Tiedote: Tavoitteena Suomelle sähköinen ykkössija

Tiedote Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan elvytysohjelman avajaistilaisuudesta 16.4.2009

Tänään avattiin Vanhalla Ylioppilastalolla Helsingissä yritysten yhteinen Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan elvytysohjelma, jonka käynnisti viestintäministeri Suvi Linden. Yrityksiä halutaan innostaa ja motivoida hyödyntämään jo olemassa olevia sähköisen liiketoiminnan ja asioinnin välineitä, joita tilaisuudessa puhuneen ministeri Lindénin mukaan käytetään nykyisin vielä liian vähän.

Avajaisseminaariin osallistui johtajia yli 200 yrityksestä. Tilaisuuden koollekutsujina olivat elvytysohjelman lisäksi Suomen Yrittäjät ja Keskuskauppakamari.

Tilaisuuden avannut Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila innosti yrityksiä ottamaan rohkeasti uudet välineet käyttöön ja vakuutti, että palveluiden kehittäminen ei ole verkkoyhteyksistä kiinni. Hänen mukaansa 70 % suomalaisista on jo laajakaistapalvelujen piirissä.

- Sähköisessä asioinnissa, viestinnässä ja verkkopalveluissa on tarjolla koko yhteiskunnalle valtava tuottavuus- ja kustannushyöty.
Elvytysohjelman tarkoituksena on yritysten yhteisvoimin sekä ministeriöiden tukemana luoda kansanliike, jolla palvelut ja asiointi vaihtuvat paperimaailmasta sähköiseen maailmaan. Näin varmistetaan Suomen kilpailukykyisyys kun talous taas alkaa elpyä, kiteytti ohjelmajohtaja, Soprano Oyj:n toimitusjohtaja Arto Tenhunen.

Microsoftin johtaja Max Mickelsson julkisti hankkeen oman tietokoneen saamiseksi kaikille peruskoulun 1-3 -luokan oppilaille Suomessa. Hänen mukaansa harppaus voi tapahtua vain valtion yhteisellä suurhankinnalla. Tilaisuudessa esiteltiin lasten leikit kestävä, suurtilauksena reilun sadan euron hintainen oppilas-pc.

Tilaisuudessa julkistettiin uunituore tutkimus, johon oli vastannut 474 ylintä johtajaa keskisuurista ja suurista yrityksistä. Tutkimuksen ydintuloksista ilmenee, että yritysjohtajista 77 % uskoo videoneuvotteluiden korvaavan merkittävästi matkustamista, vaikka yli puolet ei ollut vielä sellaista kokeillut. Tilaisuudessa puhunut TeliaSoneran johtaja Janne Yli-Äyhö kertoi yrityksensä matkustuskulujen pudonneen jopa puoleen videoneuvottelujen lisääntyneen käytön ansiosta.

Sähköisen laskutuksen hidas eteneminen johtuu tutkittujen yritysjohtajien mielestä yritysten saamattomuudesta (48 %) ja laskutuksen aloittamisen hankaluudesta (43 %). Merkittävän asiakkaan siirtyminen vastaanottamaan vain verkkolaskuja saisi yritykset siirtymään verkkolaskutukseen (45 %). Tilaisuudessa Tieto Oyj:n johtaja Bo Harald kertoi mm. UPM:n lopettavan paperisten laskujen vastaanottamisen jo tänä vuonna. Vastaavia avauksia ovat Haraldin mukaan tehneet myös Kesko, Nordea, Wärtsilä ja Suomen Valtio. Logica Suomen johtaja Sami Karkkila kehotti yritysten ja yhteiskunnan toimijoita yhdistelemään luovasti olemassa olevia ratkaisuja, jotta päästään parhaisiin tuloksiin.

