Tiedote: Tuore tutkimus: Suomalaisyritysten kotisivut ovat sekä vanhanaikaisia että vanhoja

Lehdistötiedote 20.1.2009 klo.9.00

Suomalainen yritysjohto on menettänyt mielenkiintonsa kotisivuihin. Vielä muutama vuosi sitten kotisivut olivat mielenkiintoinen ja seksikäs viestintäväline. Nyt ne mielletään välttämättömäksi pahaksi. Sivujen potentiaalia ei ole aina ymmärretty ja vielä harvemmin sitä on hyödynnetty. Tuoreista tutkimustuloksista käy ilmi, että yritysjohto on kuitenkin huomannut, että kotisivujen merkitys myynnissä (46 %) ja markkinoinnissa (56 %) tulee kasvamaan tulevaisuudessa, etenkin taantuman aikana.

Tulokset ilmenevät viestintäyhtiö Soprano Oyj:n tekemästä kyselytutkimuksesta. Sähköiseen kyselyyn vastasi 630 ylimmän johdon, markkinoinnin ja myynnin työntekijää niin yksityiseltä kuin julkishallinnon sektorilta. Tutkimus toteutettiin 24.11. - 3.12.2008 välisenä aikana.

Yritykset myyvät imagoa, kuluttaja etsii tavaraa

Nykyisellään yritysten kotisivut ovat hyvin yksisuuntaisia, esitteen kaltaisia. Tutkimustulokset kertovat, että yli puolet (56 %) suomalaisesta yritysjohdosta pitää kotisivuja ennen kaikkea imagon vahvistustyökaluna. Internetinkäyttäjistä 88% sen sijaan etsii verkosta palveluita ja tavaraa (Tilastokeskus 8/2008). ”Paine interaktiivisuuden ja yhteisöllisyyden hyödyntämiseen on voimakas. Nyt jos koskaan on aika uudistaa sivustot vastaamaan tämän päivän kuluttajan tarpeita ja toiveita”, toteaa Soprano Oyj:n verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen.

”Kotisivut ovat yhtä kuin yritys. Ennen riitti, että ylipäätään on kotisivut. Tämän päivän Internetinkäyttäjät eivät enää miellä sivuja kevyeksi yritysesittelyksi. Kotisivujen perusteella valitaan tai jätetään valitsematta”, kiteyttää Auvinen. ”Koska verkossa siirtyminen on helppoa ja uskollisuus saattaa jopa kokonaan puuttua, on tärkeää, ettei sivuja toteuteta vasemmalla kädellä.”

Yritysten kotisivut kaipaavat päivittämistä

Tutkimuksessa selvisi, että peräti kolme neljästä (74 %) kotisivuista on vähintään viisi vuotta sitten tehdyt. Valtaosa (80 %) yrityksistä päivittää sivustonsa itse, mutta lähes puolet (40 %) yrityksistä päivittää kotisivujaan vain kuukausittain tai vielä harvemmin. Tutkimustuloksista selviää, että nuoret ovat oivaltaneet niin kotisivujen kuin niiden päivittämisen tärkeyden. Reilu puolet (57 %) nuorista vastasi, että kotisivut päivitetään päivittäin tai viikoittain.

Yritysjohtajista kotisivujen tehtävänä on toimia uutisointikanavana (36 %) ja uusasiakashankinnan välineenä (34 %) sekä tuottaa leadeja (28 %). Huomattavaa on, että nuorista vastaajista lähes puolet (48 %) näkee kotisivujen merkityksen suurena uusasiakashankinnassa. Kotisivut toimivat lisäksi myynnin tukimateriaalina (27 %) ja alle 30-vuotiaiden keskuudessa jopa 38 prosenttia hyödyntää kotisivujen myynnillistä arvoa.

Tutkimukseen vastanneista vain 16 prosenttia kertoo, että kotisivujen perustaminen ja toteuttaminen on todella helppoa. Kuitenkin vain kolme prosenttia kokee, että palveluntuottajan löytäminen on hankalaa. Voidaan siis päätellä, että tarjontaa on runsaasti, mutta välineet ovat liian vaikeita. Kotisivujen toteuttamista ei koeta kalliiksi (4 %).

Tutkimuksesta ilmenee, että resepti toimiville kotisivuille on yksinkertainen: ammattitaitoisesti toteutetut kotisivut ovat vastausten perusteella helppolukuiset (85 %), ajankohtaiset (76 %), helpot päivittää (76 %) sekä ulkoasultaan onnistuneet (80 %). Tutkimustuloksissa ilmenee ristiriita sivujen tämänhetkisen päivittämisvälin ja ajankohtaisuuden arvostamisen välillä.

Soprano Oyj:n verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen toteaa, että ”alle 30-vuotiaat ovat oivaltaneet verkon jujun. Heidän sivustonsa ovat paremmassa kunnossa ja kotisivujen myynnillinen merkitys ymmärretään”. Auvinen näkeekin ongelman nimenomaan keski-ikäisten keskuudessa ja hän pohtii, kuinka kotisivujen jalkauttaminen myynnin ja markkinoinnin tukimateriaaliksi tapahtuu keski-ikäisten johdolla.

Soprano Oyj,
varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen,
gsm 041 533 4010
riitta.auvinen@soprano.fi

Soprano Oyj on OMX Helsingin Pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiö tarjoaa helppokäyttöisiä verkkoratkaisuja sekä täyden palvelun viestintäpalveluja. Yhtiön ohjelmistoilla on toteutettu yli 500 verkkokauppaa suomalaisille pk-yrityksille sekä laajoja verkkoliiketoimintaratkaisuja suomalaisille ja kansainvälisille suuryrityksille.