Tiedote: TUORE KYSELY: Alv-kannan muutos yllättämässä monet

Vuoden 2010 kesällä tapahtuvasta arvonlisäveron muutoksesta ei ole tarpeeksi tietoa yli neljänneksellä yrittäjistä. Silti 73 % arvioi muutoksen vaativan lisää resursseja. Tulokset ilmenevät Soprano Oyj:n 17.11.-24.11.2009 sähköisesti tekemästä Alv-kannan muutos -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 359 ylimmän johdon, myynti- ja viestintäjohdon sekä kirjanpito-, henkilöstö- ja taloushallinnon työntekijää kaupan alalta.

Osalla yrityksistä pää pensaassa Vuonna 2010 koetaan arvonlisäverotukseen liittyviä muutoksia, joihin yritysten on kehotettu varautumaan hyvissä ajoin. Yleinen arvonlisäverokanta korottuu 22 prosentista 23 prosenttiin. Elintarvikkeisiin sovellettava verokanta taas nousee 12 prosentista 13 prosenttiin ja mm. kirjoihin, lääkkeisiin, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksiin sekä parturi- ja kampaamopalveluihin sovellettava verokanta 8 prosentista 9 prosenttiin. Ravintola- ja ateriapalveluihin sovellettava verokanta alentuu 22 prosentista 13 prosenttiin. Näillä näkymin muutokset tulevat voimaan vuoden 2010 heinäkuun alusta. Vaikka muutokseen pitää varautua jo ennen ensi vuotta, Sopranon kyselyyn vastanneista jopa 28 % sanoo, ettei heillä ole tarpeeksi tietoa tulevasta muutoksesta, ja vain 39 %:n mielestä muutoksesta tiedottaminen on ollut riittävää. Mitä pienemmästä yrityksestä on kyse, sitä vähemmän muutoksesta on tietoa. - Tulevasta muutoksesta on tiedotettu vähemmän kuin 2009 syksyn alv-muutoksesta. Silti tuleva muutos on suurempi; se vaikuttaa aivan kaikkiin hintoihin. Yritysten on pakko olla valmiita, kun rakennetaan ensi vuoden tilikarttoja, sillä alv-muutos ei ole asia, jota voi siirtää, kommentoi Isolta Oy:n toimitusjohtaja Mikko Ilomäki. Ohjelmistopäivityksestä suuri urakka Myynti- ja ostoreskontraohjelmat ei vaadi vaihtoa 91 % yrityksistä, mutta miltei puolet (47 %) vastaajista tietävät jo nyt ohjelmiston vaativan päivityksen, ja 22 % tietää jo nyt tarvitsevansa konsultin tekemään sen. 24 % ei kuitenkaan tiedä onko päivitys suoraan saatavilla vai pitääkö järjestelmää muokata. Kirjapito-ohjelmistojen päivityksestä kolmanneksella vastaajista ei ole tietoa, mutta 62 % osaa kertoa, että muutokset tulevat kuitenkin asiakkaan maksettaviksi, ei tilitoimiston. - Isommissa yrityksissä ohjelmistojen muokkaaminen on tietysti isompi projekti, mutta toisaalta monistamisen mahdollisuudet ovat suuremmat. Ehkä suurimmat kulut lankeavatkin keskisuurille yrityksille, pohtii Ilomäki. Yrityksistä 73 %:ssa muutos vaatii hetkellisesti ainakin jonkin verran enemmän resursseja. Vain 22 % yrityksistä sanoo, ettei yrityksensä oma henkilökunta tarvitse koulutusta alv-muutoksesta. Ulkopuolisia resursseja puolestaan tarvitaan 67 % yrityksistä. Ohjelmapäivitysten lisäksi resursseja syö asiakastiedotus, jonka tarve tulee lisääntymään paljon 32 % yrityksistä. - Alv-muutos työllistää kouluttajia, konsultteja ja järjestelmätoimittajia. Tämä onkin siis mahdollisuus monelle näitä palveluja tarjoavalle yritykselle. Jää nähtäväksi kuka viime kädessä maksaa laskun, Ilomäki toteaa. Isolta Oy on Soprano Oyj:n osakkuusyhtiö.