Tiedote: Suomen Pienyrittäjät vaatii muutoksia konkurssien ehkäisemiseksi

Suomessa moni pienyrittäjä käy tällä hetkellä vakavaa henkiinjäämistaistelua yritystoiminnassaan. Konkurssien määrä kasvaa hälyttävästi. Suomen Pienyrittäjät vaatii nyt todellisia toimenpiteitä, jotta yritykset selviävät maksutaakoistaan, ja että ne kykenevät jatkamaan Suomen taloudelle elintärkeää työllistämistoimintaansa. Yrittäjiä on Suomessa yli 200 000, joista pien- ja yksinyrittäjiä on noin 140 000. Onko Suomella varaa ajaa heitä konkurssiin?

Lukuisat pienyrittäjät olisivat valmiita palkkaamaan uusia työtekijöitä, mutta nykyisellään yrittäjän kannalta lähes mieletön työlainsäädäntö muodostuu palkkaamisen esteeksi. Siksi vaadimme, että alle 10 työntekijän yrityksissä työsuhteen päättämisessä irtisanomisajan pitäisi olla kaksi viikkoa riippumatta työsuhteen pituudesta. Nykyinen jopa puolen vuoden päättämisaika pidemmissä työsuhteessa on todella kohtuuton. Samaa periaatetta noudattaisivat myös irtisanomisajan palkat. Nyt jos koskaan on todella syytä pidättäytyä työttömyysvakuutusmaksun korottamisesta ja muista veroluonteisten maksujen korotuksista. Jokainen lisäkustannus on naula yrittäjän ja yrityksen ruumisarkkuun. Julkisuudessa esitetyt suhdannelainat ovat vain kosmeettisia tukia, jotka eivät todellisuudessa auta kuin pientä osaa yrityksistä. Ammattiliittojen puheenjohtajien yhdessä esille tuomat palkankorotuspuheet ovat myös täyttä myrkkyä yritysten kantokyvylle. Kuluvan syksyn ja ensi vuoden aikana on erittäin vaikea ylläpitää edes nykyisiä työpaikkoja. On todella harmillista nähdä ammattiliittojen puheenjohtajien mediassa esittämien palkkojen korottamiseen liittyvät puheenvuorot, kun irtisanomiset ovat räjähdysmäisessä kasvussa. Kenen etuja kyseiset persoonat oikein ajavat? Oman edun tavoittelu ja halu turvata nykyiset edut taitavat olla tärkeämpiä kuin työttömien saaminen takaisin työelämään. Suomen Pienyrittäjät vaatii pien- ja pk-yritysten tilittämien työntekijöiden ammattiyhdistysmaksujen siirtämistä työntekijöiden itsensä hoidettavaksi. Näin jokainen palkansaaja voi itse halutessaan osallistua puolueiden kaksinaismoraaliin. Miksi ihmeessä yrittäjien olisi tuettava piilotettua puoluetukea. Samalla on syytä kiinnittää huomioita siihen, että näin yrittäjät osittain maksavat ja tukevat toimintaansa haittaavien ammattiliittojen toimintaa. Lisätietoja Suomen Pienyrittäjät ry Harri Jyrkiäinen Puheenjohtaja 040 484 0600 09 417 455 31 e-mail: harri.jyrkiainen@pienyrittajat.fi www.pienyrittajat.fi