Viro pitää pintansa suomalaisten ykköslomakohteena - terveysmatkailu kasvussa

Suomalaiset suuntaavat ulkomaan lomillaan edelleen useimmiten Viroon ja yhä useampi matkaaja sisällyttää matkaansa myös hyvinvoinnin ja terveydenhoidon. Terveysmatkailu on voimakkaasti kasvava matkailun osa-alue. Virolaiset terveyskylpylät ovat esittelyssä 17. tammikuuta avautuvilla Matkamessuilla.

Terveyspalveluiden vientihanketta koordinoivan Viron Terveysmatkailuklusterin toteuttaman kyselytutkimuksen* mukaan Viro on edelleen suomalaisten suosituin matkakohde. Joka neljäs vastaaja ilmoitti suuntaavansa ulkomaan matkoillaan useimmiten Viroon. Seuraavaksi suosituin kohde oli Ruotsi (16%), ja kolmanneksi suosituin Espanja (9%).

Vajaa viidesosa vastaajista (17 %) kertoo käyneensä Virossa kylpylälomalla ja kolmannes vastaajista suunnittelee tekevänsä terveysloman Viroon tulevaisuudessa. Virolaiset terveyskylpylät tarjoavat kylpyläpalveluiden lisäksi muun muassa joogaa, hierontaa, ohjattua kuntoliikuntaa, erilaisia terapiamuotoja ja erikoislääkäreiden palveluita.

Kyselytutkimuksen vastaajien mielestä yleisimmät syyt ulkomaan terveysmatkailuun  ovat terveydenhoidon yhdistäminen lomaan (64%), edullisemmat hinnat (61%), lyhyemmät hoitojonot (60%) ja parempi palvelu (58%). Viroon aktiivisesti matkustavilla painottuivat erityisesti edullisemmat hinnat (76%), terveydenhoidon ja loman yhdistäminen (73%) sekä hyvä ruoka (71%).

”Suomalaiset ovat löytäneet Viron terveysmatkailumaana. Läheinen sijainti, matala kielimuuri ja yhteinen valuutta mahdollistavat Viron terveyspalvelut yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona suomalaisille. Tutkimuksemme osoitti, että virolaisista terveyslomista saadut kokemukset ovat useimmiten positiivisia, ja 90 prosenttia kaikista aiemmin käyneistä suositteleekin terveyskylpylöitä mielellään eteenpäin. Viroon suuntautuva terveysmatkailu on yhä vahvemmassa kasvussa”, kertoo Viron Terveysmatkailuklusterin projektijohtaja Aire Toffer.

Viron terveyskylpylät esittelyssä Matkamessuilla

Osana Viron terveysmatkailuklusterin terveyspalveluiden vientihanketta voi virolaisiin terveyskylpylöihin tutustua Helsingin Messukeskuksessa 17–20.01.2013 pidettävillä Matkamessuilla. Estonia Medical Spa, Viiking kylpylä, Laulasmaa Spa, Viimsi Spa, Grand Rose spa, Kalev Spa, Laine Spa, Fra Mare Thalasso Spa, Pühajärve Spa ja Kubija Spa ovat esittelyssä Viron Kylpylöiden osastolla. Spa Tervis ja Toila Spa osallistuvat messuille omilla vierekkäisillä osastoillaan.

Matkamessut 17.–20.01.2013
Helsingin Messukeskus
osasto: 6b81

* Viron Terveysmatkailuklusteri tutki Suomessa kesällä 2012 Virossa sijaitsevien lääketieteellisiin ja terveydellisiin palveluihin keskittyneiden kylpylöiden tunnettuutta ja mielikuvia. Tutkimukseen osallistui 1000 vastaajaa.

Aiheesta lisää:
Viro nostaa terveysturismiaan kansainväliseksi puheenaiheeksi
Yhä useampi suomalainen matkustaa Viroon terveyslomalle
Viron Terveysmatkailuklusterin kotisivut

Aire Tofferin haastattelupyynnöt:
Soprano Oyj, Wilma Wallin, puh 040 7373 888, wilma.wallin@soprano.fi

Aire Toffer
Projektijohtaja
Viron Terveysmatkailuklusteri
GSM +372 5084020
aire@estonianspas.eu
www.healthrepublic.ee