Metallica saapuu Spotify-palveluun!

- Bändi tuo palveluun musiikkiaan yli 30 vuoden ajalta

Spotify ja Metallica kertoivat tänään yhteistyöstään, jonka myötä Metallican musiikkia yli 30 vuoden ajalta on nyt kuunneltavissa Spotifyssä. Tästä hetkestä lähtien kaikki Spotifyä käyttävät Metallica-fanit voivat kuunnella palvelun kautta kappaleita yhtyeen jokaiselta albumilta, joihin kuuluvat muun muassa Kill ‘Em All, Master of Puppets, Metallica (The Black Album), …And Justice for All ja monta muuta.

“Metallica on aina ollut tarkka siitä missä ja miten musiikkiamme esitetään faneillemme. Tämän vuoksi olemmekin halunneet nähdä miten digitaaliset jakelukanavat aidosti toimivat ja miten kuluttajia niissä kohdellaan ennen kuin annamme musiikkimme niiden jakeluun”, yhtyeen rumpali Lars Ulrich kertoo. ”Spotify on osoittanut toimivuutensa ja nyt olemme innoissamme musiikkimme julkaisusta palvelussa, jota pidämme ylivoimaisesti parhaana musiikin suoratoistopalveluna.”

“Metallica on yksi rock-historian vaikuttavimmista yhtyeistä ja olemme ylpeitä saadessamme yhtyeen musiikin palveluumme”, sanoo puolestaan Spotifyn perustaja ja toimitusjohtaja Daniel Ek. “Opin itsekin soittamaan kitaraa Enter Sandman -kappaletta kuunnellessa ja toivon nyt, että myös uusi sukupolvi Metallica-faneja saavuttaa samanlaisen yhteyden bändin musiikkiin Spotifyn kautta.”

Lars Ulrich, Daniel Ek ja Sean Parker julkistivat yhteistyön tänään Spotifyn lehdistötilaisuudessa New Yorkissa. Sean Parker liittyi Ulrichin ja Ekin seuraan lavalle keskustelemaan hänen omasta Metallica-historiastaan Napster-ajoista tähän päivään, sekä hänen omasta roolistaan bändin musiikin tuomisessa Spotify-palveluun.

Metallica julkisti vastikään, että se on ottanut omistukseensa kaikki omat alkuperäismateriaalinsa (master-nauhoitukset) sisältäen kaiken musiikin ja videomateriaalit. Tämä on lähes ennenkuulumatonta levytyssopimuksen tehneelle yhtyeelle. Yhtye on myös perustanut oman itsenäisen levy-yhtiön, Blackened Recordingsin, jonka hallinnassa kaikki alkuperäismateriaalit nyt ovat. Ensimmäinen uuden levy-yhtiön julkaisuista on joulukuun 10. päivänä julkaistava Quebec Magnetic -DVD.

Lisätietoja: press-fi@spotify.com

Katso myös Spotifyn toinen julkistus tänään: "Spotify-musiikkipalvelu muuttuu henkilökohtaisemmaksi"

Metallica

Rumpali Lars Ulrichin ja kitaristi/laulaja James Hetfieldin vuonna 1981 perustama Metallica on yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja kaupallisesti menestyneimmistä rock-yhtyeistä. Yhtye on myynyt maailmanlaajuisesti yli 110 miljoonaa albumia ja esiintynyt miljoonille faneille ympäri maailman. Bändin albumeista lähes tusina on myynyt multiplatinaa, ja vuonna 1991 ilmestynyt Metallica (jota kutsutaan yleisesti nimellä ”Black Album”) on yksinään myynyt yli 30 miljoonaa kappaletta, ollen näin Soundscanin kaikkien aikojen myydyin albumi. Bändin viimeisin albumi Death Magnetic vuodelta 2008 saavutti ilmestyessään Billboard Top 200 -listan ykkössijan ja se piti myös listojen ykköspaikkaa 27 muussa maassa. Metallica on saavuttanut lukuisia palkintoja, muun muassa yhdeksän Grammy-palkintoa, kaksi American Awards -palkintoa, sekä lukuisia MTV Music Awards -palkintoja. Vuonna 2009 yhtye valittiin Rock and Roll Hall of Fameen. Joulukuussa 2011 yhtye juhli 30-vuotista uraansa esiintymällä Fillmore-teatterissa, Kaliforniassa, yksityiskeikalla Metallica Club -faniryhmälle. Tänä vuonna yhtye julkisti uuden kaksipäiväisen Orion Music+More -festivaalin, jota bändi itse isännöi. Tämän vuoden kesänä Metallica esitteli Mexico Cityssä uuden lavansa, jossa on elementtejä bändin koko 30-vuotisen historian ajalta. Kaupungin kahdeksalla perättäisellä keikalla yhtye soitti noin 180 000 fanille. Samaa lavaa hyödynnettiin saman kuukauden aikana myös Kanadassa neljässä eri konsertissa. Kyseisillä keikoilla kuvattiin bändin tuleva Nimród Antal 3D -elokuva. Marraskuun 2012 lopussa Metallica otti omistukseensa kaikki alkuperäismateriaalinsa (musiikki ja video), ja kertoi uuden itsenäisen Blackened Recording -levy-yhtiön perustamisesta.

www.metallica.com

Spotify

Spotify on palkittu digitaalisen musiikin palvelu, jonka kautta voi kuunnella yli 20 miljoonaa kappaletta (musiikkikirjaston koko vaihtelee maittain). Unelmanamme on tuoda kaikki maailman musiikki kaikkien saataville – nopeasti, ajasta ja paikasta riippumatta. Spotifyn avulla musiikin löytäminen, järjestäminen ja jakaminen ystävien kesken on entistä helpompaa.

Spotify on tällä hetkellä saatavilla 17 maassa: Yhdysvallat, Iso‐Britannia, Ruotsi, Suomi, Norja, Tanska, Ranska, Saksa, Sveitsi, Itävalta, Belgia, Hollanti, Espanja, Australia, Uusi-Seelanti, Irlanti ja Luxembourg. Palvelulla on yli 20 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja yli 5 miljoonaa maksavaa tilaajaa.

www.spotify.com