Virolaisista kylpylöistä apua suomalaisten laajasti sairastamaan nivelrikkoon

Yhä useampi suomalainen hakee hoitoa vaivoihinsa virolaisista terveyskylpylöistä. Virolainen muta ja terveyskylpylähoidot tuovat tutkitusti helpotusta suomalaisten kansansairaudelle, nivelrikolle.

Nivelrikko on suomalainen kansansairaus, joka koskettaa etenkin ikääntyneitä ihmisiä, vaikka ensimmäiset oireet ilmaantuvat paljon eläkeikää aikaisemmin. Noin puolella suomalaisista yli 70-vuotiaista on nivelrikko-oireita ja vuosittain nivelrikon takia jää ennenaikaisesti eläkkeelle noin 40 000 suomalaista. Sairautta voi esiintyä myös nuorilla.

Alati kasvava määrä suomalaisia hakeutuukin muiden muassa nivelrikon täsmähoitoon etelänaapurimme Viron terveyskylpylöihin. Niiden paikallisella meriperäisellä mudalla on tutkitusti todettu olevan suotuisia vaikutuksia muiden muassa juuri nivel- ja tukielinten sairauksiin.

Tutkittua tehoa terveyskylpylöistä

Kylpylöiden terveysvaikutuksia on kyseenalaistettu pitkään. Vuonna 2008 julkaistun tutkimuksen mukaan kylpylähoidot kuitenkin yleisesti ottaen vähentävät merkittävästi työpoissaoloja ja sairaalassa vietettyjen jaksojen määrää.

Lisäksi tutkimuksissa* on löydetty tieteellistä näyttöä kylpylähoitojen ja merimudan tehokkaista kipua lievittävistä vaikutuksista ja hyödystä nivelten kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille nivelrikkotapauksissa. Kaikissa tutkimuksissa todetaan potilaiden tilan kohentuneen kylpylähoitojen myötä, joiden lisäksi on todettu kylpylähoidoilla saavutettavan verrokkihoitomuotoja parempia tuloksia.

Kaikki virolaiset terveyskylpylät ovat laatuluokitettuja kylpylöitä, joilla on toimilupa sairaalan ulkopuolisen lääkärihoidon antamiseen. Ne voivat oman erikoistumisensa mukaan tarjota kuntoutushoito-, terveysruokavalio- ja muita terveyspalveluita, kuten esimerkiksi hoitohierontaa ja lääkintävoimistelua. Useissa kylpylöissä tarjotaan myös erikoislääkäreiden, kuten hammaslääkäreiden, ihotautilääkäreiden ja kuntoutusspesialistien palveluita.

Viron terveyskylpylöissä merimutaa käytetään nivelreumatapausten lisäksi monipuolisesti hyödyksi myös muiden sairauksien hoitamisessa ja ennaltaehkäisyssä.

Kylpylälomalla lääkärin vastaanotolle

Perinteisesti kylpylät yhdistetään viihteelliseen rentoutumiseen. Yhä suurempi osa matkailijoista varaa kuitenkin virolaisissa terveyskylpylöissä vieraillessaan vastaanottoajan lääkärille, laboratoriotesteihin tai hyödyntää muuten kylpylöiden tarjoamia terveydenhoitopalveluja.

“Suomalaiset kuluttajat ovat varsin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Tuoreen kyselytutkimuksen** mukaan jopa 90 prosenttia virolaisissa terveyskylpylöissä käyneistä suomalaisasiakkaistamme suosittelisi niitä eteenpäin”, kertoo Viron Terveysmatkailuklusterin projektijohtaja Aire Toffer.

“Virolaisten lääkärien ja hoitohenkilökunnan maine maailmanluokan osaajina on kiirinyt, ja alati kasvava määrä väkeä hakeutuu terveyskylpylöihin hoitoon esimerkiksi sisäelinsairauksiin, tuki- ja liikuntaelinvaivoihin tai vaikkapa lastentauteihin liittyen”, lisää Tallinn Viimsi Span johtava lääkäri Annelii Nikitina.

Mitä itse hoitomuotoihin tulee, Nikitina muistuttaa että terveyskylpylöiden kautta on mahdollista jatkaa syvempiä analyysejä ja lääketieteellisiä testejä Viron perinteisten kylpyläkaupunkien johtavissa sairaalayksiköissä Pärnussa, Kuressaaressa, Haapsalussa ja Tallinnassa. “Näin saadaan erittäin korkeatasoista ja syvälle luotaavaa lääketieteellistä tietoa potilaasta. Sen pohjalta hänelle räätälöidään kattava hoitosuunnitelma”, Nikitina valottaa.

“Jatkossa suomalaisten hakeutuminen virolaisiin terveyskylpylöihin hoidettavaksi helpottuu entisestään”, iloitsee Toffer ja jatkaa: “Vastikään avattu nettiportaalimme mahdollistaa itselleen sopivan terveyskylpylän etsimisen tietyn hoitomuodon perusteella. Yhdestä paikasta saa kätevästi etsittyä sopivan kylpylän ja varaamaan terveydelle aidosti hyödyllisen loman.”

*Tutkimukset on suoritettu toisistaan riippumattomina vuosina 1993, 2000 ja 2008. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 484 potilasta.

** Viron Terveysmatkailuklusteri suoritti kyselytutkimuksen Suomessa vuonna 2012. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1000 henkilöä.

Aiheesta lisää:
Terveyskylpylöiden varausportaali: http://terviseturism.ee/fi/auto-draft-3/
Leiras Oy:n nivelrikko-opas: http://www.niveltieto.net/aineistot/nivelrikkoleiras.pdf
Tutkimustiivistelmiä kylpylöiden terveysvaikutuksista voi tiedustella osoitteesta wilma.wallin@soprano.fi

Lisätiedot:
Viron Terveysmatkailuklusteri
Aire Toffer, projektijohtaja
puh +372 5084020
email aire@estonianspas.eu
www.healthrepublic.ee

Viestintä ja kuvapyynnöt:
Wilma Wallin, viestintätoimisto Soprano Communications,  puh: +358 40 7373 888; email: wilma.wallin@soprano.fi