvän väestön parhaaksi glaukooman varhaiseen diagnosointiin ja siinä käytettäviin uutta teknologiaa hyödyntäviin näkökentän- ja silmänpohjantutkimuslaitteisiin. Sairaudesta ja sen hoitomahdollisuuksista halutaan myös informoida entistä näkyvämmin. On syytä korostaa, että koholla oleva silmänpaine on riskitekijä, mutta puolella glaukoomapotilaista silmänpaine on "normaali". Usein glaukooma saadaan selville kohonneen silmänpaineen takia ja siksi Silmäasemat järjestävät mittauksia Maailman Glaukoomapäivänä. Glaukooman varhaisella diagnosoinnilla ja oikealla hoidolla voidaan estää taudin eteneminen tai ainakin hidastaa sitä. Suomessa arvioidaan tällä hetkellä olevan 80 000 glaukoomapotilasta. Vuosittain uusia tapauksia ilmenee noin 2500. Osittain perinnöllisen sairauden esiintyvyys kasvaa iän myötä. Ennen tutkimuksen kehittymistä glaukooma on ollut läntisen maailman suurin sokeuden aiheuttaja. Avokulmaglaukooma on silmänpohjan ikärappeuman jälkeen yleisimpiä rekisteröidyn näkövammaisuuden syitä Suomessa Monet suomalaiset mieltävät Silmäaseman ennen kaikkea optikkoliikkeeksi, mutta se on jo perustamisvuodestaan 1975 ollut sekä silmälääkäri- että optikkopalvelujen tarjoaja. – Silmäasemalta löytyy Suomen uusinta teknologiaa mm. glaukooman todentamiseen ja tutkimukseen. Laitteistoja hankitaan koko ajan lisää ja meiltä löytyy jo uusimmat ns. neljännen sukupolven kuvantamislaitteet, Lähteenmäki toteaa. Uudet tutkimuslaitteet vielä harvinaisia Suomessa Glaukooma on hitaasti etenevä näköhermon tauti, joka ei oireile. Glaukoomadiagnoosi perustuu aina näköhermon pään, näköhermon pään, hermosäiekerroksen, näkökentän, silmänpaineen ja kammiokulman tutkimiseen. Vain silmälääkäri pystyy tekemään glaukoomadiagnoosin ja siihen tarvitaan yleensä useampia tutkimuskertoja. Mikäli silmälääkäri toteaa silmänpaineen, sarveiskalvon keskuspaksuudet ja näköhermon päät normaaliksi, muita tutkimuksia ei välttämättä tarvita. Jos tutkimuksissa kuitenkin esiintyy ongelmia, tarvitaan moderneja kuvantamislaitteita. – Uusia moderneja kuvantamislaitteita Suomessa kuitenkin vasta noin 10 kappaletta, suurin osa Silmäasemilla. Suurella osalla yksityisiä silmälääkäreitä ei ole käytössään mitään uusimmista kuvantamislaitteista ja he joutunevat lähettämään potilaansa lähimpään sairaalaan tutkimuksiin, kertoo silmälääkäri Kalevi Friberg. Suomi on myös jakautunut kovin epätasaisesti glaukooman tutkimusmahdollisuuksissa. Pohjoisessa, Keski-Suomessa ja Pohjanmaalla voidaan tutkia miltei pelkästään sairaaloissa. Kun taas esimerkiksi Espoossa, Forssassa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kotkassa, Kouvolassa, Kuusankoskella, Lahdessa, Tampereella, Turussa ja Vantaalla on yksityisiä glaukoomatutkimuksia hyvin saatavana. Lisätietoja Kehityspäällikkö Kari Lähteenmäki, p. 0400 611507, kari.lahteenmaki@silmaasema.fi Silmälääkäri Kalevi Friberg, kalevi.friberg@silmaasema.fi Silmäasema-ketju on Suomen suurin täysin kotimainen optikkoliikeketju. Silmäasema-ketjun muodostavat 125 silmälääkärien ja optikoiden omistamaa jäsenliikettä. Verkosto on laaja: Silmäasema toimii 88 paikkakunnalla ja on näin lähellä asiakkaitaan kautta Suomen.