Hailuoto tähtää luontomatkailun kärkikohteeksi

Perämeren paratiisisaarena tunnettu Hailuoto saa kansainväliset standardit täyttävät majoitus- ja ravintolapalvelut Luotsihotellin avatessa kasvojenkohotuksen jälkeen ovensa toukokuun lopussa. Uuden ja raikkaan, paikallisuutta ja ainutlaatuista merellistä sijaintiaan korostavan ilmeen saanut Luotsihotelli tarjoaa matkailijoille myös entistä kattavampia palveluja. Uudistusten myötä Hailuoto ja Luotsihotelli tähtäävät suomalaisen luontomatkailun kärkikohteeksi.

Hailuodon Luotsihotellin asiakastilat – 20 hotellihuonetta, ravintola ja kokoustilat – on talven aikana pintaremontoitu ja sisustettu uudelleen. Luotsihotellin omistava Suomen johtava mökkimatkailutoimija Lomarengas Oy kehittää alueesta ympärivuotisen luontokohteen, joka houkuttelee niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin matkailijoita. Tätä silmällä pitäen hotellin konsepti uudistettiin palvelemaan uusia kohderyhmiä.

Koko maailmankin mittakaavassa Hailuodon ainutlaatuinen ympäristö tulee esille hotellin sisustuksen paikallisissa elementeissä. Myös Luotsihotellin ruokatuote nojaa vahvasti paikallisuuteen, ja Hailuoto nouseekin uudistuksen jälkeen pohjoisen Suomen ravintolakartaston mielenkiintoisempien kohteiden joukkoon. Ravintolan menusta vastaa Oulussa ja Uuden-Seelannin Wellingtonissa kannuksensa hankkinut keittiömestari Johanna Melamies, jonka suunnittelemalla listalla paikalliset raaka-aineet – kala, sienet ja marjat – näyttelevät suurta roolia. Myös ravintolassa tarjottava liha tulee paikalliselta Sipilän Limousin-pihvikarjaa kasvattavalta tilalta. Merestä ja villistä Pohjolasta ammentavan sisustuksen ilmeestä vastaa sisustusarkkitehti Kristiina Michelsson.

”Luontomatkailu on kasvava trendi. Uskomme, että Hailuodon erityinen luonto kiinnostaa nykyistä laajempaa matkailijajoukkoa. Myös yritysten koulutukset ja seminaarit saavat uutta väriä, kun ne järjestetään ainutlaatuisessa ympäristössä”, Lomarenkaan toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola toteaa.

Tavoitteena ympärivuotinen luontokohde

Lomarengas kehittää Hailuodosta ympärivuotista luontokohdetta, joka houkuttelee niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin matkailijoita. Hankkeeseen kuuluu esimerkiksi Luotsihotellissa ympärivuotista toimintaa harjoittava Villi Pohjola -luontomatkailukonsepti. Yksityisille ja yritysasiakkaille tarjotaan luonnon elämysten pariin ohjaavaa luontomatkailukoulua, jossa opetetaan muun muassa erätaitoja. Hailuoto tunnetaan nyt jo lintuharrastajien paratiisina, ja myös arktisissa olosuhteissa järjestettävät hyljesafarit kiehtovat elämysmatkailijoita.

Kesäajan Luotsihotelli palvelee saarella matkailevia kesäturisteja, ja lokakuun alusta huhtikuun loppuun tavoitteena on täyttää kapasiteetti yritysryhmillä ja kansainvälisillä luontomatkailuryhmillä. Suomen johtava mökkimatkailutoimija Lomarengas Oy osti Hailuodon Luotsihotellin ja Rantasumpun leirintäalueen vuoden alussa. Lomarengas hoitaa myös Hailuodon mökkivälitystoimintaa.

Rantasumpun leirintäalueella tehdään kevään ja alkukesän aikana korjaus- ja huoltotöitä, ja leirintäalue on tarkoitus avata juhannusviikolla. Oulun kaupungin edustalla sijaitsevalle saarelle pääsee maksuttomalla lautalla.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola, Lomarengas Oy, puh. 050 3747747

juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi

LOMARENGAS OY

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on majoitus- ja luontomatkailuun keskittyvä yksityinen yritys, jonka liiketoiminta yhtiöitettiin vuonna 1997. Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas on yli 3800 lomakohteella Suomen suurin mökkivuokraaja. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy ja Ylläksen Matkailu Oy sekä Villi Pohjola Oy. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2012 noin 22 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 35. www.lomarengas.fi, www.villipohjola.fi, www.yllaksenmatkailu.fi