Tutkimuksen mukaan tällä hetkellä tärkeimmät syyt aloittaa verkkoliiketoiminta ovat sähköisen markkinoinnin kätevyys (70 %), parempi kannattavuus (69 %), pienemmät henkilöstökulut (65 %) ja suurempi markkina-alue (64 %). Tilaisuudessa Sopranon varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen julkisti ensimmäisenä kokonaan ulkoistetun verkkokauppakonseptin, jossa yhtiö ottaa vastatakseen laajimmillaan verkkoliiketoiminnan ohjelmiston, intergraation, ylläpidon ja markkinoinnin pelkällä provisiolla.

Suomen Verkkomaksut Oy:n toimitusjohtaja Lennu Keinänen kertoi kaikkien verkkomaksutapojen, pankkien ja luottolaitosten sopimusten olevan saatavissa nyt helposti yhdellä sopimuksella. Suomen Maksuturvan toimitusjohtaja Mikael Smeds puolestaan kertoi kuluttajan kannalta riskittömästä uudesta palvelusta, jossa rahat siirtyvät myyjän tilille vasta kun tavara on toimitettu.

Lähes 8000 mikroyritystä palvelevan ohjelmistotalo Isoltan toimitusjohtaja Mikko Ilomäki kertoi, että sähköinen asiointi etenee kunnolla vasta, kun alle 10 hengen yritykset innostetaan lähtemään mukaan. Hän esitteli mikroyrittäjälle tarkoitetun monitoimikoneen, joka sisältää markkinoinnin, myynnin, sähköisen laskutuksen ja taloushallinnon työkalut samassa valmiissa paketissa.

Yritysten kannalta on välttämätöntä, että myös julkishallinto rakentaa sähköisen asioinnin infrastruktuurin kuntoon. Valtion hallinnossa on laskettu, että esimerkiksi yhden paperisen ostolaskun käsittely maksaa noin 30 euroa ja sähköisen laskun käsittely maksaa noin 9 euroa, siis 70 % vähemmän. Valtio ja kunnat vastaanottavat yhteensä noin 13 miljoonaa ostolaskua ja lähettävät liki 30 miljoonaa laskua. Säästö on valtava. Valtionhallinnon tavoite on vastaanottaa ainoastaan sähköisiä laskuja jo tämän vuoden loppuun mennessä.

Sähköinen asiointi on kehittynyt Suomessa hitaasti. Palveluita tulee edistää erityisesti terveydenhuollossa ja koulutuksessa. Tavoitteena onkin, että valtion hallinnon kaikki palvelut yrityksille ja kansalaisille ovat saatavissa vuonna 2013 sähköisesti yhdestä paikasta yhdellä tunnistautumisella.

- Infrastruktuuria ja palveluita on kehitettävä nyt, jotta taantuman jälkeisessä tulevaisuudessa Suomen kilpailukyky on turvattu, ja palvelut sekä yrityksille että kansalaisille ovat valmiina, viestintäministeri Lindén korostaa.

Elvytysohjelmaan osallistuvat viestinnän ja verkkoliiketoiminnan merkittävät toimijat. Mukana ohjelmassa ovat tällä hetkellä seuraavat yritykset ja yhteisöt: Elisa, Finanssialan keskusliitto, Isolta, Keskuskauppakamari, Logica Suomi, Microsoft, Tieto, Sitra, Soprano, Suomen Maksuturva, Suomen Verkkomaksut, Suomen Yrittäjät, TeliaSonera ja YLE.

Viestinnän ja verkkoliiketoiminnan johtavat yritykset esittelivät tilaisuudessa heti käyttöön otettavia konkreettisia ratkaisuja sähköiseen laskutukseen, verkkokauppaan ja sähköiseen taloushallintaan. Ohjelmaan mukaan ilmoittautuville pk-yrityksille luvattiin starttirahana palveluseteleitä yli miljoonan euron arvosta. Elvytysohjelmaan voi ilmoittautua verkkopalvelussa www.vivere.fi

Lisätietoja elvytysohjelmasta osoitteessa: www.vivere.fi