Finlandia-talo avasi galleriansa

Finlandia-talo on avannut uuden, kaikille maksuttoman galleriansa Cafe Verandassa. Galleria Veranda käynnistyy Vuoden 2011 Luontokuva -näyttelyllä. Seuraavissa näyttelyissä kunnioitetaan Helsingin 200-vuotisjuhlaa pääkaupunkina ja Helsingin World Desing Capital -vuotta.

Galleria Veranda käynnistyy Vuoden Luontokuva -näyttelyllä. Näyttelyssä on esillä vuoden luontokuvaksi valittu Kai Fagerströmin ”Kettu” -eläinkuva sekä muut 40 semifinaalin kunniamaininnalla palkittua kuvaa. Vuoden Luontokuvakilpailu 2011 järjestettiin Finlandia-talossa. Kilpailun tehtävänä on valita vuosittain vuoden paras luontokuva, ja samalla kerätä materiaalia suomalaisen luontokuvauksen suuntauksista. Vuoden Luontokuvat -näyttely kiertää vuoden aikana noin 20 eri paikkakunnalla Helsingistä Enontekiölle.

-       Finlandia-talossa Luontokuvanäyttelymme on esillä paikkakunnista kaikkein pisinpään, aina vuoden loppuun asti. Galleria Verandan tumma seinätausta sekä hyvä valaistus tuovat kuvat oikeuksiinsa. Kaikki kuvat mahtuvat lisäksi samalle seinälle katseltavaksi, Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:n puheenjohtaja Esa Mälkönen sanoo.

Kaikille avoin ja maksuton näyttely esitetään Cafe Verandan yhteydessä olevassa galleriassa. Näytteilleasettaja vastaa kuvista, ja joidenkin näyttelyiden valokuvat ovat myös ostettavissa.

-       Valokuvataide ei Suomessa ole ollut vielä suuressa suosiossa, vaikka valokuva ilmentää aikaansa ja koettua hetkeä mitä parhaiten. Halusimme tuoda Helsingin keskustaan paikan, jossa tutustua kahvittelun lomassa valokuvateoksiin tai vaikkapa ostaa niitä. Toki esitämme myös muuta taidetta galleriassamme, sanoo Finlandia-talon viestintä- ja markkinointipäällikkö Helena Survonen.

WDC Helsinki esittäytyy gallerian kuvissa

Helsinki on valittu vuoden 2012 maailman designpääkaupungiksi, ja Finlandia-talo starttaa World Design Capital -vuoden seuraavassa Helsinki-aiheisessa Helsinki Feature - lehtikuvia kaupungista vuosilta 1976-1996 -näyttelyssään tammikuussa 2012. Pressfoton kuvaoikeudet omistama Zeeland on koonnut kuvatoimiston miljoona kuvaa sisältävästä valokuva-arkistosta kaupunkikuvanäyttelyn, mikä peilaa lehtikuvaajien näkemyksiä Helsingistä ja siellä asuvista henkilöistä sekä vuosien saatossa tapahtuneista muutoksista. Helsinkiläisestä ajasta ja elämästä kertova näyttely on avoinna maaliskuun loppuun saakka.

Huhtikuusta kesäkuun loppuun asti Galleria Verandassa on esillä Helsingin taidemuseon kuratoima Stadin nuoret 1950- ja 1960-luvuilla -valokuvanäyttely. Näyttely on aikamatka helsinkiläisnuorison elämään muuttuvassa kaupunkiympäristössä. Näyttelyssä on mukana valokuvia helsinkiläisiltä valokuvaajilta, kuten Martti Brandtilta, Caj Bremeriltä ja Ismo Höltöltä. Valokuvat ovat osa laajempaa kokonaisuutta, joka oli esillä Taidemuseo Tennispalatsissa vuonna 2000. Teokset kuuluvat Helsingin taidemuseon kokoelmiin. Näyttely on yhteydessä Helsinki 200 vuotta pääkaupunkina -juhlavuoteen, jonka pääjuhla pidetään Finlandia-talossa 12.4.2012.

-       Galleria Verandan Helsinki-aiheiset näyttelyt soveltuvat ajankohtaan loistavasti. Valokuvanäyttelymme osoittaa, kuinka suuresti Helsingin kaupunki ja kaupunkilaiset ovat muuttuneet muutamassa vuosikymmenessä. Lisäksi se tarjoaa pilkahduksen siitä, mitä ei enää ole, pohtii Survonen.

Helena Survonen
Viestintä- ja markkinointipäällikkö