Tutkimus: Yritysjohto pitää henkilöstönsä digitaitoja riittämättöminä

Digitaalinen murros on lisännyt suomalaisyritysten työn tehokkuutta, mutta ei läheskään kaikissa yrityksissä. Peräti 40 prosenttia Sopranon kyselytutkimukseen vastanneista yritysjohtajista pitää työntekijöidensä digitaitoja riittämättöminä. Suurin osa yrityksistä ei kuitenkaan ole kartoittanut henkilöstönsä teknologiaosaamista, paljastaa Soprano Oyj:n toteuttama tuore kyselytutkimus.

Kyselytutkimukseen osallistuneista yrityspäättäjistä 40 prosenttia kokee, että oma henkilökunta ei osaa hyödyntää uusia digitaalisia ratkaisuja riittävän tehokkaasti. Erityisesti suuremmissa, yli 100 työntekijän yrityksissä ongelma korostuu, niiden johtajista 52 prosenttia kokee puutteita henkilökunnan osaamisessa.

Tutkittua tietoa henkilöstön osaamisen tasosta ei kuitenkaan ole, sillä alle viidennes vastaajista on kartoittanut henkilöstönsä tietoteknologian osaamista. Vain joka kymmenes pienen yrityksen johtaja on selvittänyt organisaationsa tietoteknisen osaamisen.

Johtajat kaipaavat henkilöstölle koulutusta tieto- ja viestintäteknologiaratkaisujen tehokkaampaan hyödyntämiseen. Yli 60 prosenttia vastaajista ilmoittaa lisäkoulutusta tarvittavan. Lähes joka kolmannessa (29%) yrityksessä ICT-koulutus on jo käynnissä tai vähintään suunnitteilla.

Suuryritykset uskovat kehitykseen, vaikka digitalisoinnin tavoitteita ei ole aina saavutettu

Peräti 74 prosenttia vastanneista yritysjohtajista kokee, että yrityksen digitalisoinnille asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Pettymys tavoitteiden saavuttamiseen korostui erityisesti suuremmissa yrityksissä. ”Tavoitteita ei ole saavutettu, koska tieto- ja viestintäteknologiaa on tuotu vanhoihin organisaatioihin, toimintatapoja ei olla muutettu eikä koulutusta annettu riittävästi.” Tätä mieltä oli 85 prosenttia yli 100 työntekijää työllistävien yritysten johtajista.

Tavoitteet on yrityksissä saatettu asettaa epärealistisen korkealle, sillä kuitenkin yrityspäättäjät kokevat toimintojen digitalisoinnin tuoneen organisaatiolle positiivisia muutoksia. Vastaajista 67 prosentin mielestä työnteko on tehostunut ja 58 prosentin mielestä organisaatioissa on uuden teknologian myötä saavutettu kustannussäästöjä. Lähes kaikki vastaajat (94%) ennustavatkin organisaationsa teknologiainvestointien kasvavan tai pysyvän vähintään nykytasolla.

”Kyselytutkimuksen mukaan etenkin suuryrityksissä uskotaan lujasti viestintä- ja tietoteknologiaan, vaikka lopputulos ei usein ole täyttänyt sille asetettuja tavoitteita. Jatkuva tehokkuuden vaatimus kuitenkin edellyttää nykyisten toimintatapojen uudelleentarkastelua ja kattavaa perehdytystä uusiin työkaluihin. Erityisesti suuremmissa organisaatioissa tuntuu olevan enemmän muutosvastarintaa ja hitautta”, kommentoi Soprano Oy:n toimitusjohtaja Arto Tenhunen tuloksia.

Suomalaisyritykset eivät ohjeista henkilöstön käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa

Suomalaiset organisaatiot luottavat henkilöstönsä kykyyn toimia oikein sosiaalisessa mediassa, sillä vain alle kolmannes (31%) on ohjeistanut henkilöstönsä käyttäytymistä Facebookissa, Twitterissä tai muissa sosiaalisen median viestintäkanavissa. Kattavammin yrityksissä on määritelty vain internetviestinnän ja sähköpostin käyttöä.

Yritysjohtajat pitävät Suomea edelleen korkean teknologian mallimaana. Kysyttäessä vastaajilta missä maassa digitaaliset palvelut ovat korkeimmalla tasolla, Suomi sai eniten ääniä (33%). Seuraavina tulevat Yhdysvallat (28%) ja Ruotsi (25%). Myös itseluottamus on kohdallaan, sillä oman yrityksen teknologiaratkaisuja pidetään vähintään samanarvoisina suomalaisiin kilpailijoihin verrattuna. Ulkomaisia saman alan yrityksiä pidettiin vain aivan hitusen edistyksellisempinä.

”Suomi jatkaa teknologian käytön kärkikastissa myös tulevaisuudessa, kunhan uudet tieto- ja viestintäteknologian ratkaisut saadaan valjastettua tehokkaaseen käyttöön koulutuksen ja uusien toimintatapojen avulla”, summaa toimitusjohtaja Arto Tenhunen.

Soprano eSearch -kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti joulukuussa 2012, ja siihen vastasi 648 suomalaista yritysjohtajaa.

Soprano Oyj,
toimitusjohtaja Arto Tenhunen
arto.tenhunen@soprano.fi

www.soprano.fi