Tiedote: Yritysautoilla keskimääräistä matalammat hiilidioksidipäästöt

Yritysautojen hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet viime vuosien aikana enemmän kuin henkilöautojen CO2-päästöt keskimäärin. Syyt löytyvät yritysten ympäristövastuusta ja säästöhaluista.

Leasingyhtiö LeasePlan Finlandin liisaamien henkilöautojen päästöt ovat laskeneet vuodesta 2007 vuoden 2009 loppuun mennessä 32g/km. Ensirekisteröityjen uusien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästöarvo oli laskenut samalla aikajaksolla 22g/km. - Luvuistamme näkee, että ympäristövastuu on nykyisin yrityksille tärkeä asia. Alkuvuoden 2010 lukujen perusteella ero keskimääräisiin päästöihin kasvaa edelleen. LeasePlanin nykyinen tilauskanta kertoo, että vähäpäästöiset yritysautot ovat aiempaakin suositumpia, toimitusjohtaja Petteri Pihlas kertoo. Leasingyhtiöillä on keskeinen rooli päästöjen vähentämisessä. Tyypillisesti asiakkaan kanssa sovitaan autosääntöihin päästörajat, jotka ohjaavat pienempipäästöisten autojen valintaan. Leasingyhtiöiltä ostetaan myös yhä enemmän taloudellisen ajotavan koulutusta, mikä vaikuttaa hiilidioksidipäästöihin polttoainekulutuksen kautta. - Liike-elämässä ymmärretään myös päästörajojen ja auton polttoainekulutuksen rooli autoilun säästöissä. Yrityksellä, jolla on 200 autoa, 2 l/100km vähennys kulutuksessa tarkoittaa keskimääräisellä ajomäärällä noin 150 000 euron säästöä vuodessa, Pihlas laskee. PÄÄSTÖARVOT 2007-2009 Kaikkien Suomessa ensirekisteröityjen uusien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästöarvo (lähde: Autorekisterikeskus) 2007 177 g/km 2008 163 g/km 2009 155 g/km 2010 152 g/km (tammi-maaliskuu) LeasePlan Finland Oy:n liisaamien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästöarvo (lähde: LeasePlan Finland Oy) 2007 190 g/km 2008 164 g/km 2009 158 g/km 2010 149 g/km (tammi-maaliskuu)