Tiedote: Tuore pörssianalyysi: Soprano nousi pörssin mustan vuoden ykköseksi

Lehdistötiedote 15.1.2009 klo.14.00

Tuore pörssianalyysi:
Soprano nousi pörssin mustan vuoden ykköseksi

Soprano Oyj nousi Balance Consulting Oy:n kokoaman Pörssin menestyjät 2008 -listan ykköseksi. Kärkipaikoilla on Sopranon lisäksi muitakin pieniä informaatioteknologia-yhtiöitä. Parhaita yhtiöitä yhdistää myös se, että monet niistä ovat käyneet läpi omat kriisinsä jo vuosia ennen nykyistä talouskriisiä.

”Soprano kasvoi keskittymällä viestintäpalveluihin ja verkkoratkaisuihin. Näimme että liiketoiminta siirtyy vääjäämättä verkkoon, siksi yhdistimme kommunikaation ja informaatioteknologian. Siitä syntyy asiakkaillemme kilpailuetu. Ajoituksemme osui mainiosti, sillä taantuma on vain kiihdyttänyt menestystämme”, kiteyttää Soprano Oyj:n toimitusjohtaja Arto Tenhunen.

Balance Consultingin lista on koottu kolmen osatekijän yhteistuloksena: liikevaihdon kasvu, liiketulosprosentin kasvu, osakkeen kokonaistuotto. Vuonna 2008 pörssiyhtiöiden liikevaihto kasvoi keskimäärin 7 prosenttia, liiketulosprosentti heikkeni prosenttiyksikön ja osakkeen kokonaistuotto romahti 46 prosenttia. Menestyneimmät pörssiyhtiöt 2008 olivat Soprano, Proha, Raisio, Lännen tehtaat, QPR Software, Biohit ja F-Secure.

”Tänä vuonna kansalaisten ostovoima kasvaa ennätysvauhtia, palkat nousevat ja verot laskevat. Kuitenkin yksi mainostoimisto jakelee maksetulla kampanjallaan ”sataa ilmaista ideaa”, toinen toivoo suurilla ilmoituksilla ”Älä ruoki lamaa”. Valtiovarainministeri toivoo malttia johtajien palkkoihin, toinen ministeri optioiden loppua. Kaikella tällä hyvää tarkoittavalla touhulla tietysti vain lisätään laman tunnetta.

Samaan aikaan yrityksissä tehdään kuumeisesti valintoja entistä kilpailukykyisempien ratkaisujen löytämiseksi. Markkinointiviestintäyritysten liiton tuoreen tutkimuksen mukaan yritysjohtajat aikovat säästämisen sijaan panostaa lisää nimenomaan viestintään ja sähköisiin ratkaisuihin. He tekevät niin, jotta yritys menestyisi lamassakin kilpailijoitaan paremmin. Sen ansiosta taantuman positiivisena lopputuloksena on entistä kilpailukyisempi Suomi” jatkaa toimitusjohtaja Arto Tenhunen.

Soprano Oyj

Arto Tenhunen, toimitusjohtaja, Soprano Oyj, 0400 413 314