Pieni piiri tuo läheiset ikäihmisten koteihin: "mummojen Facebook" nyt julki

Helppokäyttöinen kuvapuhelin mahdollistaa läheisten tapaamisen ja yhteisen tekemisen etäisyyksistä riippumatta

Ikäihmisille ja heidän läheisilleen suunnattu, kuvapuheluihin perustuva helppokäyttöinen Pieni piiri -yhteisöpalvelu on nyt avattu. Pienessä piirissä perheen yhteisen ajan viettäminen on mahdollista etäisyyksistä ja teknisistä taidoista riippumatta - mukaan pääsevät niin suvun nuorimmat kuin iäkkäimmätkin jäsenet.

“Kuvapuhelu on terminä vähän harhaanjohtava”, kommentoi yrityksen toimitusjohtaja ja idean isä Matti Kari. “Oikeammin kyse on ihmisten tapaamisesta ja ennen kaikkea yhdessä tekemisestä ilman, että omasta kodista tarvitsee lähteä mihinkään”, hän tiivistää palvelun konseptin. Kuvapuheluiden aikana voidaankin katsoa yhdessä valokuvia ja lähitulevaisuudessa mm. piirtää, lukea uutisia ja harrastaa yhdessä. Esimerkiksi iltasadun lukeminen lapselle onnistuu keneltä tahansa, vaikka välimatkaa olisi tuhansia kilometrejä.

Taustalla yhteisöpalvelu IRC-Galleria

Pieni piiri -tiimin taustalla on vahva sosiaalisen median osaaminen: puolet yrityksen kahdeksasta työntekijästä on hankkinut kannuksensa IRC-Galleria-verkkopalvelusta. “Hienointa, mitä IRC-Galleria on saanut aikaan, on ne 300 000 tosielämän ystävyyssuhdetta”, kertoo myös “Galtsua” perustamassa ollut Kari. “Jos tämän saisi edes pienessä mittakaavassa toteutumaan myös ikäihmisten keskuudessa, olisivat sekä sosiaaliset että taloudelliset vaikutukset valtavat”, hän arvioi.

Suomessa on 150 000 yli 75-vuotiasta, jotka kärsivät yksinäisyydestä. Tähän joukkoon kuuluu myös Karin 84-vuotias, leskeksi jäänyt mummi, joka toimi innoittajana palvelun syntymiselle. Pienessä piirissä voikin lähitulevaisuudessa tutustua myös uusiin, kiinnostaviin ihmisiin ja muodostaa uusia ystävyyssuhteita yhteisen tekemisen avulla. “On tärkeää ymmärtää, että jokainen ihminen iästä riippumatta on yksilö, jolla on omat mielenkiinnon kohteet ja toimintatavat. Pyrimme ottamaan tämän huomioon kaikessa tekemisessämme ja toimimaan ikäihmisten ehdoilla”, Kari sanoo.

Mukaan omalla tietokoneella tai iPadilla

Pientä piiriä on hyödynnetty ammattikäytössä muun muassa Miina Sillanpään Säätiön toimesta keväästä alkaen. “Olemme olleet todella tyytyväisiä”, kertoo säätiön johtaja Eija Sorvari. “Moni muistisairas on saanut iloa päiväänsä, uusia ystäviä ja mielekästä tekemistä palvelun avulla”, hän kertoo. “Myös kokemukset kaatumisenehkäisyohjelmasta toteutettuna Pienen piirin kautta olivat erittäin hyviä”, hän kertoo.

Käyttäjätkin ovat olleet tyytyväisiä: “Koneessa on ainoastaan kaksi nappulaa eikä mitään mutkikkaita juttuja”, kehuu ohjelmaan osallistunut Maj-Lis Montan, 83.

Kuluttajat pääsevät mukaan maksutta omalla tietokoneellaan osoitteessa http://pienipiiri.fi/. Erittäin helppokäyttöinen iPad-sovellus on ladattavissa App Storesta.

“Palvelun käyttäminen iPadilla on maksutonta ensimmäisen kuukauden ajan”, lupaa toimitusjohtaja Kari. “Sen jälkeen iPad-sovelluksen käyttö maksaa 9,90 € / kk, mutta omalla tietokoneella tai älypuhelimella osallistuminen on jatkossakin maksutonta.”

Keväällä 2013 saataville tulee myös valmis laitepaketti, joka sisältää käyttövalmiin kosketusnäytöllisen kuvapuhelimen ohjelmistoineen ja yhteyksineen.

“Valmis paketti on tarkoitettu erityisesti niille ihmisille, jotka eivät osaa, halua tai voi käyttää tietokonetta”, Matti Kari taustoittaa tuotteen ideaa.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja, perustaja Matti Kari