Tutkimus: Valinnanvapaus ja joustavuus vuokratyön valtteina

Henkilöstöpalveluyritysten Liiton tutkimuksen mukaan enemmistö vuokratyöntekijöistä arvostaa koko ajan enemmän valinnanvapautta työn ja työaikojen suhteen. Vuokratyöntekijät kokevat työllistyvänsä hyvin alan yritysten kautta myös taantuman aikana. Tutkimuksesta näkyy selkeästi, että tyytyväisyys työn sisältöön kehittyy myönteisesti.

Tutkimuksen mukaan enemmistö työntekijöistä arvostaa vuokratyön vapautta ja monipuolisuutta. Monet haluavat nähdä erilaisia työpaikkoja ja saada monipuolista työkokemusta eri aloilta.

Taantumankin aikana vuokratyöntekijät työllistyvät verrattain nopeasti henkilöstöpalveluyritysten kautta. Viime vuodesta työllistyminen alan yritysten kautta on nopeutunut kahdella päivällä. Lähes kaksi kolmasosaa vuokratyöntekijöistä työllistyy kahdessa viikossa ja joka viides saa työtä jopa kolmen päivän sisällä.

– Tässä on siis yksi keino nuorisotyöttömyyden vähentämiseen. Enemmistö vuokratyöntekijöistä on kuitenkin alle 35-vuotiaita, Henkilöstöpalveluyritysten Liiton toimitusjohtaja Merru Tuliara sanoo. Hänen mukaansa henkilöstöpalveluyritysten kautta on mahdollisuus päästä kiinni työelämään helpommin.

Tulokset kertovat myös, että vuokratyöntekijät arvostavat erityisesti henkilöstöpalveluyrityksen asiantuntevaa työsuhdeasioiden hoitamista. Arvostusta herättää erityisesti se, että työntekijöiden toiveet huomioidaan työtä tarjottaessa.  - Myös työn sisältö on parantunut ja auktorisointi synnyttänyt luottamusta. Jopa 86 prosenttia vastaajista voi suositella vuokratyön tekemistä tuttavilleen, Tuliara iloitsee.

Taantuman aikana vuokratyötä tehdään yhä useammin lisäansioiden saamiseksi. Tällöin vuokratyötä tehdään myös muilla kuin omaa koulutusta vastaavilla aloilla, jolloin työntekijät eivät aina pysty täysin hyödyntämään omaa osaamistaan ja ammattitaitoaan.

Henkilöstöpalveluyritysten Liiton Promenade Research Oy:llä teettämä tutkimus toteutettiin keväällä 2010. Tutkimukseen vastasi yhteensä lähes 5000 henkilöstöpalveluyritysten työntekijää.

Lisätietoja antavat:

Merru Tuliara, HPL:n toimitusjohtaja, puh. 040 562 6466, merru.tuliara@hpl.fi
Markus Oksa, HPL:n hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 585 6619
Pekka Harjunkoski, Promenade Research, puh. 09 4131 1618

Henkilöstöpalveluyritysten Liitto (HPL) hoitaa henkilöstöpalveluyritysten edunvalvontaa ja antaa jäsenneuvontaa sekä työnantaja- että elinkeinopoliittisissa asioissa. HPL:ssä on yli 200 jäsenyritystä ja se on yksi Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsenliitoista. Lisäksi liitto on jäsenenä alan kansainvälisessä järjestössä CIETT:ssä.