eReseptin eli sähköisen reseptin kustannustenjako ei ole onnistunut

Sähköisen reseptin, tuttavallisemmin eReseptin, kustannustenjako on keskusteluttanut viime päivinä sosiaalisessa mediassa. Esillä on ollut erityisesti se fakta, että viime kädessä yksityisellä sektorilla kustannuksen maksaa aina asiakas.

- eReseptin kustannustenjaosta on syytäkin keskustella, sanoo Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen. Kustannusten jakautumiseen on rakennettu monimutkainen ja osin myös kansalaisten kannalta epäoikeudenmukainen järjestelmä, jossa julkisen sektorin eReseptien rahoitus pohjautuu asukasluvun perusteella kunnallisveroihin ja yksityisen sektorin eReseptien rahoitus kirjoitettujen reseptien määrään, toteaa Hirvonen. Reseptikohtaisten maksujen lisäksi palveluntuottajille on aiheutunut kustannuksia järjestelmän perustamisesta.

- Uusia tietojärjestelmiä kannattaa hyödyntää terveydenhuollon kehittämisessä, toteaa Hirvonen. Samaan aikaan on kuitenkin syytä varmistaa, että niiden kustannukset kohdentuvat oikeudenmukaisesti. – Tällaisen uudistuksen hyötyjänä on jokainen suomalainen ja viime kädessä kansantalous. Terveydenhuollon kansallisten tietojärjestelmähankkeiden kustannukset tulee kuitenkin kokonaisuudessaan korvata valtion varoista, linjaa Hirvonen.

Sähköinen resepti on lääkemääräys, jonka lääkäri laatii ja allekirjoittaa sähköisesti. Se tallennetaan keskitettyyn tietokantaan, jota kutsutaan Reseptikeskukseksi. Uudistuksella on tavoiteltu sekä asiakaslähtöisyyttä lääkkeiden noutamisessa että potilasturvallisuuden lisääntymistä, kun lääkemääräykset ovat yhdessä tietokannassa.

Toimitusjohtaja Merja Hirvonen, p. 040 588 0841

Terveyspalvelualan Liitto on yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen edunvalvontajärjestö. Noin 230 jäsentämme työllistävät yli 27 000 ammattilaista muun muassa lääkäriasemilla, sairaaloissa, kuntoutuksessa, hammashuollossa, sairaankuljetuksessa sekä kolmannella sektorilla. Liitto on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsenjärjestö.