TUTKIMUS KIESI-KOHUSTA: Esko Kiesin lausunnot avasivat yhteiskunnallisen keskustelun

74 % kyselytutkimukseen vastanneista on sitä mieltä, että Audin myyntijohtaja Esko Kiesi on sovinisti. 43 % kommentoi hänen käyttäytyvän ala-arvoisesti. Aivan täydellistä lynkkausta ei kuitenkaan ole tulossa. Lähes joka neljäs on sitä mieltä, että myyntijohtaja Kiesi on liikkeellä huumorimielessä ja hieman alle 60 % toteaa kärpäsestä tulleen härkäsen. Viestintäyhtiö Sopranon 2.9.2009 sähköisesti toteuttama kyselytutkimuksen tulokset tuomitsevat Esko Kiesin lausunnot sovinistisina ja aikansa eläneinä. Kyselyyn on klo 15.45 mennessä vastannut jo 2031 yksityisen ja julkisen sektorin työntekijää. Esko, pyydä anteeksi! 45 % vastaajista odottaa Kiesin julkista anteeksipyyntöä. Reilu kolmannes vastaajista ehdottaa Audin antavan myyntijohtajalleen potkut. Samanaikaisesti 39 % vastaajista uskoo Kiesin vetävän omat johtopäätöksensä kohusta ja eroaa itse. – Me suomalaiset olemme lähimenneisyydessä nähneet muutamia mediakohuja, joilla on suorat seuraukset. Myös tässä kohussa odotetaan vastuunkantamista ja sanojensa takana seisomista, toteaa Soprano Oyj:n varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen. Mediakohu vaikuttaa Audin imagoon, jopa myyntiin 66 % sanoo, että kohun seurauksena Audin imago kärsii ja yli 50 % vastaajista jättää Audin ostamatta. Jopa joka viides yhdistää Kiesin naiskuvan Audi-kuskin naiskuvaan. – Audilla on vahva brändi. Kun tunneside merkkiin on vahva, myös reaktiot ovat vahvoja. Kielteisellä julkisuudella vaikutetaan ostokäyttäytymiseen ja seurauksena voi olla aktivoituminen kilpailevien brändien suuntaan, kommentoi Riitta Auvinen. Anna-lehti saa puhtaat paperit Lähes 80 % vastaajista on sitä mieltä, että Anna-lehti toimi oikein julkaistessaan Kiesin mielipiteet. Annan maine ei tule kohussa kärsimään ja lähes 40 % on sitä mieltä, että Kiesi-kohu tuottaa lehdelle lisää tilaajia. Samalla toivotaan, että Anna-lehti antaisi naisille mahdollisuuden puhua miehistä samalla formaatilla. – Vaikka Esko Kiesin ulostulo on rankka, on moni tyytyväinen alkaneeseen yhteiskunnalliseen keskusteluun. Keskustelun syntyminen vaatii aina hätkähdyttävän avauksen, jotta se saa aikaa kansanliikkeen, toteaa Auvinen. Vastausryntäys tutkimukseen Ensimmäisen kolmen tunnin aikana kyselytutkimukseen on vastannut jo yli 2000 henkilöä. - Kiesi-kohu on synnyttänyt tarpeen osallistua keskusteluun, vaikuttaa ja kertoa oma mielipiteensä. Suomalaiset ovat oivaltaneet kansalaiskeskustelun mahdollisuuden ja voiman. Tämä on seikka, joka jokaisen julkisuudessa toimivan lausuntoja antaessaan kannattaa huomioida, Auvinen kiteyttää. Lisätietoja: Soprano Oyj varatoimitusjohtaja Riitta Auvinen gsm 041 533 4010 riitta.auvinen@soprano.fi Soprano Oyj on Nasdaq OMX Helsingin pörssissä listattu julkinen yhtiö. Yhtiön erityisosaamista on teknologian ja kommunikaation yhdistäminen. Tuote- ja palveluvalikoima kattaa sekä tekniset verkkoratkaisut että viestinnällisen sisällöntuotannon. Sopranon ohjelmistoilla on toteutettu useita satoja verkkokauppoja sekä nykyaikaisia viestinnän, markkinoinnin ja myynnin sähköisiä kokonaisratkaisuja yrityksille ja julkishallinnolle.