Tiedote: Verkko ei palvele remontoijaa riittävästi

Remontointi- ja sisustusalalla ei hyödynnetä verkkopalvelun mahdollisuuksia. Isot suomalaiset rautakauppaketjut eivät anna kuluttajille verkossa tietoa saatavuudesta, hinnoista eivätkä tarjoa ostomahdollisuutta. Värisilmä palvelee nyt ensimmäisenä alan liikkeenä asiakkaitaan kattavasti myös verkossa.

– Koko remontointi- ja sisustusala jää tällä hetkellä selvästi jälkeen muista kaupan alan toimijoista. Suomen suurimmatkaan remontointi- ja sisustusalan ketjuliikkeet eivät ole ymmärtäneet hyödyntää verkkopalvelun ja -kaupan tuomia lisäetuja, vaikka kuluttajille näiden tuotteiden tilaaminen suoraan kotiin kuljetettuna toisi merkittävää lisähyötyä, kritisoi Soprano Oyj:n verkkopalveluasiantuntija ja varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen. Nopea katsaus verkkoon todistaa tämän alan vanhanaikaisuuden. Esimerkiksi K-raudan, Starkin, Bauhausin ja Agrimarketin verkkosivuilta löytyy kyllä tuotevalikoiman ja palveluiden esittelyjä yhteystietoineen, mutta ostomahdollisuuksia ei ole. Ainoastaan S-ryhmään kuuluvan Agrimarketin sivuilta löytyy kattavan tuote-esittelyn lisäksi tiedot saatavuudesta, mutta tästäkään palvelusta ei mitään voi ostaa. Tilastot verkko-ostamisesta kertovat lisäksi, ettei tämän alan tuotteita osteta verkosta. – Ei osteta, kun ei ole mahdollisuutta ostaa. Uskoisin kuitenkin, että maaleja ja kaakeleita olisin helpompi ostaa verkkokaupasta kuin esimerkiksi vaatteita, joita verkossa myydään kaikista tuotteista kolmanneksi eniten, Auvinen toteaa. Vaatteita enemmän verkossa myydään vain matkoja ja pääsylippuja. Värisilmä alan pioneerina Värisilmä avasi verkkokauppansa vuoden 2010 maaliskuussa. Helppokäyttöinen verkkokauppa on laajuudessaan kunnianhimoinen sovellus. Myynnissä on jo näin alkuun 2 871 eri tuotetta, jotka esitellään sivuilla selkeästi. Verkkokaupan suunnittelukin vei yrityksen sisällä kaksi vuotta. Mukana on 120 kauppiasta ympäri Suomen. – Tuttuna ja luotettavana toimijana meillä on hyvät lähtökohdat lähteä tekemään ja markkinoimaan verkkokauppaa, myyntipäällikkö Timo Lehtovirta kommentoi. – Värisilmän verkkokaupan tavoitteena on kasvattaa tuotteiden kokonaismyyntiä. Verkosta suoraan ostavia asiakkaiden lisäksi valikoimien laajat esittelyt houkuttavat varmasti myös lisää asiakkaita liikkeisiin hakemaan lisätietoa, Lehtovirta uskoo.