Vuokramökeillä kaksi erilaista joulua

Suomalaiset vuokramökit täyttyvät jouluna ja uutena vuotena. Aikaisimmat varaukset tehdään jo saman vuoden tammikuussa. Suomalaisten lisäksi myös venäläiset valitsevat yhä useammin suomalaisen mökkijouluun. Venäläisten joulu ajoittuu eri ajankohtaan kuin suomalaisten, joten mökeissä vietetään joulua kahteen otteeseen. Suomalaisten ja venäläisten joulunvietto eroaa hieman toisistaan.

Suomalaiset viettävät joulua mieluusti mökillä. Vuokramökkien varausaste on jouluna korkea. Lomarenkaan vuokramökeistä käytössä on joulun aikoihin 60 prosenttia.
”Vuokramökkien tärkein sesonki onkin nykyään vuoden vaihde, sanoo Lomarenkaan toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola.

Suomalaisten lisäksi myös venäläiset turistit ovat löytäneet suomalaiset vuokramökit. Mökeillä vietetäänkin joulua kahteen kertaan, sillä suomalaiset juhlivat joulua tavalliseen tapaan 24.12-26.12, kun venäläiset puolestaan viettävät omaa jouluaan suomalaiskalenterin mukaan uuden vuoden aatosta eteenpäin. Venäläiset matkustavat joulun viettoon Suomeen yhä useammin.
”Joulun aikoina suomalaisissa vuokramökeissä lomailee kymmeniä tuhansia venäläisiä. Uutena vuotena vuokramökeistä on käytössä peräti 90 prosenttia, ja melkein kaikki venäläisille vuokrattuna”, Olkkola kertoo.

Kaupunkien liepeet suosituimpia

Vuokramökit täyttyvät ympäri Suomen. Isojen kaupunkien ympäristössä sekä lähellä rajaa sijaitsevat mökit ovat kysytyimpiä. Venäläiset lomailevat suomalaisista poiketen mielellään myös muualla kuin hiihtokeskuksien läheisyydessä. Suomalaiset mökin vuokraajat suosivat mieluiten suhteellisen lähellä kotia sijaitsevaa mökkiä, kun venäläiset voivat ajaa pitkiäkin matkoja vapaan viettoon.
”Venäläiset ajavat mielellään. Esimerkiksi Moskovasta tuleva neljän hengen seurue saattaa hyvin ajaa Suomeen kahdella eri autolla”, Olkkola sanoo.

Mökit varataan pääsääntöisesti hyvissä ajoin. ”Suomalaiset varaavat omansa jouluksi hyvissä ajoin, usein jopa lähes vuotta aikaisemmin, aina tammikuusta lähtien. Venäläiset saattavat varata omansa vasta lokakuun tienoilla”, kertoo Olkkola.

Suomalaisilla vuokramökeillä on siis kaksi joulua. Kun suomalaiset palaavat koteihin uudeksi vuodeksi, on venäläisten aika aloittaa oma joulunviettonsa.

Venäläinen uusi vuosi ja joulu samana iltana

Venäläisten joulunvietto eroaa suomalaisten juhlinnasta ajankohdan lisäksi myös yksityiskohdissa. Venäläiset viettävät uutta vuotta ja joulua useimmiten samana iltana. Venäläisten juhlinta alkaa mökeillä uuden vuoden aattona illan suussa. Joulua juhlitaan vuokramökeillä samaan tapaan kuin Venäjälläkin.
”Tapana on, että kokoonnutaan juhlapöydän ääreen, kohotellaan maljoja sekä syödään pitkään ja hyvin. Vuokramökkiinkin hankitaan joulukuusi. Venäläisten Pakkasukko saapuu mökille ja jakaa lapsille lahjoja. Ilonpito nousee ylimmilleen silloin, kun Putin puhuu TV:ssä suorassa lähetyksessä muutamaa minuuttia vaille puolta yötä. Vuoden vaihtuessa Venäjällä, ammutaan myös mökeillä Suomessa raketit ilmaan ja avataan kuohuviinipullot. 7.1.2014 on ortodoksinen joulun vietto, jota myös juhlitaan jonkun verran. Venäläisillä on siis kaksi joulua, joista ensimmäinen on paljon tärkeämpi”, kertoo Olkkola.

Juha-Pekka Olkkola
Lomarengas Oy
juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi
puh. 050 374 7747