Tiedote: TUORE TUTKIMUS: TUKKURI RYHTYY JÄLLEENMYYJÄKSI

Lehdistötiedote 17.3.2009

Vain 4 % tukkuliikkeistä ja maahantuojista ei aio koskaan perustaa verkkokauppaa
TUORE TUTKIMUS: TUKKURI RYHTYY JÄLLEENMYYJÄKSI

Tukkukauppiaista ja maahantuojista jo 34 %:lla on verkkokauppa. Määrä on kaksinkertainen verrattuna kaikkiin suomalaisiin yrityksiin. Verkko vetää suomalaisia tukkukauppiaita puoleensa yhä enemmän. Sähköinen myyntikanava mahdollistaa tukkukauppiaille täysin uudenlaisen ansaintalogiikan. Myös maahantuojille ja valmistajille verkkokauppa tarjoaa kanavan kohdata loppuasiakas ilman välikäsiä.

Suomalaisten yritysten joukossa tukkukaupat ovat verkkokauppiaina edelläkävijöitä. Soprano Oyj:n tuoreimman valtakunnallisen verkkokauppatutkimuksen (1/2009) tulokset kertovat, että tukkukauppiaat ovat löytäneet verkon (34 %). Vastaava luku kaikkien suomalaisten yritysten osalta on vain 17 %. Tukkurit ovat aloittaneet marssin verkkoon vauhdilla; marraskuussa 2007 vastaavassa tutkimuksessa 24 %:lla tukkukauppiaista ja maahantuojista oli verkkokauppa. Lähitulevaisuudessa tukkurien sähköistyminen ei osoita hidastumisen merkkejä. Peräti puolet (49 %) aikoo aloittaa kaupankäynnin verkossa jo vuoden 2009 tai 2010 aikana. Tutkimustuloksista selviää myös, että tukkureista ainoastaan 4 % ei aio koskaan perustaa verkkokauppaa. Vastaava luku kaikista yrityksistä on tutkimuksen mukaan 16 %.

Tulokset ilmenevät Soprano Oyj:n toteuttamasta neljännestä Valtakunnallisesta verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi 717 Suomen yritysmaailman ylintä johtajaa. Kysely toteutettiin sähköisesti 28.1. – 4.2.2009.

Verkko mahdollistaa myynnin suoraan kuluttajille

Aiemmin kuluttajan on täytynyt matkustaa lähimmän jälleenmyyjän luokse. Vaiva on kuitenkin saattanut tuntua tuotteen hyötyä suuremmalta, jolloin kaupat jäivät syntymättä. – On mahdollista, että verkkokaupan myötä tulemme näkemään kaupan nykyisten rakenteiden murroksen kun jälleenmyyjä ei olekaan ainoa myyntikanava. Nähtäväksi jää, kuinka paljon tukkukauppiaat, maahantuojat ja valmistajat ottavat markkinaosuutta jälleenmyyjiltä eli omilta asiakkailtaan, kommentoi Soprano Oyj:n verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen.

Tutkimustuloksista selviää, että kolme neljästä (74 %) tukkukauppiaasta tavoittelee verkkokaupalla laajempaa markkina-aluetta Suomessa. Verkkokauppa synnyttää kuluttajakauppaan uusia yrityksiä, jotka kilpailevat nykyisten jälleenmyyjien kanssa. – Uusi tilanne saa miettimään, kuinka paljon jälleenmyyjien markkina-alue kapenee, kun kaupankäynti verkossa kiihtyy, pohtii Auvinen.

Verkkokaupasta syntyy säästöjä

Sähköinen järjestelmä nopeuttaa ja helpottaa tilausten käsittelyä sekä säästää tukkurin resursseja. Tukkukauppiaista jopa 66 % uskoo, että verkkokauppa vähentää henkilöstökuluja. Reilu puolet (59 %) näkee verkkokaupan parantavan yrityksen kannattavuutta. Tukkurit ymmärtävät myös, että järjestelmä tarjoaa heille lisäarvoa. Selkeänä esimerkkinä on verkkomaksun mahdollisuus, joka säästää tukkurilta laskutusvaivan. – Kun tukkukauppias myy suoraan kuluttajalle, hän säästää provisioissa, joita on aiemmin maksanut jälleenmyyjille, toteaa Auvinen Soprano Oyj:stä.

Yhteistyötä tukkukauppiaiden ja jälleenmyyjien välillä ei voi täysin unohtaa. – Kyseessä on toimiva järjestelmä, ja siksi uudenlainen myyntikanava saattaa aiheuttaa kitkaa jälleenmyyjäverkoston ja sähköiseen järjestelmään siirtyvän tukkukauppiaan välillä, mainitsee Auvinen. Tarvittaessa verkkokauppa syventää tukkukauppiaan ja jälleenmyyjien yhteistyötä. Osa verkkoon toimintaansa siirtäneistä tukkukauppiaista on päätynyt ratkaisuun, jossa kaikki voittavat. Sähköisillä ratkaisuilla on mahdollista rakentaa sekä jälleenmyyjää että tukkuria palveleva kauppapaikka. Yksi suosituimmista toimintamalleista on, että verkkokaupan myynti tuloutetaan loppuasiakkaan lähimmälle tai itse valitsemalleen jälleenmyyjälle.

verkkoratkaisujen asiantuntija, varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen
Soprano Oyj
riitta.auvinen@soprano.fi

Soprano Oyj on OMX Helsingin Pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiö tarjoaa helppokäyttöisiä verkkoratkaisuja sekä täyden palvelun viestintäpalveluja. Yhtiön ohjelmistoilla on toteutettu yli 500 verkkokauppaa suomalaisille pk-yrityksille sekä laajoja verkkoliiketoimintaratkaisuja suomalaisille ja kansainvälisille suuryrityksille.